וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתינוק זורם לפעוט חשדן: למה הילד שלכם השתנה ואיך כדאי להגיב לכך?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 16:59

הפעוט שלכם פיתח אופי משלו וזה לא בהכרח מתיישב עם מה שחשבתם שהוא? הכתבה הזאת היא בשבילכם. נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ומטפלת הוליסטית בילדים מסבירה איך מסתגלים לאופי המשתנה

הוא היה תינוק פשוט מושלם: נוח, קליל ומפזר חיוכים ועכשיו, כשגדל קצת, הוא מתגלה כמי שלא מוכן להשתתף בחוג תנועה בגן או מתבייש מאוד מהדודה ומסרב לומר לה שלום? פעם הוא היה זורם והיום הוא מתעקש ממש על כל דבר? אתם בוודאי מוצאים את עצמכם מוטרדים, מתוסכלים ואפילו מבוהלים כי זה לא התינוק שהכרתם אלא פעוט עם אופי.

נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ומטפלת הוליסטית בילדים, מסבירה כי כל תינוק נולד עם המזג שלו שמתבטא בהתנהגות עקבית. ניתן לזהות זאת כבר משלב הינקות, ולרוב הוא נשאר כחלק מהטבע של הילד גם בהתבגרותו. עם זאת, מזג (נוח או פחות) הוא רק אחד ממרכיבי האישיות ויש גם מרכיבים התפתחותיים שלרוב מושפעים מהסביבה. הסביבה יכולה להשפיע לשני הצדדים, כך שיתכן ותינוק שנולד עם מזג חם ימצא עם הזמן אפיקי ביטוי שמרגיעים אותו ועוזרים לו לווסת את הכעסים והתקפי הזעם שלרוב מתגלים סביב גיל שנתיים.

סביר להניח שהמצב ההפוך יותר יטריד אותכם - אם התינוק היה כזה שכיף לקחת אותו לכל מקום, שישן לילה שלם ואוהב אנשים, אבל עם הגיל פתאום אתם מזהים שינויים בהתנהגות שלא כל כך דומים לאותו תינוק שהכרתם. התסכול והבלבול שלכם יכולים להיות גדולים ובנוסף גם רגשות אשמה יכולים להצטרף לחגיגה עם תהיות כמו: "במה טעיתי? מה עשיתי לא טוב? מה קלקלתי בדרך?"

לא קלקלתם כלום. התינוק שלכם פשוט הפך לפעוט שבוחן את העולם מחדש. ברגע שהתינוק נעמד הוא מבסס פיזית את הטריטוריה שלו מחדש. זה נקרא עמידת ה-i ובמהות זה אומר "אני". האני" שלו מתחיל להתבסס, הרצונות שלו מתחילים להשתנות וכאן תפגשי הרבה קונפליקטים של בדיקת גבולות והתפרצויות כשתתחילו לומר לו את המילה "לא". וכן, זה קורה גם עם "התינוקות הנוחים".

תינוק בוכה ומחזיק באוזניים. ShutterStock
התינוק פשוט הפך לפעוט שבוחן את העולם מחדש. תינוק בוכה/ShutterStock

אם פעם יכולתם להלביש לתינוקת שלכם שמלות ורדרדות, ייתכן ובגיל שנתיים היא כבר לא תסכים לעניין הזה יותר. אם התינוק שלכם היה מוכן לאכול דייסה מפנקת שהכנתם, היום הוא יתחיל לעשות לכם מניפולציות סביב האוכל. אם פעם הבת שלכם הייתה זוחלת ומחייכת לכל עובר אורח, היום בגיל שנתיים היא נצמדת לכם לרגל. זה קורה כי פעוטות מתחילים לראות דברים אחרת ולגלות את עצמם דרך הסביבה ועליכם להיות עם ילדכם בנוכחות בלמידה הזאת בהכלה והכוונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לא רק אמא ואבא: איך מתווכים לילדים משפחות "אחרות"?

בשיתוף JAMA

איך נכון להגיב לנוכח השינוי?

שימו רגע בצד את הציפיות והחלומות שלכם מ"הילד שתמיד חלמתם עליו" ולמדו אותו מחדש, ביחד איתו. לוו אותו במסע החיים שלו, יחד עם הכלים שברשותכם. למדו לקבל את הטבע שלו וראו את השינוי כדבר משמח וחיובי - אתם מגלים עוד צדדים באופי שלו. אל תרגישו אשמה שהתינוק שלכם השתנה. זה לא מעיד עלייכם, אלא זהו חלק טבעי מההתפתחות של הפעוט שלכם. כשאתם מכילים את מי שהפעוט שלכם בוחר להיות זה עוזר לו ללמוד לקבל את עצמו ולווסת את אותם מקומות "לא נוחים".

הקפידו לתווך לו את מה שאתם רואים ותנו לו כלים להתמודד במקומות שקשה לו, למשל: "אני רואה שאת מאוד מתביישת, זה בסדר, באמת לא ראית את דודה X הרבה זמן. את יכולה להישאר לידי וכשתרגישי יותר בנוח, אם תרצי - תגידי לה שלום".

מילות המפתח כאן הן קבלה, הכלה, הרפייה והנחייה. אם תזכרו לפעול לפיהן תחושו פחות תסכול, תוכלו ליהנות מהילד שלך ותעזרו לו לקבל את עצמו כפי שהוא. בעזרת הכלים שתקנו לו הוא ילמד לווסת התנהגויות במצבים שפחות קלים לו, וככל הנראה גם לכם.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully