וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק אמא ואבא: איך מתווכים לילדים משפחות "אחרות"?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 5.9.2021 / 0:04

חינוך לקבלת האחר ושוויון אמיתי מתחיל כבר בגיל הרך, באופן שבו אנחנו מרגילים את ילדנו לקבל סוגי משפחות ואנשים שונים מאלה שאליהם הוא רגיל. כך תעשו את זה נכון

לפעמים מה שנראה לאנשים מבוגרים מורכב ונדרש להסברים, הוא פשוט ולגיטימי עבור ילדים קטנים. אולי לכם, כבן אדם מבוגר, משפחה "אחרת" נראית כמשהו שצריך לפרש ולתווך לילדים מלכתחילה, אך הם לא בהכרח מבקשים את התיווך הזה.

מה קורה כאשר הם כן מתחילים לשאול שאלות? נועה מאירי, מנתחת התנהגות מוסמכת ומדריכת הורים, מציעה כמה הסברים אפשריים.

רוב השאלות והתהיות יעלו כאשר הפעוטות ילכו ל"גן של גדולים". בסביבות גיל שנתיים הם יוצאים מעט מהעולם שלהם ומתבוננים בעולם של הסובבים אותם, מקיימים השוואות ולומדים אותו דרך עיניהם ועיני האחר.

לאפליקציית JAMA

נחלק את שאלות הילדים הצפויות לשניים: כאלה של ילדים שהם חלק ממשפחה בהורות משותפת, חד מינית, יחידנית או כל סוג אחר, וכאלה של ילדים שהם לא חלק ממשפחה כזו אך מכירים אחת מקרוב.

אז איך תדברו על זה בבית?

אם אתם חלק ממשפחה "לא סטנדרטית", בוודאי תיתקלו בשאלות בצורות השוואה. אצל חלק מהילדים עלולה להיווצר תחושה של נחיתות, שכנראה ספגו מהחברה בה הם נמצאים. את הדגש שלכם, במענה, צריך לשים בשני מקומות:

הראשון - זה בסדר לשאול ולחקור על העולם שבו הילד חי וטוב שהוא עושה את זה, והשני - להראות מה כן דומה אצלכם בבית במקום מה שונה מהאחר. לומר למשל: "מה שדומה אצל כל המשפחות וגם אצל המשפחה שלנו זה שיש כאן בית חם ושאוהבים אותך ודואגים לך". אפשר לצייר או לספר על המשפחה שלכן באופן שהילד שלכן יתחבר לכך.

משפחה גאה.. shutterstock, ShutterStock
שימו דגש על הדמיון, לא על הבדל. ציור של שני אבות וילדה חמודה/ShutterStock, shutterstock

אם בבסביבת הילד יש משפחה "לא סטנדרטית" והוא מעלה שאלות לגביה, חשוב שתשימו שני דגשים חשובים במענה עליהן: גם כאן, קו המחשבה שינחה אתכן הוא מה כן דומה בין כל המשפחות. אמרו לילד שגם במשפחה שהוא שואל עליה יש אהבה, חום, דאגה וכו'. הדגש השני הוא על ערך הכבוד ההדדי, שוחחו עם הפעוטות על שוני בין אנשים ואמרו לו בכל הזדמנות שאם מישהו הוא שונה מהם אין זה אומר שהוא פחות טוב מהם.

זכרו כי הילד שלכם לומד מכם ומעצב את הערכים שלו לפי מה שאתם מנחילים בו. חנכו אותו לחמלה והכרת השונה כך שהיחס שלו בכל מפגש עם מישהו אחר ממנו יהיה תמיד מכבד.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully