וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך שבה אתם מגלגלים את נייר הטואלט עלולה לסכן את בריאותכם

22.7.2021 / 0:07

"מה הכיוון הנכון לגלגל את נייר הטואלט - מלמעלה או מלמטה?" היא שאלה שהעסיקה אפילו מומחים, ועל אף שהמחלוקת נפתרה מאז, כעת "השיטה הנכונה" מקבלת חיזוק מדעי, כשרופאים מזהירים בפני הסכנות הבריאותיות של השימוש בדרך השגויה

מוזיאון השירותים הראשון בעולם נפתח בדרום קוריאה/צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק, אמיר קוטיגרו

מהו הכיוון הנכון לגלגל את נייר הטואלט - מלמעלה או מלמטה? השאלה הזו מחזירה אותנו לעידן התמימות של 2019, אז דנו באריכות בשיטה הנכונה לגלגול נייר טואלט כאילו מדובר היה במשבר קיומי. היום, כשעולמנו שרוי תחת מגיפה, השיטה הנכונה לשימוש בנייר טואלט מקבלת גם תוקף בריאותי, כשמומחים מזהירים מהאפשרות להידבק בנגיפים שונים, כמו גם בקורונה, אם ימשיכו לפעול בשיטה השגויה.

בואו נחזור רגע שנתיים אחורה, לעיצומה של אותה מחלוקת קשה, אז ארגון הצרכנים האוסטרלי, צ'ויס, הצליח לאתר תרשים מדויק של הפטנט המקורי של המתקן לתליית נייר טואלט, אותו המציא סת' וילר בספטמבר 1891, כשעל פי התרשים - יש לגלגל את נייר הטואלט מלמעלה - ולא מלמטה. "על אף הסיכוי שנאבד לצמיתות כמה מהחברים שלנו, אנחנו שמחים להודיע ש'מלמעלה' היא הדרך הנכונה", הכריזו בצ'ויס, ולכאורה שמו סוף לדיון.

הדרך הנכונה:

גליל נייר טואלט. GettyImages
גליל נייר טואלט/GettyImages

והטעות הנוראית והבלתי נסלחת:

גליל נייר טואלט. GettyImages
גליל נייר טואלט/GettyImages

ותרשים הפטנט המקורי מאשר את זה:

תרשים של הפטנט המקורי של המתקן לתליית נייר טואלט. choice, אתר רשמי
תרשים של הפטנט המקורי של המתקן לתליית נייר טואלט/אתר רשמי, choice

שלא תחשבו שאנחנו מגזימים: ברשת הוטחה ביקורת חריפה כלפי אלה שמשתמשים בגליל בדרך הלא נכונה ("יש שני סוגים של אנשים בעולם, אלה שמשתמשים בגליל נייר הטואלט שלהם מלמעלה ואלה שנחשבים למפלצות"), בעוד אלה שמשתמשים בו כך מיהרו להגן על עצמם ("כשמגלגלים מלמטה אין סיכוי שהנייר יקרע ללא רצונך. זה מאפשר חסכון בנייר"). הוויכוח הגיע כל כך רחוק שפסיכולוגים נרתמו גם הם למאבק וניסו להסביר מה האופן שבו אנו מגלגלים את הנייר מעיד עלינו ("אנשים שמושכים את נייר הטואלט מלמעלה הם דומיננטיים יותר, בעוד אלו שמושכים מלמטה כנועים יותר"). בקיצור, טירוף.

בלי ששמנו לב, המחלוקת שוב התעוררה לה ברשת, והפעם אלה מומחי הבריאות שאשמים בכך. מומחים מזהירים מפני שימוש בנייר הטואלט מלמטה - מאחר שזה עלול להגדיל את החשיפה לחיידקים. מחקר שנערך בשנת 2011 על ידי אוניברסיטת קולורדו מצא 19 סוגים שונים של חיידקים על מגוון משטחים בתאי השירותים, כולל מחזיק גלילי השירותים והקירות הסמוכים לו. מומחים טוענים כי כאשר גוללים את נייר הטואלט מלמטה, הסיכוי לגעת בקיר סביבו כדי לתפוס בנייר גדל ומעלה גם את הסיכויים לתפוס את החיידקים שעל אותם משטחים.

סקר קודם מצא ש-65 אחוזים מגולשי וואלה מגלגלים את נייר הטואלט מלמעלה...

ב-2021 אולי דברים נראים אחרת: איך אתם תולים את נייר הטואלט שלכם?

מלמעלה
מלמטה
גם וגם
2682 משתתפים

סופיה צ'ארלמבואס, מייסדת שותפה ב-Bathroom Origins, אמרה שכאשר אתם מניחים את הגליל בדרך השגויה, הנייר קרוב יותר לקיר, מה שמעלה את הסיכון למגע עם חיידקים ורסיסי נוזלים, כולל נגיף הקורונה, הנמצאים על משטח הקיר שמאחוריו. היא אמרה: "אם אתם חסרי מזל מספיק כדי ללכת לשירותים אחרי מישהו שחולה בקורונה וגליל נייר הטואלט מגולגל מטה, ולא מעל, אתם מגדילים את הסיכויים שלכם לבוא במגע עם הנגיף שעשוי להימצא על המשטח".

על אף שהשיטה הנכונה הוכחה בעבר, רבים ממשיכים להשתמש בנייר הטואלט בכיוון ההפוך וטוענים שזה אסתטי יותר וידידותי יותר לסביבה, מאחר שגלגול הנייר בשיטה הזאת פחות פשוט ולכן חוסך בשימוש מופרז בנייר. עם זאת, המתנגדים יוכלו כעת לא רק להיאחז ברישומי הפטנט אלא גם בהיגיינה וסיבות בריאותיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully