וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריטלין היא תרופה משנת חיים. אבל האם נכון לתת אותה לאסירים?

עודכן לאחרונה: 4.7.2021 / 17:11

בשבוע שעבר הוכרז כי מעתה אסירים יוכלו לקבל ריטלין כדי שיצליחו ללמוד במהלך שהותם בכלא. ד"ר אילן רבינוביץ לחלוטין בעד ההחלטה, אבל יש לו כמה אזהרות מפני מה שיש שמכנים אותו "קוקאין ברישיון"

קופסת כדורי ריטלין. GettyImages
הפרעה שכיחה מאוד, גם אצל מבוגרים. ריטלין/GettyImages

שירות בתי הסוהר יספק ריטלין לאסירים הסובלים מבעיות קשב וריכוז לצורך לימודים עצמאיים בכלא - כך הודיעה בשבוע שעבר ועדה רפואית שהוקמה בעקבות עתירת אסירים לבית המשפט העליון. העתירה הוגשה על ידי ארבעה אסירים הלומדים לתואר ראשון וסובלים מהפרעות קשב וריכוז, שטענו כי שב"ס מסרב לספק להם ריטלין, דבר המקשה עליהם ללמוד.

בתוכן ההודעה נכתב כי הכדורים יסופקו לצורך לימודים עצמאיים בכלא על בסיס תבחינים קונקרטיים ופרוטוקול סינון וטיפול מפורט, כפי שיקבעו במסגרת נוהל סדור שייכתב בימים הקרובים.

הפרעת קשב וריכוז (ADD) והפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD) נחשבות להפרעה הפסיכיאטרית השכיחה ביותר בקרב ילדים, נוער ומתבגרים. בעבר חשבנו ששכיחותה 8 אחוזים, אך כיום כבר מדובר בכ-10 אחוזים ויותר. כיום אנו יודעים גם שמדובר בהפרעה כרונית שממשיכה גם כשהצעיר הופך למבוגר.

מבוגרים שלא אובחנו בילדותם בהיעדר ידע ובשל דעות קדומות, התקשו להסתגל למסגרות הלימודים הקונבנציונליות. המורה הסבירה להם מול כל הכיתה: "ממך לא יצא שום דבר". גם כיום, מבוגרים כאלה - גם כשהם מגה מצליחים - מספרים לי בכאב בקליניקה על הקושי להיות שונה ולא מטופל; על קושי של המערכת להכיל אותם; על התסכול בשל המחשבה שהם לקויים קוגניטיבית; על הביטחון העצמי הנמוך כתוצאה מכך; על החבירה לקבוצות שוליים בתחושה של לוזריות.

בהרבה מקרים הם יגיעו אלי לטיפול כשיביאו לאבחון את ילדם ואז יאמרו לי "הוא קופי שלי". הם יעברו אבחון מקצועי בעקבות הילד, יותאם להם טיפול מותאם אישי, ואז יספרו: "פתאום יש לי יכולת להקשיב בכל ישיבת הדירקטוריון, אני יוצא עם בת הזוג לסרטי סינמטק והצגות ונהנה מאד, הפתיל נהיה יותר ארוך, כבר לא מאבד מפתחות, הנהיגה יותר זהירה, איכות החיים השתפרה מאוד כי אין לי יותר קולות רקע ואי שקט בראש, אני יותר קשוב לרעייתי, ילדי והקולגות, פחות מוטרד משטויות" ועוד. הם מדברים כמו אדם קצר ראיה שקיבל משקפיים לראשונה בחייו, ומתארים כולם איך איכות חייהם וחיי הסובבים אותם השתפרה פלאים.

לרוב הפרעת קשב וריכוז לא תבוא לבד אלא תהיה מלווה בהפרעות אפקטיביות: חרדה מסוג התקפי חרדה, הפרעה טורדנית כפייתית וחרדה ספציפית (קהל , נהיגה , טיסה), או כניסה לפאזה דיכאונית (גם בגלל תסכול בשל חוסר מצוי פוטנציאל). לעיתים היא תהיה מלווה בטיקים (ואז אסור לטפל במתיל פנידט, החומר הנמצא בריטלין לסוגיו).

למרבה הצער, בהיעדר טיפול נכון ומתאים, עלולה להיות גלישה להתנהגות עבריינית.

קוקאין ברישיון?

לריטלין ולחומר המתיל פנידט לסוגיו יש מגוון תופעות לוואי: כאבי בטן וראש, ירידה בתיאבון, הפרעות שינה ולפרקים השראה של דכדוך או חרדה. בשל כך, ההיענות לטיפול לא הייתה גבוהה בעבר. ככל שהתכשיר יותר קצר טווח יש גם הפרעת ריבאונד לא פשוטה ולכן מעדיפים לתת את הקונסרטה שהיא לתריסר שעות ומשוחררת מהגוף בטכניקת אורוס (ולכן לא מתאימה למי שלא בולע כדורים).

דווקא בעלי נטייה עבריינית בכלל ולהתמכרויות בפרט אוהבים את כדורי הריטלין, אותם הם מרסקים ומסניפים בכמויות ענק, ובכך הופכים אותם לסם לכל דבר, עם התרגלות (לאותו אפקט נדרש להעלות מינון) והתמכרות (קריז כשאין את החומר בנמצא). הם נוטים לזייף מרשמי רופא, עיין ערך וידויי אסי דיין ובנו ליאור דיין שהעידו בתקשורת שוב ושוב על התמכרותם הקשה.

כמאתיים אסירים פונו מכלא סהרונים בשל החשש מקורונה, 12 במרץ 2020. דוברות שב"ס, אתר רשמי
בעלי נטייה להתמכרויות אוהבים את כדורי הריטלין. כלא/אתר רשמי, דוברות שב"ס

בשנים האחרונות נוספו לטיפול האמפתמינים גם: אטנט- ל-6 שעות; אדרל XR - ל-12 שעות; ויואנס - ל-12 שעות. מדובר בכדורים ממריצים ("אפרים") שמאוד מאד אהובים על אנשי עסקים ואומנים. הם מעלים מצב רוח, יוזמה ורציה, ומורידים תיאבון. כדורים אלה חייבים ניטור קפדני במינון ובכמות על ידי הרופא המטפל, אחרת יצדק הסלוגן באלפיון: "מעולה. קוקאין ברישיון".

"במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים לא עומדים", ולכן אני בהחלט מצדד במתן אפשרויות טיפול ושיקום לאסירים. רק ראו הוזהרתם פסיכיאטרי השב"ס, העובדים ללא לאות - תזהרו שלא תבואו מברכים ותצאו מקללים. אל תתנו לאסיר את הכדורים לידיו, אלא שיקבלם בפיקוח על ידי הסוהר, תוך ניטור קליני שלכם, מלווה בבדיקות דם ואק"ג .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully