וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולה סרטן ראשון קיבל חיסון mRNA בניסוי תקדימי

עודכן לאחרונה: 22.6.2021 / 12:54

חיסון לסרטן נשמע דמיוני, אבל עד לפני כמה חודשים גם חיסון לקורונה היה נראה כמו משהו שיקח עוד המון זמן לייצר. ניסוי ראשון מסוגו בטכנולוגיה שמשמשת את חיסון הקורונה יצא לדרך ומעורר תקוות רבות

לפני שנה אף אחד לא ידע מהם חיסוני mRNA, אבל היום המציאות היא אחרת. הם אומנם ספגו ביקורות רבה ממתנגדי חיסונים וגם ממומחים, אבל אחרי ההצלחה חסרת התקדים במאבק נגד הקורונה, החלו שאלות כיצד החידוש שבחיסון הזה יכול להשפיע גם על תחומי רפואה אחרים, כמו סרטן.

כעת נרשם הישג אדיר ואפילו מרגש בדרך, כאשר המטופל הראשון בניסוי שלב II בחיסון סרטן ה-mRNA מבית BioNTech קיבל את המנה הראשונה שלו. הטיפול ב-BNT111 ישולב עם תרופה אימונותרפית קיימת ומטרתו להילחם בסוג מסוים של מלנומה מתקדמת.

הניסוי הוא בהתוויה פתוחה (כלומר החוקרים והמשתתפים יודעים איזה טיפול הוא בקרה ואיזה ניסיוני) ובהשתתפות 120 חולים. בניסוי יוערך שיעור התגובה הכללי של BNT11 בשימוש עם cemiplimab (שם שיווקי Libtayo), כמו גם את משך הטיפול ובטיחותו. על רקע תוצאות מבטיחות שנצפו בשלב א' של הניסוי, יש תקוות גדולות שהטיפול יביא לתגובת נוגדנים חזקה ובטוחה.

אגב, למרות כל ההפחדות והחששות שעלו בנוגע לחיסון ה-mRNA, הניסויים הראשונים בהזרקתו החלו כבר בשנת 1989 ומאז נוסו כמה חיסונים כאלה במבחנים קליניים שהראו שהם בטוחים לבני אדם. בניגוד לחיסונים שאנחנו מכירים בהם מזריקים לגוף נגיפים מוחלשים או מומתים כדי לעורר תגובה חיסונית, החומר הפעיל בחיסונים אלה הוא קטע מהחומר הגנטי של הנגיף שנקרא RNA messenger. ה-RNA איננו DNA, הוא יוצר חלבון במערכת החיסון, מתפרק מהר ואינו חודר לגוף.

עוד בוואלה!

1 מ-3 אנשים יחלה בסרטן, אבל יש גם חדשות טובות

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
"סרטן הוא גם איום בריאותי עולמי, אפילו גרוע יותר מהמגפה הנוכחית". חיסון/ShutterStock

"החזון שלנו הוא לרתום את כוחה של המערכת החיסונית כנגד סרטן ומחלות זיהומיות. הצלחנו להדגים את הפוטנציאל של חיסוני mRNA בטיפול ב-COVID-19. אסור לנו לשכוח כי סרטן הוא גם איום בריאותי עולמי, אפילו גרוע יותר מהמגיפה הנוכחית", אמרה ד"ר אוזלם טורצ'י, מייסדת שותפה והמנהלת הרפואית של החברה הגרמנית BioNTech, בהצהרה. ואם הקרדיטים האלה לא מספקים - טורצ'י היא גם אחת ממפתחות החיסון נגד הקורונה שמפיצה חברת פייזר.

"BNT111 כבר הראה פרופיל בטיחות חיובי ומעודד בתוצאות ראשוניות בהערכה קלינית מוקדמת. עם תחילת הטיפול בחולה בניסוי שלב 2 שלנו, אנו ממליצים להמשיך בדרכנו הראשונית למימוש הפוטנציאל של חיסוני mRNA לחולי סרטן", הוסיפה.

BNT111 הוא טיפול ניסיוני ב-mRNA נגד סרטן כחלק מפלטפורמת ה-FixVac של BioNTech. זה כולל טיפולים אימונותרפיים מרובים המכילים את ההוראות לתא ליצירת אנטיגנים המשותפים בין סוגי סרטן, שניתנים לחולים בניסיון לגרום למערכת החיסון לייצר נוגדנים נגדם. בכך מערכת החיסון הופכת "מאומנת" להשמדת גידולים לפני שהם הופכים לבעייתיים. BNT111 מכוון לארבעה אנטיגנים ולפחות אחד מהאנטיגנים הללו קיים בלמעלה מ-90 אחוזים ממקרי המלנומה הגרורתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully