אנשים התחילו לשתות מי חסה כדי להירדם בקלות - אך האם זה באמת עובד?

    האם חסה יכולה לסייע לנו להיפטר מנדודי השינה? בטיקטוק טוענים ששתיית כוס מים חמים עם עלי חסה לפני השינה עשויה לעזור לנו להירדם בקלות. בדקנו - ויש משהו במה שהם אומרים, אם כי עדיף שתשאירו את החסה לסלט

    • חסה
    • שינה
    • מים
    אסור לפספס
    אנשים מנסים לשתות מי חסה כדי להרדם (TIKTOK)

    מתברר שלחסה יש שימוש נרחב יותר ממרכיב הכרחי בסלט קיסר. בטרנד טיקטוק חדש, אנשים נשבעים ששתייה של מים חמים עם עלי חסה סייעה להם להיפטר מנדודי השינה ולהירדם במהירות. משתמשת הטיקטוק שהצליחה לעורר הרבה תשומת לב לטריק המשונה היא שלפה הוק (shapla_11), שתיעדה עצמה לוגמת מהמשקה הלא מעורר תיאבון ונרדמת לה לאיטה מול המצלמה.

    "אז מתברר ששתיית מי חסה גורמת לך להירדם. אחותכם לא נרדמת, אז אני הולכת לנסות את זה", כתבה הוק בסרטון. היא שלפה חסה, קרעה מעט מהעלים הירוקים והכניסה אותם לספל השתייה שלה. היא מזגה לספל מעט מים רותחים והוסיפה גם תה מנטה שיסייע לטעם. לאחר השרייה של 10 דקות, היא הוציאה את עלי החסה מהכוס ולגמה. בהמשך עדכנה כיצד הרגישה: "עדכון - אני אכן מרגישה מנומנמת קלות. לא רדומה כאילו חטפתי נוקאאוט, אבל אני מרגישה ישנונית". זמן מה לאחר מכן היא פרסמה עדכון נוסף: "החסה עושה את שלה, אחותכם נרדמת", אמרה כשעינייה נעצמות.

    בסרטון שפרסמה הוק למחרת בבוקר היא טענה שלקח לה בין 30 ל-40 דקות להירדם. הסרטון המקורי שלה צבר יותר מ-7.3 מיליון צפיות וקיבל יותר מ-1.4 מיליון לייקים. רבים אימצו את הטרנד ופרסמו סרטונים שלהם תחת ההאשטאג #lettucewater (מי חסה), וגם אלה צברו יחד יותר מ-12 מיליון צפיות. בכל הסרטונים נשבעו הנסיינים שהצליחו להירדם משתיית מי חסה, אך האם זה באמת עובד?

    עוד בוואלה!

    הקץ לנדודי השינה: שיטת הנשימה שתרדים אתכם תוך 60 שניות בלבד

    לכתבה המלאה

    כך היא עשתה זאת:

    וכאן היא מעדכנת בבוקר למחרת:

    @shapla_11

    Reply to @tattooo_titch_tnt excuse my appearance I jus woke up lol ##fyp ##lettucewater ##lifehacks

    ♬ original sound - shapla

    מה יש למדע לומר על זה?

    לפני שאתם ממהרים למזוג לעצמכם כוס מי חסה, כדאי שתדעו שמומחים טוענים שהסיכוי שהשיטה תעבוד עליכם שואפת לאפס - אלא אם כן אתם חולדות. מארי-פייר סנט-אונג', פרופסורית עמיתה לרפואה תזונתית ומנהלת המרכז לשינה במרכז הרפואי אירווינג באוניברסיטת קולומביה, אמרה ל-Insider כי אין שום מחקר המוכיח כי מי חסה מסייעים להירדמות מהירה, אך עם זאת - נמצאו מקרים בהם חסה סייעה לחולדות לישון שינה ארוכה יותר.

    במחקר שנערך בשנת 2017 ופורסם בכתב העת Food Science Biotechnology, החוקרים בדקו האם מינונים נמוכים וגבוהים של תמצית חסה אדומה סייעו לעכברים להישאר רדומים לזמן רב יותר. התוצאות הראו שסוג ספציפי זה של חסה - כמו גם עוד כמה סוגי חסה אחרים שנבדקו - אכן סייעו לחולדות ועכברים לישון זמן רב יותר. לדברי סנט-אונג', הממצאים לא משקפים את סיפורה של משתמשת הטיקטוק, שלפה הוק, ממספר סיבות. היא אמרה: "ראשית, לא ידוע אם היא השתמשה בסוג זה של חסה. אני מעריכה שהיא השתמשה בחסה אייסברג. שנית, העכברים בניסוי קיבלו ריכוז גבוה של תמצית חסה. לא ברור כמה מהתרכובת הפעילה תקבלו מהרתחה של חסה במים כפי שהוצע בסרטון".

    ד"ר מייקל ברוס, פסיכולוג קליני ומחבר ספרים רבים בנושא השינה, מציין כי מחקר העכברים אינו תומך בהשערה כי מי חסה פועלים ככלי עזר לשינה ממגוון סיבות. ראשית, הוא מציין שתמצית חסה היא לא מה שהרדימה את העכברים מלכתחילה - אלא רק סייעה להם לישון לזמן רב יותר. "עכברים אלה סוממו כאשר קיבלו את החסה", הוא אומר ומצביע על כך שהוזרקו לעכברים מנה של פנטוברביטל (סם הרגעה) כדי להרדימם, זמן קצר לאחר מתן התמצית דרך הפה. בנוסף, החוקרים השוו במחקר את מצב השינה והימשכה בקרב עכברים בהתחשב בסוגי החסה השונים, אך הם לא השוו בין העכברים שצרכו תמצית חסה לאלו שלא. לכן אין דרך לדעת מהנתונים הללו האם היה זה סם השינה או החסה שתרמו להירדמותם המהירה או האם שנתם הייתה ארוכה יותר גם אם לא היו מקבלים את הסם או את תמצית החסה.

    ג'קי ניוג'נט, דיאטנית מניו יורק ומחברת "ספר הבישול הברור והפשוט לסוכרת", אומרת כי באופן היפותטי, חסה עשויה לעודד שינה בזכות לקטוצין, תרכובת צמחית מרה, ופוליפנולים נוגדי חמצון, אבל מי חסה המיוצרים רק מכמה עלי חסה ככל הנראה לא יעשו שום הבדל משמעותי בכל הקשור לשינה.

    גולשים בטיקטוק טוענים שהטריק עובד:

    בשורה התחתונה: כדאי לנסות?

    על אף שיעילות השיטה מוטלת בספק, מומחים טוענים ששתיית מי חסה לא מזיקה לגוף - אז אתם מוזמנים לנסות. עם זאת, ניוג'נט מציעה לשים לב לכמויות המים: "שתיית יתר של נוזלים לפני השינה עלולה לגרום לשיבוש בשינה, מכיוון שתצטרכו לקום בלילה פעם או פעמיים לשירותים". היא הוסיפה: "כמו כן, ודאו שאתם שוטפים את החסה שלכם לפני שאתם מכינים ממנה שתייה חמה, בדיוק כפי שאתם שוטפים חסה ביסודיות לפני שאתם מכניסים אותה לסלט".

    אם הסיכוי שזה יצליח כה נמוך, מדוע הגולשים בטיקטוק מתעקשים שמי חסה סייעו להם להירדם? המומחים מסכימים פה אחד: אפקט הפלצבו. סנט-אונג' אמרה: "כשאתה מצפה להרגיש מנומנם אז אתה פתאום תתחיל להרגיע מנומנם. הכל בראש".

    לא מזיק אך כנראה גם לא יעיל (צילום: ShutterStock)

    על אף שהטרנד לא מזיק לאף אחד, סנט-אונג' ממליצה לוותר על שתיית מי חסה ולהתמיד באכילת חסה: "אני מעדיפה לראות אנשים אוכלים חסה מאשר שותים את המים המורתחים שלה. עלי חסה שלמים מספקים ויטמינים ומינרלים שאולי אינם זמינים ממי החסה". ניוג'נט ממליצה על שיטות אחרות להירדמות: "דובדבנים חמוצים או שתיית מיץ דובדבנים חמוצים עשויה להיות אלטרנטיבה יעילה יותר לשינה רגועה מאשר שתיית ספל עם מי חסה". מחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Therapeutics בחודשים מרץ - אפריל 2018 מצא כי דובדבנים חמוצים מכילים מלטונין וקשורים להגברת יעילות השינה ומשך הזמן שלה.

    סנט-אונג' ממליצה על צעדים פשוטים יותר שהוכחו מדעית כיעילים על בני אדם שמנסים להרדם: "הפחיתו את זמן המסך לפני השינה, עמעמו את האורות לקראתה, נסו לתרגל מיינדפולנס והשקיעו בפעילות גופנית יומית".

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully