וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שאתם צריכים לדעת על התופעה המטרידה של הקיץ

פרופ' אבנר שמר

עודכן לאחרונה: 3.7.2021 / 9:38

פטרת בציפורניים היא תופעה אסתטית לא נעימה, אבל היא יכולה גם ליצור בעיות רפואיות אמיתיות. למה היא מגיעה ואיך נפטרים ממנה? שאלנו מומחה

זה בוודאות לא הנושא הכי סקסי שקיים, אבל הקיץ כאן ואנחו חייבים לתת עליו את הדעת - פטרת בציפורניים. מדובר למעשה בביטוי לזיהום שנגרם מפטריות מסוגים שונים. זיהום זה גורם להן להתעבות, לשנות את צבען ואת צורתן, וגם את הטקסטורה שלהן בפני שטח הציפורן.

שכיחות פטרת הציפורניים גבוהה היום והמספרים מדברים על 10 אחוזים מכלל האוכלוסייה שיחוו אותה בחייהם, כאשר השכיחות עולה עם הגיל (כ-50 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 70) ורוב ההדבקות הן בציפורני כפות הרגליים. יש לציין כי ברוב המכריע המקרים (כ־75 אחוזים מהם) ההדבקה תהיה קלה ולא תהווה בעיה מעבר למפגע האסתטי. לכן לא מפתיע לגלות כי רוב התלונות מצד מטופלים נוגעות לבעיות אסתטיקה (מראה הציפורן הנגועה, בעיקר) ולא לבעיות בריאותיות הנובעות מההידבקות בפטרייה.

ככלל, ישנן שלוש קבוצות של פטריות שעלולות לפגוע בציפורן: קבוצת פטריות בשם דרמטופיטים, שמסוכנת גם לשיער ולעור, שמרים וסוגים שונים של עובש. הדרמטופיטים נחשבים לגורמים העיקריים לפטרת, אך התסמינים שכל אחת מהן גורמת דומים.

טיפול פטרת ציפורניים. ShutterStock
הפטריה מתחילה בכלל מכפות הרגליים. כפות רגליים של גבר/ShutterStock

צורת ההדבקה הנפוצה ביותר היא מהקצה החופשי של הציפורן, זה נובע עקב העובדה שהפטרייה מתחילה מכפות הרגליים ומשם היא גם מגיעה לציפורניי הרגליים. כאשר הפטרייה מתפשטת לאט לאט מתחת לציפורן לכיוון בסיס הציפורן. אם הפטרת אינה מטופלת, סביר כי היא תתפשט אל כל שטח הציפורן.

עוד בוואלה!

הביטו בציפורניים שלכם, הן עשויות לגלות אם חליתם בקורונה

לכתבה המלאה

כיצד נדבקים בפטרת ציפורניים?

ישנן שלוש דרכי הדבקה שונות: הדבקה בעקבות מגע ישיר בין אדם לאדם, הדבקה שבה מועברת הפטרייה מבעל חיים אל האדם והדבקה שנגרמת כתוצאה מחשיפה למשטח נגוע. זו האחרונה שכיחה מאוד, בטח בישראל, והיא נגרמת למשל למשל מרצפה של מקלחות במכוני ספורט או בצבא.

גורמים שמעלים את הסיכון להידבקות

  • גנטיקה: ישנם אנשים בעלי נטייה גבוהה יותר להידבק בפטרת הציפורן
  • גיל: ככל שמתבגרים, כך הסיכוי להידבק בפטרת הציפורן עולה
  • פגיעה או טראומה לציפורן
  • סוכרת
  • אספקת דם לקויה לגפיים
  • טיפול ממושך בסטרואידים סיסטמיים
  • נעילת נעליים סגורות לשעות רבות
  • טיפול והיגיינה לא מיטביים של הציפורניים
  • אקלים: במזג אויר לח וחם הפטרת משגשגת, ואילו באקלים קר ויבש היא תשגשג פחות

לא רק בעיה אסתטית

כפי שכבר ציינו, פטרת בציפורנים תסתכם בדרך כלל בבעיה במישור האסתטי ולא יותר - אך אם לא תטופל היא עשויה בחלק קטן מהסובלים להתפתח לכדי בעיה בריאותית של ממש, והיא עלולה לגרום באופן לא שכיח לזיהום חיידקי משני ואז עלולה להתפתח שושנה- זיהום חיידקי חריף.

כיצד מטפלים בפטרת ציפורניים?
הטיפולים בפטרת הציפורניים נחלקים לשתי קבוצות: טיפול מקומי, הממוקד ישירות בציפורן הנגועה, וטיפול תרופתי בכדורים ( טיפול סיסטמי). ישנם כיום מספר צורות של טיפולים מקומיים נגד פטרת ציפורניים כמו תמיסה, קרם או משחה בעלי רכיבים אנטי־פטרייתיים; משחות מיוחדות הממיסות את החלק הנגוע בפטרייה; לק אנטי-פטרייתי מיוחד.

כפות רגליה של מייגן מרקל. GettyImages
לשמור על היגיינת כפות הרגליים. כפות רגליים/GettyImages

הטיפול בפטרת הציפורניים הוא די ממושך, ויכול לארוך עד שנה, ולעיתים אף יותר מזה. ישנם כיום תכשירים שמציעים טיפול המביא לשיפור מהיר יחסית, כדוגמת Emtrix - תמיסה לטיפול מקומי בציפורן ללא צורך בשיוף שמביאה לשיפור נראה לעין בתוך שבועות בודדים. ישנם גם מוצרים נוספים לטיפול בפטרת הנוחים מאוד לשימוש ומסייעים לטיפול בפטרת הציפורניים, ישנם כאלה המגיעים כלק דוגמת מיקונייל הנמכר ללא מרשם, לק בשם לוסריל או לק בטרפן, וישנם תכשירים נוספים דוגמת אגיספור, אגיסטן, ולמיסיל. בכל טיפול שהוא, חשוב מאוד להקפיד על טיפול קבוע בתכיפות המומלצת עד סוף מועד הטיפול.

מתי מומלץ לבצע טיפול סיסטמי (בכדורים) ולא מקומי? לרוב כאשר הפטרת מפושטת, ויותר משלוש ציפורניים נגועות בה; כאשר הטיפול המקומי אינו מועיל; וכאשר הפטרת מוגדרת בדרגה קשה. אין מניעה ואף רצוי לטפל גם בטיפול סיסטמי (כדורים) בשילוב עם תכשירים אחרים - אך יש להתייעץ עם הרופא.

איך תמנעו הידבקות או הישנות פטרת?

כדי להפחית את הסיכוי להידבקות או להישנות המקרה, יש לעקוב אחר כמה כללים פשוטים. טפחו את כף הרגל שלכם, הקפידו כי העור יהיה לא סדקים או חתכים, וטפחו את הציפורניים בכפות הרגליים והידיים באופן תכוף. הקפידו על גזירה איכותית של הציפורניים בעזרת ציוד מתאים ועל ניקיון הציפורניים באופן תכוף, במיוחד אם הן ארוכות, והגנו בקפידה על ציפורניים שנפגעו - טראומות באצבעות הציפורניים מובילות לסדקים או לשברים בציפורניים ואלה מעלות את הסיכון לחדירה של פטריות בציפורנים.

כמו כן, נעלו נעליים מאווררות, לבשו גרבי כותנה שיסייעו בנידוף הלחות בכף הרגל, ואם ואין באפשרותכם לנעול נעליים מאווררות מומלץ לפזר מעט טלק אנטיפטרייתי בתוך הנעליים או הגרביים. כמובן שחשוב להקפיד מאוד לא ללכת יחפים במרחבים ציבוריים דוגמת מקלחות ציבורית וחדרי סאונה, ולייבש היטב את כפות הרגליים והציפורניים בפרט לאחר כל מגע עם מים. שימו לב, אין לחלוק עם אחרים מוצרי היגיינה לטיפוח הציפורניים, דוגמת משייפים או מספריים.

חשוב לציין ולהדגיש שאצל אלו שכבר נרפאו מפטרת הציפורניים רצוי להשתמש בקרם אנטי פיטרייתי כזה או אחר אחת לשבוע לפחות על מנת למנוע הישנות של הופעת הפטרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully