וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא קורונה, כן תוקפת את כולנו: מה עושים נגד המחלה הזו?

בחסות מדיסון

עודכן לאחרונה: 15.6.2021 / 16:48

תחומי רבים ברפואה עוברים לרפואה מותאמת אישית, מה שמחייב את התאמת הטיפול למטופל, ולא להיפך. על פי אילו קריטריונים נבחר הטיפול? כל מה שאתם צריכים לדעת על מחלת הטרשת הנפוצה והטיפול בה

רופאים מביטים בסריקות מוח. ShutterStock
מוקדים של נזק שמתרבים לאורך זמן. רופא מביט בסריקות מוח/ShutterStock

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית, כרונית דלקתית שגורמת לנזק במערכת העצבים המרכזית - המוח וחוט השדרה. המחלה מתרחשת בגילאי 20-40, והיא שכיחה פי שניים בנשים לעומת גברים. כשמדובר בטרשת נפוצה, התגובה האוטואימונית של מערכת החיסון היא כנגד חומר בשם מיאלין. המחלה נקראת טרשת נפוצה בגלל נגעים דמויי צלקת המופיעים במערכת העצבים המרכזית, כתוצאה מתהליך דלקתי במערכת החיסון. המילה "טרשת" מתייחסת לצלקת, המושג "נפוצה" מתייחס לריבוי של צלקות, שיכולות להיווצר לכל אורך מערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה). במהלך המחלה נוצרים מוקדים של נזק שמתרבים לאורך זמן והנזק ברקמה בא לידי ביטוי בתסמינים שונים כמו פגיעה בראיה, הפרעות בתחושה, בחולשה של שרירים, הפרעה בקורדינציה של תפקוד מוטורי ולפעמים גם פגיעה קוגניטיבית.

"למרות כל אלה, חשוב להסביר שטרשת היא מחלה כרונית הטרוגנית, כך שישנם מטופלים שיחוו את המחלה בצורה קלה יותר ויסבלו מממעט התקפים ופגיעה תפקודית נמוכה, וישנם כאלו שיחוו מחלה בצורה קשה יותר". חלק מהמטופלים - עד 20 אחוזים - לא יסבלו ממגבלה תפקודית משמעותית שתוביל לפגיעה באורח חייהם. חלקם יחווה מגבלה כזו או אחרת אבל ימשיך לתפקד ולנהל אורח חיים תקין ושגרתי, בעוד שאצל אחרים המחלה עלולה לגרום לפגיעה משמעותית יותר", מסביר ד"ר ארנון קרני, מנהל היחידה לנוירואימונולוגיה וטרשת נפוצה במערך הנוירולוגי במרכז הרפואי תל אביב איכילוב.

תחומים רבים ברפואה עוברים לרפואה מותאמת לצרכי המטופל, מה שמחייב את התאמת הטיפול למטופל, ולא להיפך. על פי אילו קריטריונים נבחר הטיפול?

האחריות על קבלת החלטות רפואיות עוברת בשנים האחרונות שינוי משמעותי. אם בעבר האחריות נתפסה כמוטלת על הרופא בלבד, ותפקיד המטופל היה רק לגלות היענות, כיום כבר מובן שמדובר על מערכת יחסים שבה שני הצדדים מעורבים. השיח עם המטופל הפך למשתף יותר, ורצונות המטופל נלקחים בחשבון. במחלה כמו טרשת נפוצה, קיימים מספר קריטריונים חשובים לבחירת הטיפול המתייחסים בין היתר למאפיינים אישים של המטופל ולאורח חייו.

שתי צורות של מחלה אחת

יש שתי צורות עיקריות למחלה: אצל 85 אחוזים מהמטופלים מדובר במחלה התקפית הפוגתית (RRMS), בה המטופל חווה התקף שחולף כעבור מספר ימים עד שבועות עם או בלי מגבלה, ולאחר מכן יש הפוגה. "בשלב זה אנחנו לא צופים התקדמות של המגבלה, כאשר בחלק מהמקרים אף יכול להיות שיפור חלקי או מלא . לאחר מספר חודשים או אפילו שנים מתרחש התקף נוסף. צורת מחלה זו מאפיינת בעיקר את גילאי 20-40 והיא שכיחה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים. לאחר מספר שנים, אצל חלק מהמטופלים המחלה יכולה לעבור לצורה פרוגרסיבית שניונית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך בוחרים את הטיפול הנכון לטרשת נפוצה?

בחסות מדיסון

שאר המטופלים (15%) יחוו מחלה מסוג פרוגרסיבית ראשונית (PPMS). מחלה פרוגרסיבית ראשונית שמתפרצת סביב גיל 50 ומחמירה בהדרגה לאורך זמן. בדרך כלל המחלה פוגעת בניידות ולאורך השנים היא מתקדמת באיטיות. היחס בין גברים לנשים בצורה זו של המחלה הוא זהה. הנכות מהמחלה מתרחשת בעיקר בצורות הפרוגרסיביות, כשאין הפוגה והמחלה הולכת ומחמירה.

אפליקציות בריאות. ShutterStock
המטרה: לעצור או להאט את התקדמות המחלה תוך שיפור איכות החיים. רופא מבטי בתיק רפואי/ShutterStock

"מרבית הטיפולים שקיימים כיום הם למחלה התקפית הפוגתית, והמטרה שלהם היא לעצור או להאט את התקדמות המחלה תוך שיפור איכות החיים. טיפול מוקדם ויעיל מפחית את הסיכויים למעבר לשלב הפרוגרסיבי של המחלה.

אז איך בוחרים את הטיפול המתאים? ישנם מספר קריטריונים של מאפייני המטופל אשר עשויים להשפיע על בחירת הטיפול המתאים:

תכנון משפחה
ההחלטה על הקמת המשפחה היא קריטריון חשוב בשיח בין הרופא למטופל. "אצל נשים בגיל הפוריות שמתכננות היריון זהו קריטריון חשוב שצריך לקחת בחשבון", מסביר ד"ר קרני, "אם האישה לא מתכננת היריון ניתן להתאים לה טיפול מתוך מגוון האפשרויות המקובלות ובבוא העת כשתרצה להרות, היא צריכה להיוועץ עם הרופא המטפל ולתכנן יחד את בחירת הטיפול".

ישנם כיום טיפולים שאפשר לתת בזמן הריון ואף בזמן ההנקה על סמך מידע מצטבר לאורך שנים. במידה וההיריון מתוכנן לטווח הקצר ישנה עדיפות להתחיל בטיפולים אלו ובמידה ומתוכנן לטווח הרחוק ניתן להתחיל מטיפול אחר ולעשות התאמה מחדש במידת הצורך.

תחלואה נלווית
טרשת נפוצה הינה מחלה אוטואימונית בעלת קשר למחלות אוטואימוניות נוספותישנן מספר תרופות לטיפול בטרשת נפוצה היכולות להשפיע על איזונן ולכן מתן טיפולים אלו מחייב מעקב רחב יותר לצד המעקב על טרשת נפוצה.

בנוסף, חלק מהתרופות עלולות לגרום לתופעות לוואי ,כמו דיכאון. לכן, מטופלים אשר סובלים מדיכאון צריכים להתייעץ עם הרופא המטפל על התאמת הטיפול. "דבר נוסף שיש לקחת בחשבון כאשר בוחרים טיפול הוא נושא הממאירויות. מטופל אשר סובל ממחלה ממאירה או סבל בעבר, מצב של דיכוי חיסוני, שמושג בשימוש בטיפולים מסויימים לטרשת נפוצה עלול להעלות את הסיכון למחלות אלו.

אורח חיים
אורח החיים שונה מאדם לאדם, וגם היבט זה מחייב התאמה נכונה של הטיפול. לדוגמא, ישנם טיפולים הניתנים בזריקות, כדורים או עירויים כך שעבור מטופל אשר מרבה בנסיעות ושוהה מחוץ לבית, הרופא יכול לבחור טיפול מותאם לאורח חייו. כאשר מדובר על ארצות עולם שלישי ישנה עדיפות לא לקחת תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית. כמו כן, קיימים טיפולים למחלה בהם החולה נזקק לניטור צמוד של בדיקות. במידה והמטופל לא מסוגל לבצע את המעקב הבטיחותי הדרוש יש לקחת זאת בחשבון ולהציע אופציה טיפולית שונה.

היענות לטיפול
היענות לטיפול לעולם לא תהיה 100 אחוז במיוחד כשמדובר על תרופות הניטלות באופן עצמאי. יש צורך לעשות בירור מקדים עם המטופל על העדפותיו בכדי להתאים את הטיפול הנכון שיביא להתמדה המיטבית של המטופל לאורך זמן. טיפול בעירוי שמצריך הגעה למרכז הרפואי יכול להבטיח הענות טיפולית גבוהה יותר.

"כיום קיימים מגוון רחב של טיפולים בטרשת נפוצה מסוג התקפית הפוגתית מה שמאפשר לנו להתאים את הטיפול באופן אישי טוב יותר למטופלים, מסביר ד"ר קרני. "מעקב טוב וצמוד מאפשר לעצור את המחלה ברוב המקרים ואם יש צורך משנים טיפול. הכי חשוב לשמור על אופטימיות".

לפרטים נוספים על אודות המחלה ניתן לפנות לאתר https://www.multiple-sclerosis.co.il/

מקט: MSG-43-01-0521

בחסות מדיסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully