וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימני האזהרה שצריך לשים לב אליהם בהתפתחות הראיה של הילד

פרופ' קנט קזלו, מאמר אורח

עודכן לאחרונה: 9.5.2021 / 0:04

ראיה היא מהחושים הכי חשובים שיש לנו והיא תורמת לא רק להסתכלות של התינוק על העולם, אלא גם להבנה שלו ולתחושת הביטחון והשייכות. הנה כל השלבים וכל סימני האזהרה שחייבים להכיר

תינוק משחק באוניברסיטה. ShutterStock
כוח הסקרנות טבוע בהם. תינוק משחק באוניברסיטה/ShutterStock

הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. בגיל הרך, הפעוטות חוקרים את סביבתם הפיזית והאנושית מכוח הסקרנות ומיצר הפעילות הטבוע בהם מלידה.

סוכני החקירה הראשונים הם החושים "הקרובים" מגע, טעם, ריח, אליהם מצטרפים אחר כך גם ההקשבה, ההסתכלות והחיקוי. לכל אלו התינוק זקוק כאשר הוא מחפש תשובות בשלב מוקדם מאד בחייו, במיוחד לראיה. אבל איך יודעים שהתפתחות הראיה תקינה? פרופ' קנט קזלו, המנהל המקצועי של עמותת אלי"ע, מסביר.

שלבי ההתפתחות התקינה

קיימות מספר אבני דרך בהתנהגות וויזואלית בשנה-שנתיים הראשונות של חיינו:

בגיל חודש התינוק מתבונן בעיקר בגוף שלו ובפרצופים, ולרוב מתמקד בסביבת 20 ס"מ

בגיל חודשיים הוא כבר מפנה ראש ועיניים לגירוי של אור " איפה האור?"

בגיל 3 חודשים התינוק מתחיל להתעניין בעולם, מתבונן באנשים ובצעצועים במרחק של כ-25 ס"מ הנמצאים בהישג ידו (בטווח הקרוב אליו)

בגיל 6 חודשים הוא מפנה מבט (מזיז עיניים) ואת גופו לחפצים מעבר ליכולת שלו לגעת - ההכרה שהעולם קיים גם כאשר התינוק לא נוגע בו ומתקיים מעבר לגבולות הגוף שלו. כך מתחילה מתחילה תפיסת מרחב וגוף.

בגיל 7 חודשים הוא כבר מתחיל חיפוש אחרי צעצועים שנפלו. הוא מבין שחפצים ואוביקטים לא נעלמים כשהם נופלים ושיש לחפש אותם. זו התחלה של מושג " קביעות האובייקט" - העולם קיים גם כאשר איני רואה אותו. כאן אגב הזמן לשחק עם התינוק במשחקי "קוקו" ולהחביא חפצים.

מגיל 12 חודשים ומעלה הראייה מכוונת פעולות מוטוריות ומניעה. התינוק מפעיל את גופו בפיקוח וויזואלי, מזהה אנשים, עוקב אחרי צעצועים שנזרקו, מזהה נכון את כיוון תנועתם ומסתכל לאן שהם יגיעו.

תינוק משחק על משטח פעילות. ShutterStock
מחפש אחר חפצים שנפלו. תינוק משחק/ShutterStock

שלבי התפתחות תקינים

הסקרנות הוויזואלית של התינוק הופכת לכלי למידה עבורו ודרכה הוא מגלה את העולם. במקביל כל כישורי הראייה מגיעים לבשלות משמעותית בזריזות:

חדות הראייה
היכולת שלנו לזהות דברים, מגיעה לבשלות של כ-50 אחוזים בגיל 6 חודשים וכמעט מושלמת עד גיל שנתיים.

מעקב ראייה או רדיפה
תנועת העיניים לצדדים, למעלה ולמטה מאפשרת לנו "לתפוס ולעקוב" אחר אובייקט נע הנמצא בשדה הראייה שלנו כדי לקבל תוכן והבנה טובים יותר לגביו.

יכולת זו מתחילה להופיעה בגיל 3 חודשים ומשתפרת מאד לקראת גיל 4 חודשים אז היא מגיעה לקרוב ל-80 אחוזים מהיכולת של האדם הבוגר. יכולת זו מגיעה לבשלות הרבה לפני שלתינוק יש את היכולת הפיזית לפעול ולנצל את גופו בהתאם.

תנועות סקאדיות
תנועות שמיועדות "לסרוק" שטח ומשמשות בקריאה מתחילות להופיע בסביבות גיל חודש ומגיעות לבשלות של כ-70 אחוזים מיכולת בוגרת בגיל חצי שנה.

כמו בתזמורת גם בגופנו מתקיימת הרמוניה/ סינרגיה של חושים והעיניים שלנו הן המנצחות על התזמורת, הן החוש המוביל בהתפתחות, מגרות את סקרנותנו, יוצרות קשר עם הסביבה ודרכן אנו קולטים ומבינים את העולם.

למה כדאי לשים לב ומתי כדאי לפנות לרופא עיניים?

  • בסביבות גיל שנה - כאשר "נעיצת המבט" או מיקוד המבט של התינוק נמשך מעבר ל 3-4 שניות
  • בגיל חצי שנה מעקב הראייה נמשך יותר מ-4 שניות
  • אם יש לתינוק רגישות גבוהה לאור
  • אם שמנו לב כי העיניים מרצדות מצד לצד
  • הטיית ראש קבועה או לעיתים תכופות
  • אם צילמנו בפלאש וקיבלנו צבע שונה בהחזר אור באישון - צבע לבן
  • דלקות עיניים חוזרות, במיוחד בעין אחת

פרופ' קנט קזלו הוא המנהל המקצועי של עמותת 'אלי"ע', המפעילה גנים שיקומיים לילדים עד גיל 6 בעלי לקות ראייה או עיוורון, והיא הגוף היחיד בישראל המתמחה בטיפול מקיף לילדים ולמשפחותיהם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully