וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פחות אנשים חולים בשפעת לראשונה זה 130 שנה"

במקביל לעליה במספרי הקורונה, בעולם חווים ירידה דרסטית במקרי השפעת שלא נראתה כמותה בעת הזו. האם ניתן לשייך את הירידה לאמצעי הריחוק החברתי והסגרים או שאולי מדובר במשהו אחר?

נתניהו: "אבקש להוסיף לפחות שבועיים לסגר הגבולות"/צילום: שי מכלוף

מספרי הקורונה הולכים ומאמירים ושוברים שיאים בכל חלקי העולם, אבל במקביל, באופן מפתיע (או שלא), נתוני השפעת רק צונחים. מומחים אומרים כי נראה כי נגיף השפעת '"נמחק" לאחר שמספר החולים במחלה העונתית צנח ב-95 אחוזים. גם באתר משרד הבריאות בישראל, במסגרת פרויקט ניתור השפעת הארצי נכתב כי לא זוהתה פעילות שפעת השנה. איך זה קורה?

ג'ון מקולי, מנהל המרכז לשיתוף פעולה של ארגון הבריאות העולמי למחקר בנושא שפעת, ומומחה שפעת מהמובילים בעולם, אמר כי "הפעם האחרונה שהיו לנו עדויות לשיעורים כה נמוכים של המחלה הייתה כשעוד סתם ספרנו מקרי מוות של שפעת, וזה היה בשנת 1888, לפני מגפת השפעת 1889-90".

דוח של משרד הבריאות שפורסם לפני כחודש הראה כי בחודשים נובמבר-דצמבר האחרונים, לא זוהו מקרי תחלואה בשפעת. לשם השוואה, בחודשים נובמבר-דצמבר אשתקד בתי החולים היו מלאים בחולים.

כך למשל, בבית החולים רמב"ם בחיפה היו בחורף שעבר 203 אשפוזים בעקבות השפעת, ובבית החולים הדסה עין כרם בירושלים היו מנובמבר 2019 ועד אפריל 2020 - 737 מקרי שפעת, ומנובמבר עד דצמבר - 500 מקרים שחייבו אשפוז. בעונת שפעת רגילה, מוערכת התמותה הכלל עולמית משפעת בטווח שנע בין 200 אלף עד 1.5 מיליון מקרים.

חיסוני שפעת, 4 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
האם גם להם יש תפקיד? חיסוני שפעת/ראובן קסטרו

מומחים מאמינים כי למגיפת הקורונה היה חלק בירידה המספרית הדרמטית, עם היגיינה מוגברת שלא השאירה לחיידקי השפעת לאן ללכת. בנוסף, הריחוק החברתי, הסגרים והחשש של אנשים ממגע או קרבה עזרו לעצור את מחלת השפעת השנה, ויעזרו גם לעצור את הקורונה.

גורם נוסף שיכול היה לתרום למספר השפעת הנמוך הוא המגבלה על טיסות בינלאומיות שלדעת המומחים "שיבשה את תפוצת השפעת העולמית".

על פי הנתונים האחרונים של ארגון הבריאות העולמי, פעילות השפעת אכן נותרה ברמות נמוכות מהצפוי בתקופה זו של השנה ברחבי העולם. עם זאת, ארגון הבריאות העולמי מזהיר כי מגיפת הקורונה עשויה להשפיע גם על 'התנהגויות של אנשים" וכן על שיטות הבדיקה ואומר שיש להתייחס לנתונים בזהירות.

מדענים מקווים כי שיבוש עונות ההצטננות והשפעת בשנה האחרונה יכול לסייע בחשיפת מידע חדש על התנהגותם והעברתם של הווירוסים. במרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אמרו כי "מדובר על ניסוי טבעי עבור הרבה נגיפי נשימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully