וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סומק בלחיים: התבלין הגלילי הכי בריא שיש

השם של התבלין הזה זה מתגלגל על לשונם של שפים רבים, אבל כשזה נוגע למטבח הביתי, לא מספיק מכירים את הקסם הזה שנקרא סומק. אספנו עבורכם כמה סיבות ממש בריאות להוסיף אותו לסלט ולעוף

סומק. ShutterStock
מרכיב פופולרי במטבח הים תיכוני. סומק/ShutterStock

סומק הוא מרכיב פופולרי במטבח הים תיכוני ובמסעדות רבות בארץ, אבל דווקא במטבחים הביתיים הוא פחות מוכר. מדובר באבקה שנטחנת מפירות העץ האדומים הגדלים באשכולות על שיח נשיר הנקרא אוג הבורסקאים. האבקה הזו חמצמצה והיא משמשת בעיקר לתיבול סלטים ובשר. ולמרות השימוש הקולינרי שלו, הסומק טוב גם לגוף שלנו והוא כולל כמה יתרונות בריאותיים. הנה כמה מהם:

מכיל חומרים מזינים חשובים

הסומק מכיל שורה של חומרים מזינים הכוללים סיבים, שומנים בריאים וכמה ויטמינים חיוניים. ניתוח מחקרי משנת 2014 מצא כי סומק מיובש מורכב מכ-71 אחוזים פחמימות, 19 אחוזים שומן ו-5 אחוזי חלבון.

עיקר השומן בסומק מגיע משני סוגים מסוימים של שומן המכונים חומצה אולאית וחומצה לינולאית. חומצה אולאית היא סוג של שומן חד בלתי רווי הקשור בדרך כלל לבריאות הלב. זה במקרה גם השומן העיקרי שנמצא במזונות נפוצים אחרים על בסיס צמחי, כולל שמן זית ואבוקדו. חומצה לינולאית היא חומצת שומן רב בלתי רוויה בעלת השרשרת הקצרה ביותר מבין חומצות השומן מקבוצת אומגה-6, המעורבת בין היתר בשמירה על עור בריא.

יש מעט מאוד נתונים על התוכן המיקרו-תזונתי המדויק של סומק, אך מחקרים מסוימים מצביעים על כך שהוא מכיל לפחות כמויות זעירות של כמה חומרים מזינים חיוניים, כולל ויטמינים C, B6, B1 ו-B2.

עשיר בנוגדי חמצון

סומק עשיר בתרכובות נוגדות חמצון מרובות. מומחים מאמינים שזו עשויה להיות הסיבה העיקרית לפוטנציאל הטיפולי הרחב של התבלין האדום. הוא מכיל מגוון רחב של תרכובות כימיות עם פעילות נוגדת חמצון חזקה, כולל טאנינים, אנתוציאנינים ופלבנואידים. נוגדי חמצון פועלים להגנה על התאים מפני נזק ולהפחתת מתח חמצוני בגוף. הם אף עשויים לסייע במניעת מחלות דלקתיות.

עוף בסומק. נמרוד סונדרס
עוף בסומק/נמרוד סונדרס

עשוי לעזור לסוכרתיים

כמה מחקרים מראים כי סומק עשוי להיות כלי יעיל לניהול סוכר בדם בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2. מחקר שנערך בשנת 2014 על 41 אנשים עם סוכרת העריך את ההשפעה של מינון יומי של 3 גרם של סומאק על רמות הסוכר בדם ורמות נוגדי החמצון. בתום המחקר בן 3 חודשים, הקבוצה שקיבלה את תוסף הסומק שיפרה באופן משמעותי את רמות הסוכר והנוגדי החמצון בדם בהשוואה לאלו שנטלו פלצבו.

עשוי להקל על כאבי שרירים

מחקר שנערך בשנת 2016 נתן ל-40 אנשים בריאים משקה סומק או פלצבו בכדי לחקור את הפוטנציאל של סומק להקלה על כאבי שרירים. בסיום המחקר בן 4 השבועות, הקבוצה שקיבלה את משקה הסומק דיווחה על פחות כאבי שרירים הנגרמים על ידי פעילות גופנית בהשוואה לקבוצה שקיבלה את משקה הפלצבו.

קבוצת הסומק חוותה גם עלייה משמעותית ברמות נוגדי החמצון. מחברי המחקר הציעו שייתכן שזה מה שגרם להקלה בכאב שנצפתה. למרות שתוצאות אלו נראות מבטיחות, יש צורך במחקר נוסף כדי להבין כיצד אנשים יכולים להשתמש בסומק כדי להקל על כאבי שרירים או לתמוך בביצועי פעילות גופנית באוכלוסיות גדולות יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • תבלינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully