וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי: האם הנוסחה של DayTwo באמת עובדת?

16.10.2020 / 7:55

כבר מספר שנים מפמפמים לנו על שיטת DayTwo, שפותחה על ידי מכון ויצמן ובה חיידקי המעיים "קובעים" מה מותר לנו לאכול. בסוף ניסינו את זה גם אנחנו וחזרנו עם כמה מסקנות מאוד מעניינות

בסרטון: כל מה שחשוב לדעת על טרום סוכרת/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

לפני שנים ספורות אשתי סיפרה לי על DayTwo. זה קרה באופן די מקרי, כשדיברנו על דרכים לירידה במשקל. היא לא קראה לשיטה הזאת בשמה, הרי מי בכלל זוכר איך קוראים לדברים שנתקלים בהם במקרה באיזו כתבה או פוסט בפייסבוק, ולכן השם הרשמי שבו הוכתרה השיטה החדשנית היה "הדבר הזה שאומר לך מה החיידקים שלך רוצים שתאכל אחרי בדיקה של הקקי שלך".

כך, הטייטל הקליט בן 14 המילים עורר את הסקרנות שלי, אך זו שככה במהרה עם התאווה להישאר באורח חיים נהנתני ומאוד לא בריא. עבר זמן מה עד שהתוודעתי לשם המקורי DayTwo ולהסבר המדעי יותר סביבו. למי שעדיין לא מכיר, מדובר בשיטה שפותחה בעיקר עבור חולי סוכרת. ההנחיות מבוססות על מחקר של מכון ויצמן, שגילה כי כל גוף מגיב באופן שונה לעיכול המזון. במחקר התמקדו בבדיקת רמות הסוכר הנוצרות בגוף לאחר האכילה, כמדד להתאמת התזונה. הסיבות, מסבירים ב-DayTwo, הן שקפיצות סוכר חריגות לאחר האכילה אינן בריאות לגוף גם אם הן נגרמות מאכילת מזון "בריא". קפיצות סוכר גורמות לנו לפתח רעב מוקדם יותר, השמנת יתר כתוצאה מספיגת עודפי הסוכר בגוף, העלאת סיכון לסוכרת, טריגליצרידים גבוהים, כבד שומני ותחלואות מטבוליות שונות.

אז מה הלכה למעשה זה אומר? שאם אנשים יאכלו את אותו מזון בדיוק, הם יגיבו אליו באופן שונה. אם אתם שמונה חבר'ה שאכלו כל אחד סלייס של פיצה, עבור אחד זו עשויה להיות מתנה ועבור השני קללה. אין מאכלים אבסולוטיים, מסתבר. הגורם העיקרי שאפשר למדענים לחזות כיצד הגוף יגיב למזונות שונים וכך להתאים עבורו מזון, הם חיידקי המעי שאנו מארחים בגופנו והרכבם שונה מאדם לאדם. הם לוקחים חלק בתהליך פירוק המזון ומשפיעים על רמות הסוכר הנוצרות בעת פירוק המזון שנאכל.

בודגה. רעות סהר, רעות סהר
אל תתפלאו אם פתאום יתברר לכם שהדבר המושחת הזה טוב עבורכם/רעות סהר, רעות סהר

הצעד הראשון ב-DayTwo הוא בדיקת צואה. ברוב המאמרים העוסקים בנושא תגלו דילוג מהיר ואפילו התעלמות מתיאור השלב הזה, אבל לא, בואו נתעכב עליו קצת, במיוחד כי אני סדיסט, אבל לא רק. הרי בדיקת הצואה, או במילים פחות מכובסות "הרגע שבו אתם מחרבנים לתוך פיסת נייר שנדבק לדפנות האסלה, אוספים דגימה עם כפית כמו גלידה, מכניסים לתוך מבחנה, מנערים כדי ליצור שייק-קקי ואז מכניסים לשקית ולקופסה ומתאמים שליח שיבוא לאסוף" הוא אחד השלבים החשובים בתהליך. הוא מגעיל ודוחה, אבל היי, לפחות תהיו מיומנים דייכם כדי לעבוד אחר כך בגלידריה.

לאחר שסגרתם את הפינה הזאת תצטרכו לעבור גם בדיקות דם, כשהמהדרין אפילו יעמדו בבקשה של DayTwo להעמסת סוכר, בדיקה דוחה בפני עצמה. אחר כך תדווחו על כל הערכים באפליקציה. בתוך חמישה שבועות יתקבלו תוצאות מחקר הצואה שלכם, ומהן תדעו מה אתם יכולים לאכול יותר ומה פחות. לכך נגיע בהמשך, כי זה לא פשוט כמו שזה נשמע. עשיתי את כל הבדיקות הנחוצות, מלבד העמסת הסוכר, שהיא בדיקת רשות שהתבררה בדיעבד כלא נחוצה עבורי אבל הכרחית לאנשים עם נטייה לסוכרת ולנשים בהיריון, מילאתי את השאלון והמתנתי. התשובות הגיעו כעבור קצת יותר מחודש והממצאים היו מפתיעים.

כך, למשל, גיליתי שצ'יזבורגר טוב מאוד עבורי וששווארמה מקבלת ציון 9.6 מתוך 10. בכלל, בשר מומלץ ביותר עבור הגוף שלי. אתם יודעים מה בשורה כזו אומרת לאחד כמוני? תחשבו על רוצח סדרתי שמקבל נשק טעון באמצע רחוב סואן. כן, אפשר היה להגדיר זאת גם באופן פחות דרמטי, נניח "לתת לחתול לשמור על השמנת", במיוחד כשגם שמנת היא מצרך שמקבל אצלי דירוג בכלל לא רע.

עוד בוואלה!

50 עמודים לתוך הספר הזה החלטתי שאני לא נוגע יותר בשוקולד

לכתבה המלאה

כאן חשוב לציין שוב, כי כל הדוגמאות מתבססות על תוצאות אישיות. זה לא משליך כלום לגביכם, אבל זה כן ייתן לכם פרספקטיבה. למשל, אלה דברים שאני לא יכול לאכול כארוחה בפני עצמה: מלון, מנגו, גם לא תפוח ובננות. אפרסק כן. תפוז סבבה, פומלה לא. מה ההיגיון? לא יודע, את זה אני משאיר למדע.

האם זה אומר שאתם צריכים להימנע בהכרח מהמאכלים ה"שליליים"? לא אם הם יבואו כחלק ממסגרת ארוחה עם מרכיבים אחרים, וזו החוכמה ב-DayTwo: לדעת למצוא איך לאכול מה שאתם אוהבים. ברוב המקרים, גם אם מוצר אחד רע עבורכם, עדיין תוכלו לצרוך אותו, ובלבד שתמצאו לצדו את המאכל שיעלה לכם את הדירוג. נחזור לרגע למנגו. הציון שמקבל אצלי מנגו במשקל של 330 גרם הוא 1.4. זה נמוך וזה רע, אלא שאם אשלב אותו עם חמישה אגוזי פקאן הוא יעלה ל-4. עדיין לא מספיק טוב. מה יקרה אם כמות האגוזים תוכפל ותעלה לעשרה? הציון ינסוק ל-8. כחובב מנגו יש לי מושג מה אני צריך לעשות.

אבל יש גם מאכלים יותר עקשניים. מלון, למשל, לא מתחבר לי בשום קונסטלציה, גם לא עם פקאן, ולכן נגזר עלי לוותר עליו או לכל הפחות להוריד ממינונו באופן דרמטי. לחם לבן, אפילו עם גבינה צהובה עתירת שומן (אהובתי משכבר הימים, ידעתי שנועדנו זה לזו, איך את תמיד מעלה לי את הציון), הוא אויב. המאכל שהכי מחוץ לתחום הוא אורז, רוצח הדירוג האולטימטיבי, כשגם פסטה רעה מאוד. צ'יפס דווקא עושה פחות נזק אם הוא מגיע במינון סביר ועם מנת בשר. ויש גם לא מעט הפתעות, כמו שוקולד מריר ואפילו סוגים מסוימים של שוקולד חלב, עוגות, גלידות ועוד דברים מושחתים שלא הייתם מעלים על דעתכם שייתנו לכם ציון גבוה כמו תפוז.

אפליקציית DayTwo. יחצ,
מורכב ומאתגר. אפליקציית DayTwo/יחצ

האם אפשר לקחת את DayTwo כתורה מסיני? לא. המתודה נועדה בעיקר להזהיר סוכרתיים, אבל פחות מתחשבת באפקטים אחרים. סוכר זה רע, שומן זה טוב, סוכר ושומן ביחד יכולים להיות סבבה. איני מדען, אבל זה נשמע קצת פשטני. בנוסף, העולם מלא במאכלים מסוגים שונים ולא כולם מוזנים במערכת, מה שאומר שייתכן שלא תמצאו את המאכל שזה עתה צרכתם ותצטרכו להזין באפליקציה חלופות שנראות לכם קרובות. זה פיתרון סביר, אבל מבטיח אי דיוקים. בכל מקרה, אם יש לכם את האריזה אתם יכולים לצלם אותה ולשלוח מייל לשירות הלקוחות שיזין למאגר את המאכל המדויק.

ואף על פי כן, לשיטה הזאת יש המון יתרונות. הראשון הוא מודעות. לא חסרות אפליקציות חינמיות שיאפשרו לכם לעקוב אחרי הצריכה הקלורית שלכם, אבל דרך תשלום של 1,350 שקל (סוכרתיים עשויים לקבל סבסוד מקופת החולים ולשלם הרבה פחות) סביר להניח שגם תתייחסו ברצינות ותקפידו על המעקב. המשחק עם תרכובות המאכלים עד לפיצוח הקוד הנכון כבר הופך את העסק לחוויה של חדר בריחה, וחייבים להודות שיש בזה ממד כיפי, אם כי יש כאלה שימצאו את זה מייגע. מעל כל זאת - פשוט תאכלו מה שהגוף אומר לכם ולא להפך.

שלב ה-Show me the money - האם זה באמת עובד?

סביר להניח שסוכרתיים מאוד ישמחו לדעת שבניגוד למה שלימדו אותם, חלקם יכולים לאכול שני כדורי גלידה או עוגת טריקולד מרנינה. איני סוכרתי, לשמחתי, ולכן היעד שבחרתי הוא הורדה במשקל, אחד היעדים מתוך רשימה שכוללת גם הרגשה טובה, הרגלי אכילה בריאים או התמקדות באיזון הסוכר בלבד. בהתאם למשקלי וגובהי הוקצבו לי 2,400 קלוריות ליום והשתדלתי לשמור, אם כי לא אחת חטאתי גם בציונים נמוכים, שהגיעו במיוחד מארוחות שכללו פסטה ואורז.

לפחות בהקשר שלי חשוב לשים כאן דיסקליימר בולט: את תהליך השינוי לא התחלתי עם DayTwo, אלא עם הספר של אלן קאר "סוכר טוב, סוכר רע", דרכו הורדתי משמעותית את צריכת הסוכר המעובד, אם כי לא הפסקתי לחלוטין כפי שנדרשתי. במשך כחודשיים, עד תחילת השימוש באפליקציה, השלתי ממשקלי כ-6 ק"ג, כך שאת ההצלחה הראשונית בהחלט יש לזקוף לספר. הדחיפה של Daytwo הובילה אותי לירידה של 3 ק"ג נוספים בחודשיים הבאים. החרא הזה טוב, במלוא מובן הביטוי.

סביב DayTwo יש באזז לא קטן. כשיטה מדעית ממכון ויצמן היא משווקת כמהפכנית וכחדשנית ואפילו משמשת, בין היתר, כתמריץ של חברות הייטק לטאלנטים לחתום אצלם. בעיניי, יש להייפ הזה הצדקה. היא לכל הפחות תעורר אצלכם מודעות עצומה. במקרים טובים יותר גם תחולל מהפכה של ממש באורח החיים שלכם ותוביל למקומות טובים. עם זאת, התמדה (הו, מילה שנואה שכמוך, הלוואי שתמותי יחד עם אבוקדו ומיונז) משחקת פה תפקיד חשוב ולכן צריך לבחון את הנושא בטווח הארוך יותר. חודשיים בתוך התהליך, אפשר להגיד שאני בהחלט מרוצה.

דיאטה גמילה מפחמימות. ShutterStock
ממש לא בטוח שתהיו חייבים להפסיק לאכול את זה/ShutterStock

DayTwo: יתרונות

  • מחיר. 1,350 שקל הם סכום סביר מאוד כדי להתחיל בשינוי רציני באורח החיים. אנשים עם נטייה לסוכרת זוכים לסבסוד מקופת החולים.
  • העלאת המודעות. מעקב מדויק דרך אפליקציה מייצר מחויבות ומוביל לשינוי אמיתי.
  • שירות מהיר ויעיל. שיחות נעימות ויעילות עם התזונאית, מענה מהיר במייל משירות הלקוחות.
  • טיימינג. 2020 היא שנה קשה מאוד מבחינת השמנה. השהייה בבית הפכה אותנו לעייפים יותר ובעיקר גדולים יותר. לשיטה הזאת יש פוטנציאל להחזיר אתכם למסלול.
  • תוצאות. כן, זה עובד. כמו כל אפליקציה, גם לזאת יש נטייה למכר, ובמקרה הזה זה לא רע בכלל.

DayTwo: חסרונות

  • מוכוון בעיקר לערכי סוכר. מושגים כמו "טוב" ו"לא טוב" נשפטים באפליקציה באמצעות ערכי הסוכר ולא ערכים אחרים כמו כולסטרול או רמות שומן. לפיכך, לא כדאי להסתמך רק עליה, במיוחד אם אתם סובלים מכולסטרול, לחץ דם גבוה או טריגליצרידים.
  • תהליך בדיקה ארוך ומעיק. בדיקת הצואה, בדיקות הדם וההמתנה לתוצאות הופכות את משך הזמן עד תחילת התהליך לממושך מאוד. יכולים לעבור גם חודשיים מהרגע שעשיתם את הבדיקות ועד הופעת הערכים התואמים באפליקציה.
  • טרחה גדולה בבחירת המזון המתאים. ההתעסקות הרבה עלולה להיות מטרד ולהוביל לנטישה מוקדמת בתהליך.

השלבים העיקריים בתהליך

  • הורדת אפליקציה
  • בדיקת צואה ושליחתה למעבדה
  • בדיקות דם
  • מילוי שאלון
  • המתנה לערכים המתאימים
  • קביעת תכנית רצויה
  • התקדמות בתהליך בליווי תזונאית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully