כך תגנו על העיניים שלכם בזמן שאתם בזום

    אם חשבתם שבני האדם ישבו יותר מדי מול המסכים בעשור האחרון, באה הקורונה והקצינה את התופעה עוד יותר. וכמובן, איך לא, יש לזה השפעות הרסניות על הבריאות שלנו ובעיקר על העיניים. מומחית עם טיפים לשמירה על הראייה

    • קורונה
    • זום
    • עיניים
    ד"ר ליאת גנץ, מאמר אורח
    הפדיחה הנוראית בשיחת ה-ZOOM: העובדת שחשפה קצת יותר מדי (Facebook/Piers Mummery.)

    אנחנו עדיין לא יודעים אילו תופעות בריאותיות ארוכות טווח תביא עימה הקורונה, אבל יש כמה כאלה שכבר צצות. אחת מהן היא פגיעה בעיניים ובראייה. ולא שהיינו צריכים את הקורונה שתחמיר את הבעיה והתפוך אותה אמיתית ומדאיגה.

    תסמונת ראיה ומחשבים (computer vision syndrome) ידועה משנות ה-90 כשמחשבים הפכו להיות דבר שבשגרה בכל בית. מדובר באוסף של סימנים ותלונות הקשורות בעבודה מרובה מול מחשב וכוללים תחושת יובש, דמע, אדמומיות בעיניים, תחושת חוסר נוחות או מאמץ עיני, כאבי ראש, רגישות לאורות, טשטוש לקרוב או לרחוק או במעברים בין מרחקי צפייה, כפילות ראייה, ואף כאבי צוואר וגב הקשורים במנח לא נכון לאורך זמן.

    עוד בוואלה! NEWS

    המגיפה החדשה שמשתלטת על העולם

    לכתבה המלאה

    ככל שהשימוש במחשבים הפך ליותר תדיר ועם הפופולריות של מכשירי הסלולר והטבלטים, השם של התסמונת עודכן למאמץ עיני דיגיטלי (digital eye strain). במהלך תקופת הקורונה, כאשר תלמידים נדרשו לראשונה לבלות זמן ממושך מול צגי מחשב או סלולרי גם על מנת ללמוד, תועדה כמות גוברת של תלונות על עיניים עייפות, עיניים יבשות, וחוסר נוחות כללית גם אצל ילדים.

    במחקר חדש שערכתי מטעם המכללה האקדמית הדסה, בשיתוף עם עם פרופ' מארק רוזנפילד, מומחה ב-digital eye strain מהחוג לאופטומטריה באוניברסיטת מדינת ניו יורק SUNY, השתתפו 160 סטודנטים בגיל ממוצע של 26 שבמהלך סמסטר אביב (ממרץ 2020, זמן הסגר הראשון) נאלצו לעבור ללימודים מקוונים דרך הזום.

    הסטודנטים התבקשו למלא שאלון על סימפטומים עיניים וכמות שעות שהם מבלים מול צגים דיגיטליים. במחקר נמצא קשר מובהק בין שעות מול מחשב לבין ראייה מטושטשת, ורגישות לאור. יתרה מזאת, נמצא קשר מובהק בין שעות מול הסלולרי לבין ראייה מטושטשת, רגישות לאור, תחושת צריבה בעיניים וכאבי ראש. 60 אחוזים מהסטודנטים דיווחו על תחושת מאמץ ועייפות עיינית. 40 אחוזים דיווחו על עיניים שורפות, עיניים יבשות, כאבי ראש וחוסר נוחות עיינית.

    לא רק בעיה חברתית , אלא גם בריאותית. ילד בזום (צילום: shutterstock)

    בסוף אוגוסט, איגוד רופאי העיניים האמריקני (American Academy of Ophthalmology) פרסם מספר המלצות לתלמידים שמתחילים ללמוד בזום. המלצות אלו מתאימות כמובן גם לסטודנטים וגם למבוגרים שעובדים שעות מרובות מול צגים דיגיטליים.

    • קחו 20 שניות הפסקה בכל 20 דקות. הסתכלו לאופק ומצמצו בצורה מלאה (גם במהלך קריאה ממושכת וגם במהלך עבודה ממושכת מול מחשב). האיגוד האמריקני ממליץ לכוון שעון כל 20 דקות, או לשלב בספר סימניות כך שיזכירו לקורא לקחת פסק זמן ולהסתכל לאופק.
    • קראו לא רק צגים אלקטרוניים אלא גם מחומרים מודפסים.
    • בילדים קטנים, מחקרים מראים שיציאה החוצה מפחיתה קוצר ראייה אך גם במבוגרים זוהי הנחיה מבורכת כדי למנוע את השעות הממושכות מול הצגים.
    • דאגו להתאמת עמדת העבודה והמחשב למשתמש. מקורות אור צריכים להאיר מאחורי המשתמש ולא מאחורי המסך, מסך המחשב צריך להיות ממוקם מול העיניים אך מעט נמוך מגובה העיניים (20-30 מעלות), ולכוון את הניגודיות ותאורה של המסך שיהיה למשתמש נוח. החזיקו טאבלטים במרחק אורך יד.
    • אל תשמשו במכשירים דיגיטליים באזורים מאוד בהירים ומוארים כדי למנוע סינוור מהמסך.
    • מאידך - אל תשמשו במכשירים דיגיטליים בחושך כי זה יגרום להרחבת האישון (מהמסך הבהיר) וזה יכול לעורר טשטוש.
    • הפסיקו להשתמש במכשירים דיגיטליים כשעה לפני השינה או להשתמש במסנן אור כחול הבנוי במכשירים סלולריים כדי שתופחת החשיפה לאור הכחול הנפלט ממסכים אלו.

    ד"ר ליאת גנץ היא ראש התכנית לתואר שני באופטומטריה ומדעי הראייה במכללה האקדמית הדסה ירושלים

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

      התרעות פיקוד העורף

        walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully