וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגורם המפתיע שמעלה את הסיכון של בני נוער לחלות בקורונה

בני נוער שמעשנים סיגריות אלקטרוניות נמצאים בסיכון גבוה יותר להידבק בקורונה. "האידוי גורם לדיכוי כולל של התגובות החיסוניות בריאה", מסבירים מומחים

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

אחרי כל המחקרים שנעשו על ילדים ובני נוער, והתוצאות החד משמעיות שהראו כי בני נוער מדבקים ממש כמו מבוגרים, מחקר חדש מעלה גורם נוסף שמגביר את הסיכון של צעירים לחלות בקורונה.

בני נוער שמעשנים סיגריות רגילות או סיגריות אלקטרוניות עלולים להעמיד את עצמם בסיכון גבוה יותר להידבק בנגיף הקורונה, כך על פי המחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד. "הממצאים שלנו מהמדגם הלאומי של מתבגרים ומבוגרים צעירים מראים כי שימוש בסיגריות אלקטרוניות וסיגריות רגילות הם גורמי סיכון משמעותיים ל-COVID-19 שלא הוכח בעבר", כותבים המחברים.

המחקר פורסם בכתב העת Journal of Adolescent Health בשבוע שעבר, ובוצע על ידי סקר מקוון בקרב 4,351 בני נוער ומבוגרים צעירים בארה"ב, בין הגילאים 13 עד 24. החוקרים התאימו את המדגם לגורמים שיכולים להשפיע כמו השמנת יתר, גזע, מין ועמידה בצווי הבידוד הביתי.

משתתפי הסקר נשאלו הן לגבי השימוש בסיגריות והן בסיגריות אלקטרוניות במהלך 30 הימים האחרונים, כמו גם השימוש בהן בכלל, ונשאלו גם אם הם חוו תסמינים של COVID-19, או קיבלו בדיקה חיובית. למרות שקשר בין השניים היה צפוי, החוקרים הופתעו מעוצמת הקשר.

החוקרים מצאו כי אבחנה של COVID-19 הייתה גבוהה פי חמישה בקרב אלו שהשתמשו בסיגריות אלקטרוניות - ופי שבעה בקרב אלו שהשתמשו בסיגריות אלקטרוניות ובסיגריות רגילות. אנשים שהשתמשו בסיגריות אלקטרוניות ובסיגריות ב-30 הימים האחרונים היו בסיכון של כמעט פי חמישה יותר להראות תסמינים של הנגיף.

הנתונים בישראל משנת 2019 מראים כי 19 אחוזים מבני נוער בישראל מעשנים, 26 אחוזים מתוכם סיגריות אלקטרוניות, 33 אחזים מהנערים המעשנים בגילים 12-15 החלו לעשן באמצעות סיגריות אלקטרוניות.

נער עם סוויטשירט קפוצון. ShutterStock
19 אחוזים מבני נוער בישראל מעשנים. בני נוער/ShutterStock

פרופסור בוני הלפרן-פלשר, מומחית לרפואת ילדים באוניברסיטת סטנפורד ואחת ממחברי המחקר, אמרה שהתוצאה הייתה גבוהה מהצפוי. הלפרן-פלשר סיפרה ל- Yahoo Life כי: "לא הופתעתי מהממצאים באופן כללי, אך לא ציפיתי לראות סיכון גבוה פי חמישה עד שבעה מאובחנים כחולים ב-COVID-19."

פרופסור אילונה יאספרס, מומחית לרפואת ילדים ומיקרוביולוגיה ואימונולוגיה באוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל, ואחת המומחיות המובילות בנושא בני נוער ומשאפי אידוי, אמרה כי "הממצא בהחלט מעניין ובעל השפעה משמעותית, אך אינו מפתיע. למרות שזה מתיישר עם מה שרבים מאיתנו חשדו, הנתונים הכלולים במאמר זה מספקים ראיות חשובות התומכות בקישור הפוטנציאלי בין מכשירי אידוי סיגריות לבין סיכון מוגבר ל- COVID-19".

למה זה קורה?

כמחקר אוכלוסייה, המחקר הנוכחי לא בדק את הסיבה מדוע האידוי עלול להעמיד אנשים בסיכון גבוה יותר. אבל ג'ספרס אומרת שחלק ממנו עשוי להיות קשור לתפקוד החיסוני. "מספר מחקרים קודמים הראו כי האידוי גורם לדיכוי כולל של התגובות החיסוניות בריאה", מסבירה יאספרס. מחקרים על מכרסמים קישרו חשיפה לסיגריות אלקטרוניות עם רגישות מוגברת לנגיפי נשימה אחרים, כמו שפעת. המחקרים שלנו הראו כי ניתן לדכא משמעותית מספר מרכיבים שמגנים עלינו על ידי אדים ורכיבים ספציפיים של סיגריות אלקטרוניות".

פרופסור הלפרן-פלשר אומרת שלמרות שירידה בתפקוד החיסוני בהחלט עשויה לתרום לכך שהמחלה נפוצה יותר בקרב מעשנים, עשויים להיות גורמים נוספים באידוי החומרים האלה שהובילו לסיכון מוגבר ל- COVID-19. "יכול להיות גם שעישון ואידוי סיגריות בקרב בני נוער מגדילים את החשיפה לנגיף כאשר הם מכניסים ומציאים את הסיגריה לפה ונוגעים בידיים", אומרת הלפרן-פלשר . "כמו כן, העשן המיתמר ועולה כלפי מעלה עלול לשאת וירוס דרך חלקיקים אירוסולים, ואז להיכנס עמוק לתוך הריאות".

דנה פרוסט, מקדמת הבריאות של האגודה למלחמה בסרטן, מסרה בתגובה למחקר החדש כי הוא "מצטרף לשורה של עדויות מדעיות על הקשר בין סיגריות אלקטרוניות ובין סיכונים בריאותיים של ממש. ידוע כי שימוש בסיגריות אלקטרוניות מכפיל את הסיכוי של בני נוער מעשנים לעשן סיגריות בהמשך החיים, עלול לפגוע בהתפתחות המוח ומעלה את הסיכון שלהם לחלות במחלות לב וריאה. לפי המחקר הנוכחי, נראה כי הוא גם מגביר את הסיכון לחלות בנגיף הקורונה".

היא הוסיפה כי "חשוב לזכור כי שמירה על בריאות הציבור אינה כוללת רק ריחוק חברתי ועטיית מסכה, אלא בין היתר גם אכיפה יעילה ונמרצת של איסור בעישון במקומות ציבורים וחוק איסור פרסום ושיווק של מוצרי עישון ונקיטת צעדים מוכחים למניעת התמכרות צעירים להרגל הממכר והקטלני" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully