וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו באמת יודעים על סיגריות אלקטרוניות?

25.9.2019 / 14:17

בחודש האחרון הן נמצאות בכותרות באתרי חדשות בעולם ובעיקר בארה"ב, ולא בכדי. אחרי שנקשרו למותם של שני צעירים בארה"ב ולעליה בתחלואה של מחלות ריאה, הסיגריות האלקטרוניות עולות על המוקד גם במשרד הבריאות בישראל. אז מה צריך לדעת עליהן?

סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. ShutterStock
האם בקרוב הן יאסרו לשימוש בארץ? גבר מעשן/ShutterStock

במשרד הבריאות הודיעו אתמול (שלישי) כי הם בוחנים אמצעים לאיסור מוחלט על שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל ולאיסור באופן מיידי של שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים. מה גרם למהלך הזה ומה אנחנו באמת יודעים על הסיגריות האלקטרוניות?

סיגריות אלקטרוניות הן תופעה חדשה יחסית שעושה שימוש במכשיר אידוי קטן המופעל על ידי סוללות ומחמם נוזל שיכול להכיל חומרים שונים לרבות ניקוטין, מריחואנה וגם חומרי טעם וריח שונים. בתחילה, נראה היה שהסיגריות הללו עשויות להיות כלי שיוכל לסייע לאנשים מסוימים להפסיק לעשן, אבל עד כה לא ברור מהן ההשפעות של ניקוטין באידוי לעומת ניקוטין בעישון. מה שכן ברור הוא מספר הדיווחים המדאיגים שהגיעו במהלך החודש האחרון מארה"ב, המעלים שתי בעיות שנקשרו לסיגריות האלקטרוניות.

הבעיה הראשונה היא שהסיגריות צברו פופולריות רבה, אולי רבה מדי, בקרב צעירים. על פי מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב, כשליש מתלמידי התיכון דיווחו על שימוש במכשירי אידוי ובסיגריות אלקטרוניות בשנת 2018, לעומת 28 אחוזים בשנה שקדמה לה. מדובר בעלייה אבסולוטית של מליון וחצי בני נוער לעומת שנת2017 וזאת בניגוד לאיסור בחוק על מכירת הסיגריות האלקטרוניות מתחת לגיל 21.

סיגריה אלקטרונית. ed andrieski, AP
תחלואה ייחודית שקשורה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות. סיגריה אלקטרונית/AP, ed andrieski

הבעיה השנייה, שמעוררת דאגה רבה גם בישראל, הם הדיווחים על תחלואה ייחודית שקשורה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות. דיווחים מהחודשים האחרונים קושרים בין שימוש בסיגריות אלקטרוניות למחלות ריאה ואפילו לשני מקרי מוות - אחד באילינוי ואחר באורגון שבארה"ב.

עד כה דווחו כ-200 מקרים של משתמשי סיגריות אלקטרוניות שפיתחו מחלת ריאות קשה ב-22 מדינות בארה"ב, רובם בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים. בדרך כלל, התסמינים החלו בהדרגה וכללו קוצר נשימה או כאבים בחזה לפני הופעת קשיי נשימה חמורים יותר שהובילו לאשפוז בבית החולים, ובחלק מהמקרים גם להנשמה פולשנית.

האם מדובר בתסמונת חדשה?

מחלת הריאות לא נקשרה למותג או טעם מסוים של סיגריה אלקטרונית. בסדרת מקרים שפורסמה בתחילת החודש בירחון הרפואי New England Journal of Medicine דווחו 53 מקרים, רובם של גברים צעירים סביב גיל 20, שפיתחו תסמינים נשימתיים, תלונות הקשורות למערכת העיכול, חום וירידה במשקל וממצאים חשודים לזיהום ריאתי בשתי הריאות לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

שליש מהם נזקקו להנשמה פולשנית ואחד מהם מת. לא זוהה חיידק כגורם למחלה ולכן החשד עלה שמדובר בתסמונת חדשה שנגרמה כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות. יחד עם זאת חשוב לציין כי 84 אחוזים מהמטופלים דיווחו כי השתמשו במוצרי THC (קנאביס) במכשירי הסיגריה אלקטרונית, ממגוון מקורות שונים ובמכשירים שונים.

רופא מחזיק ביד צילום ריאות. ShutterStock
מחלות הנשימה נמצאות בעליה. רופא מחזיק צילום ריאות/ShutterStock

מנתוני אפידמיולוגים ממדינת אילינוי עולה כי שיעור הביקורים החודשי הממוצע במרפאות שלהם הקשורים למחלות נשימה קשות במהלך הקיץ האחרון (2019) היה כפול מהשיעור שנצפה באותם חודשים בשנת 2018 - נתון שייתכן וקשור לעלייה הניכרת בשימוש בסיגריות האלקטרוניות.

השאלות הפתוחות

גם היום, מומחים אינם בטוחים אם האדים עצמם גרמו לבעיות הריאתיות שדווחו. האפשרויות כוללות גירוי כימי לאחד החומרים, תגובה אלרגית או תגובה חיסוניות לכימיקלים שונים או לחומרים אחרים באדים הנשאפים. האמת היא שלא תמיד יודעים מה יש בסיגריות אלקטרוניות. ה-FDA טרם הסדיר את המוצרים הללו וברבים מהמקרים המדווחים הן נרכשו לא בדרכים פורמליות. ישנם גם דיווחים כי סיגריות אלקטרוניות "נטולות ניקוטין" נמצאו כמכילות ניקוטין.

נוסף על כך, גם ההשפעות ארוכות הטווח על הבריאות של המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות עדיין אינן ידועות. הניקוטין כידוע ממכר מאוד ויכול להשפיע על המוח המתפתח ועלול לפגוע בבני נוער ובמבוגרים צעירים. ישנם חומרים שנמצאו באדי סיגריה אלקטרונית שנקשרו לעלייה בסיכון לסרטן. מנגד, לא הוכח כי הסיגריות האלקטרוניות מסוכנות יותר מסיגריות רגילות.

השורה התחתונה היא שיש לראות בסיגריות האלקטרוניות כדבר שאינו נטול סיכונים בריאותיים, בייחוד כאשר הן מובילות בעלייה בשיעור הצעירים המעשנים. רכישה של סיגריות אלקטרוניות בייצור עצמי או שתכולתן אינה ידועה עשויה להיות מסוכנת במיוחד, בדיוק כמו רכישה של סמים.

חשוב לזכור שהריאות שלנו נועדו לשאוף אוויר נקי ותו לא. החדשות הטובות הן שאולי לקח שנים רבות להכיר בנזק המשמעותי של סיגריות רגילות, אבל לקח זמן קצר בהרבה להבין שגם סיגריות אלקטרוניות אינן חפות מסכנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully