וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כדאי לקחת ילדים להפגנות? מומחית מסבירה

לאה שטרן, מאמר אורח

31.7.2020 / 7:59

הימים הם ימי קורונה, המציאות מורכבת יותר מאי פעם, וכתוצאה - יותר ויותר ישראלים יוצאים להפגין את דעתם. האם ילדים צריכים להיות חלק ממחאה כזו, באילו מקרים עדיף להימנע ומה אסור לומר כשמפגינים עם ילדים? התשובות של מדריכת ההורים לאה שטרן

בווידאו: אלפים הפגינו מול בית נתניהו בקיסריה ובירושלים/צילום: שלומי גבאי,MX1, רויטרס

התקופה האחרונה סוערת מאוד, בהרבה מובנים, ורבים ממהישראלים יוצאים להפגין למען מטרות שונות. בין המפגינים ניתן לראות גם לא מעט הורים המפגינים בהרכב משפחתי עם ילדיהם. לעיתים הילדים גם נושאים שלטים בהתאם לנושא ההפגנה. הילדים האלה זוכים בלמידה משמעותית לגבי ההתנהלות במדינה, הם מבינים לעומק את הפער בין הרצוי והמצוי, וגם את העובדה שבכוחו של כל אדם לממש את זכותו הדמוקרטית ולהשפיע.

עם זאת, ולאור ההסלמות המתרחשות בהפגנות לעיתים, חשוב שכהורים לא נשכח את תפקידנו המרכזי. כהורים, עלינו ללמד את הילדים שלנו מהי אזרחות טובה ומשפיעה, אך לא פחות חשוב מכך - עלינו ללמד אותם מה לא מקובל ולא ראוי, גם לא בעת הפגנה. הנה כמה דגשים שחשוב לתת עליהם את הדעת לפני ההפגנה הבאה:

1. לוקחים ילדים להפגנה רק אם הם מקבלים מזה משהו

יש ערך לקחת ילדים למפגן דמוקרטי, כמו מחאה, בדיוק כמו שחשוב לקחת אותם להצביע בבחירות. עם זאת, חשוב לוודא שהם כבר בוגרים מספיק להבין את נושא הזכות הדמוקרטית להשפיע באמצעות הפגנה, ושהם מעוניינים להצטרף. אל לנו לקחת את הילדים בתור "גימיק" או כי אין לנו היכן להשאיר אותם בראש שקט, אלא אך ורק אם זה מתאים לנו ולהם.

עוד בוואלה!

ילדים אולי לא נדבקים בקורונה, אבל הם משלמים מחיר כבד

לכתבה המלאה
מחאת הדגלים השחורים, נתיבי איילון, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
רק אם הם באמת רוצים. מחאת הדגלים השחורים/ראובן קסטרו

אם הם בוגרים מספיק, רצוי בהחלט להסביר להם שלא כולם חושבים כמונו, וגם האחרים בטוחים שהם צודקים. זאת הזדמנות נפלאה לדבר בשבחו של המשטר הדמוקרטי וללמד הלכה למעשה, כיצד מנהלים אי הסכמה משמעותית כל כך. הרי גם הילדים, נתקלים לא מעט, בסיטואציות בהם יש אי הסכמה עם חבר או מורה בשל תפיסות עולם או פרשנות שונה, ועלינו ללמד אותם דרכים מועילות לניהול הקונפליקט בצורה מכבדת.

2. מפגינים על עיקרון, לא נגד אדם מסוים

רוב ההפגנות הן נגד. פעמים רבות הן גם נגד אדם כלשהו, ובכלל מבלי להתייחס למעשיו, עלינו ללמד את הילדים להפריד בין "העושה" לבין ה"מעשה". להפריד בין אדם, שכנגדו אין לנו כלום ברמה האישית, לבין המעשים שהם לא ראויים ולא מקובלים בסולם הערכים שלנו. לכן, נסביר לילדינו שהמקור להפגנה הוא לא בשנאה אישית, אלא בשאיפה לשפר את ההתנהלות המתרחשת במדינה, בהתאם לתפיסתנו. זאת גם ההזדמנות להסביר מה לדעתכם דרוש שינוי במדינה, בהתאם לגילם וליכולת ההבנה שלהם.

3. אל תשתמשו בהפגנה במילים שלא תרצו בבית

חשוב מאד שהשפה שלנו גם לקראת ההפגנה בבית וגם במהלכה תהיה נקייה וראוייה. אין לנו לגיטימציה לדרוש מהילדים לא לקלל, אם הם שומעים אותנו עושים זאת בזמן המחאה. אין לנו יכולת לדרוש מהילדים לא להיות אלימים אם הם רואים אותנו מתנהגים באלימות. ולכן, חשוב שנזכור כי לפני שהילדים שלנו מסתכלים על ההפגנה, הם מסתכלים עלינו, ההורים. הם לומדים מאיתנו מה מקובל, מה אסור ומהם הערכים שאנו מתנהלים לאורם, בפועל, הלכה למעשה.

מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוץ לבלפור, ירושלים, 25 ביולי 2020. ראובן קסטרו
לפני שהם מסתכלים על ההפגנה, הם מסתכלים עליכם. מפגינים בירושלים/ראובן קסטרו

כשאתם בהפגנה הימנעו גם ממילים של שנאה או בוז. הרי אלה ערכים שמנוגדים לדרך החינוך שלנו, ואין בהם תועלת. במקום לצעוק את השנאה או הבוז, עדיף שנתמקד בשיפור. לכן מומלץ, בעיקר אם מכינים שלטים בעוד מועד, לנסח מסר אופרטיבי של מה שאנו רוצים לשנות, ברמה העקרונית ולא הפרסונלית. המטרה היא להתמקד "בטוב" שאנחנו דורשים ולהתכוונן סביבו.

מחאת הורים וגננות, בדרישה לפתוח את השנה הבאה כסדרה, רחבת סינמטק ת"א, 23 ביולי 2020. ראובן קסטרו
לכו על מסר אופרטיבי של מה שאתם רוצים לשנות. אמא וילד במחאת הורים וגננות בתל אביב/ראובן קסטרו

4. השאירו את הילדים מעורבים גם אחרי ההפגנה

ההשתתפות הפעילה בהפגנות מלמדת את הילדים שלנו אופטימיות. הרי אנחנו הולכים במגמה להשפיע ולשנות, ובכך אנו מסייעים לילדינו להיות ממוקדים בשיפור. לכן כדאי לשתף את הילדים בדיווחים על ההפגנות ובשינויים שנעשו בעקבותיהן כדוגמא להשפעה שלנו, "האזרח הקטן", על הממשל. כך למשל אפשר היה לשתף על מחאת העובדות הסוציאליות ועל ההישגים שזכו להם בעקבות המחאה וכדומה.

לסיכום, יש תועלת רבה בהשתתפות ילדים בהפגנות, בהנחה שזהו גם רצונם. עם זאת, כהורים, חשוב שנבטיח שהילדים לומדים שיעור באזרחות נכונה ומועילה מעצם השתתפותם.

לאה שטרן היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully