וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם אתן לא רוצות לסבול מהלוקס ולגוס כדאי שתקראו את זה

לא, לא המצאנו מחלה, מדובר בתופעה מוכרת שפוגעת בעיקר בנשים שנועלות עקבים, ומדי שנה מבוצעים יותר מחצי מיליון ניתוחים בגללה. רופא בכיר במחלקה האורתופדית של המרכז הרפואי הלל יפה מסביר איך נמנעים מהתופעה הכואבת

אישה לובשת עקבים. ShutterStock
פשוט וותרו עליהן. אישה נועלת עקבים/ShutterStock

נעלי עקב נכנסו לאופנה באירופה כבר במאה ה-17. בהתחלה הן היו נפוצות בקרב גברים אמידים ועם השנים התופעה הלכה והתרחבה, בעיקר בקרב נשים. בערך מאותה העת החלו אנשים לסבול מעיוותים שונים של כף הרגל, בהם הלוקס ולגוס או בשם העברי - בוהן כלובה.

"הלוקס ולגוס הוא עיוות שכיח של הבוהן הגדולה בכף הרגל. מדובר בעיוות המופיע בקרב 2 עד 4 אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם המערבי, ומביא לביצועם של למעלה מחצי מיליון ניתוחים בשנה", מסביר ד"ר אורי חדש, רופא בכיר במחלקה אורתופדית ב' במרכז הרפואי הלל יפה. העיוות כולל סטייה של הבוהן הגדולה לעבר שאר הבהונות, מה שגורם לעצם בולטת בצד הפנימי של כף הרגל, בשורש הבוהן הגדולה. "העצם הבולטת מתחככת בשולי הנעל ויוצרת דלקת רצופה במקום, דבר הגורם לאי נוחות וכאבים ניכרים", מוסיף ד"ר חדש. הוא מדגיש שמעל ל-80 אחוזים מהסובלים מהלוקס ולגוס יסבלו מעיוות דו צדדי בשתי כפות הרגליים.

לדברי ד"ר חדש, לאנשים מסוימים ישנה נטייה להלוקס ולגוס, בין אם מדובר בנטייה גנטית, מבנה אנטומי, גמישות רצועות כף הרגל, מחלות עצב שריר, בעיות כגון פלטפוס, בעיות נוירולוגיות ועוד. לכל אלו נוסף מימד מרכזי שהוא סוג הנעליים, ובפרט נעלי עקב, שלהן תפקיד משמעותי ביצירת העיוות.

וזה לא החיסרון היחיד של נעלי עקב. לדברי הרופא, "השימוש בעקבים גבוהים מביא את מפרק הקרסול לעמדה פחות יציבה ועל ידי כך עלול להביא לנקעים חוזרים ולחוסר יציבות של הקרסול. פיזור נשיאת המשקל על ידי כף הרגל עם נעלי עקב אינו הפיזור הרגיל והטבעי שלה כיוון שרוב משקל הגוף נישא על שורשי הבהונות ומופעל לחץ ניכר על קידמת כף הרגל, דבר שיוצר בעיות ועיוותים בבהונות, בהם הלוקס ולגוס. העובדה שלמרבית נעלי העקב יש קופסת בהונות צרה, יוצרת החמרה נוספת של העיוות ומגבירה את הכאב".

נעלי עקב אדומות של אישה בלבוש משרדי. ShutterStock
אין פה מספיק מקום לבהונות. נעלי עקב אדומות/ShutterStock

בשל העובדה שכיום נעלי העקב נמצאות בשימוש יותר אצל נשים הרי שהעיוות שכיח יותר בקרב אוכלוסייה זו בכל קבוצות הגיל. באירופה למשל, במיוחד בארצות כמו צרפת או איטליה, בהן הנשים נועלות עקבים באופן קבוע, הניתוח מבוצע בעיקר בנשים צעירות, לעומת הגיל הממוצע בעולם שעומד על 60. ולמרות זאת, כמעט כולן חוזרות לעקבים גם במחיר של ניתוחים חוזרים.

איך מטפלים בעיוות הכואב?

"בשלבים המוקדמים של המחלה ניתן לטפל באופן שמרני על ידי קיבוע של הרגל בהתקנים מיוחדים ליישור הבוהן בתוך הנעל, הליכה עם מדרסים מותאמים אישית ויצירת הפרדה בין הבוהן הגדולה לזו שלידה. בשלבים המתקדמים יותר של המחלה ניתן לטפל בעיוות בצורה ניתוחית", מסביר ד"ר חדש. ישנם למעלה מ-130 סוגי ניתוחים לטיפול בהלוקס ולגוס, אם כי לרוב משתמשים המנתחים האורתופדים רק באותם 4-5 סוגי ניתוחים.

הניתוח כולל ניסור העצם הבולטת וניסור ראש המסרק ולאחר מכן הסטת הבוהן הגדולה אל עבר שאר הבהונות תוך יישור הציר שלה. "במרכז הרפואי הלל יפה אנו משתמשים בשיטות נוספות שנעשות בחתך של 1-2 סנטימטר בלבד, וכך מאפשרים מזעור של הפגיעה במקום".

אשה קונה נעליים. ShutterStock
אם כבר עקב - אז לא סיכה. אישה בוחרת נעליים/ShutterStock

על מנת למנוע עיוותים בכף הרגל, מציע ד"ר חדש לנעול נעליים שטוחות, רחבות מספיק כדי להכיל את בהונות הרגליים מבלי לגרום לדחיסתן ולהימנע ככל הניתן מהליכה על עקבים. ואם אתן בכל זאת ממש רוצות עקבים - העדיפו אותם רחבים ויציבים ולא עקבי סיכה או בחרו בנעלי פלטפורמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully