וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 חלקים בגוף שיכולים לחשוף עד כמה אתם חכמים

תארו לכם שהייתם יכולים להסתכל על אדם ולדעת עד כמה הוא חכם רק לפי אורך האצבע המורה שלו? ובכן, זה לא המקרה, אבל יש כמה איברים אחרים שאולי כן יכולים לתת לנו מושג. כלשהו. אולי

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

המוח שלכם אף פעם לא יוצא לחופש, הוא עובד ללא הפסקה 24/7 ובלעדיו לא תוכלו לעשות שום דבר. אבל האם הוא האיבר היחידי שיעיד על האינטליגנציה שלכם? שורה של מחקרים בחנו האם קיימים איברים אחרים בגוף שיכולים להעיד על היכולות הקוגניטיביות שלכם, והממצאים שלהם די מפתיעים. הנה כמה מהם:

ראש גדול

ראש גדול Giphy. Giphy, Giphy
גיף ראש גדול/Giphy, Giphy

חדשות טובות להורים שנאבקים לדחוס את הראשים העצומים של הילדים שלהם דרך הפתחים הקטנים מדי של בגדי התינוקות - לתינוקות עם ראש גדול סיכוי גדול יותר להיות חכמים ולהצליח בחיים. כך קבע מחקר שנערך על ידי UK Biobank, שמצא קשר הדוק בין היקף ראש גדול ונפח מוח גדול ובין אינטליגנציה גבוהה.

החוקרים בחנו את משתתפי המחקר בשלל דרכים דרך מבחנים מילוליים ומספריים, זמן תגובה, זיכרון, רכישת השכלה ועוד. פרופסור איאן דירי מאוניברסיטת אדינבורו, שעומד בראש המחקר, אמר כי למשתנים גנטיים קשר הדוק לאינטליגנציה. "בנוסף לעובדה שיש השפעות גנטיות משותפות בין כישורים קוגנטיביים ובין כמה מצבים פיזיים ומנטליים, המחקר מצא גם שכישורים קוגנטיביים חולקים השפעות גנטיות עם גודל המוח, מבנה גוף, ורכישת השכלה", אמר דירי.

עוד בוואלה!

השינויים הקטנים שיכולים לשמור על המוח שלכם

לכתבה המלאה

פרוייקט המחקר של UK Biobank עוקב אחר חצי מיליון בריטים, בניסיון למצוא קשר בין הגנים שלהם, בריאותם הפיזית והנפשית ומסלולי החיים שלהם. הפרויקט הושק בשנת 2007 והוא מחקר ארוך טווח שמתמקד בתרומתן של תורשה וסביבה להתפתחותן של מחלות.

יד שמאלית

איש חותך מלפפון ביד שמאל. giphy, Giphy
איש חותך מלפפון ביד שמאל/Giphy, giphy

נכון, היד הדומיננטית שלכם לא בהכרח מצביעה על גודל השכל והיכולות המוחיות שלכם, אבל היא כן יכולה להצביע בחלק מהמקרים על יתרון קוגניטיבי.

מחקר קטן מאוניברסיטת אתונה לקח כ-100 סטודנטים ובוגרים באוניברסיטה, חצי מהם שמאליים ומחציתם ימניים, ונתן להם שני מבחנים קוגניטיביים. האחד אתגר את המשתתפים לעשות מסלול דרך כמה מעגלים כמה שיותר מהר והשני כלל רצף של מספרים ואותיות. לשמאליים היו ביצועים טובים יותר מהימניים בשני המבחנים, מה שרמז שיש להם זיכרון עבודה חזק יותר וגמישות נפשית. חלק מהמומחים חושדים כי יכולות קוגניטיביות אלה מתקיימות מכיוון שאנשים שמאליים יכולים להשתמש בשני צדי מוחם ביתר קלות כדי לעבד מידע.

מצד שני, חוקרים מאוניברסיטת יוטה ערכו סריקות מוח בשנת 2013 ללמעלה מאלף צעירים במקביל למבדקים שונים לבחינת פרמטרים אישיותיים וכישרונות שונים. הם מצאו כי הפעילות המוחית בשני הצדדים הייתה דומה ולא נמצאה קשורה לתכונות אישיות מסוימות.

רגליים ארוכות

גיף רגליים ארוכות. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
אישה עם רגליים ארוכות/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

מחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת בראון ואוניברסיטת פרינסטון טוען שאנשים גבוהים עשויים להרוויח יותר כסף מאשר אנשים נמוכים מכיוון שהם חכמים יותר. המחברים השתמשו במערכי נתונים ממשלתיים שאספו את הגובה, המשקל, האינטליגנציה, ההשכלה והמשכורות של אנשים שנולדו בארה"ב או בבריטניה בשנת 1958 ו-1970.

תוצאות הניתוח המקיף שלהם הראו שהאנשים שהיו גבוהים יותר כילדים נהנו מביצועים טובים יותר במבחנים קוגניטיביים. בנוסף, אנשים גבוהים יותר נטו לעבוד במקצועות עם משכורות גבוהות שדרשו אינטליגנציה גבוהה יותר וכישורים מילוליים ומספריים מתקדמים יותר. החוקרים עדיין מבולבלים מהקשר בין גובה לאינטליגנציה, אך חלקם חושדים שגנטיקה או טיפול בגיל הרך יכולים למלא תפקיד משפיע על המוח.

בטן גדולה

הומר סימפסון עם כאב בטן. Giphy
הבטן של הומר סימפסון/Giphy

אחוזי שומן גוף גבוהים יכולים להשפיע על היבטים רבים של הבריאות הכללית, החל מלחץ הדם ועד הבריאות הכללית של הלב. אבל יש סיכוי שהם גם יכולים להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי. במחקר בן חמש שנים שכלל יותר מ-2,200 מבוגרים, החוקרים גילו שאנשים עם מדד מסת גוף (BMI) של 20 ומטה (טווח ה- BMI הבריא הוא 18.5-24.9) יכלו להיזכר ב-56 אחוזים מהמילים במבחן אוצר מילים, בעוד משתתפים שסבלו מעודף משקל (BMI של 30 ומעלה) זכרו 44 אחוזים.

ד"ר מקסים קורנוט, עורך המחקר הראשי, הסביר כי הורמוני שומן עלולים לפגוע בתאי המוח. "הסבר נוסף יכול להיות שמאחר שהשמנת יתר היא גורם סיכון ידוע לעיבוי והתקשות כלי הדם, יכול להיות שאותו הדבר קורה בעורקים במוח".

אולי זו הסיבה שחוקרים טוענים כי המבורגר וצ'יפס לא רק משפיעים על קו המותניים שלכם, אלא גם על המוח. חוקרים אוסטרליים מצאו שצריכה מוגברת של תזונה מערבית שכוללת הרבה מזון מטוגן, בשר אדום, משקאות ממותקים ומשלוחי טייק אווי פוגעת ביכולות הקוגניטיביות, בזמני התגובה, בלמידה ובזיכרון של בני נוער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully