וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקרה הזה מראה מה יכולה לעשות התמכרות לקפה

אישה צעירה מבריטניה שנטלה כמוסות רקפאין מצאה את עצמה מפרפרת בין חיים למוות במשך כמה ימים בטיפול נמרץ. אומנם מרביתנו שותים כוס אחת או שתיים של קפה, אבל יש כאלה שמגיעים גם לעשרות ביום, וזה כבר ממש מסוכן

סכנה - יש עופרת בקפה/מערכת סיפור בדקה

בוודיאו: מה מסתתר בתוך מכונות הקפה שלכם?

קפאין הוא הממריץ הפסיכו-אקטיבי הנפוץ ביותר בעולם - שלא לדבר על זה שהוא היחיד שצריכתו אינה מוסדרת ומפוקחת בשום מקום, לפחות במוצרים כמו קפה, תה ומשקאות קלים או משקאות אנרגיה. אך בעוד שרובנו צורכים קפאין במינונים בטוחים ומתונים, האמת היא שבצורת אבקה טהורה או מרוכזת, הקפאין הוא חומר חזק במיוחד שיכול להיות מסוכן אם צורכים ממנו יותר מדי.

ה-FDA מזהיר כי כפית אחת של אבקת קפאין, שנצרכת על ידי ספורטאים כממריץ, שוות ערך לכ-28 כוסות קפה, מה שמסייע להסביר מדוע מכירת תוספי אבקת קפאין בצורת בתפזורת נאסרה בארה"ב וגם במקומות אחרים. איסורים אלה הגיעו לאחר מקרי מוות רבים בשנים האחרונות הקשורים למנות יתר של קפאין.

מקרה חדש בבריטניה מזכיר מדוע אסרו את השימוש במוצרים כאלה ומראה בדיוק מה יכול לקרות כאשר אנשים בולעים כמויות אדירות של אבקת קפאין.

דו"ח המקרה, שנכתב על ידי רופאת טיפול נמרץ בשם רבקה הרסטן מבית החולים המלכה אליזבת בלונדון, מפרט את סיפורה של מטופלת בת 26 שהגיעה למצב חירום כשלוש שעות לאחר שנטלה שתי כפיות של אבקת קפאין (כ-20 גרם). לפי החישוב של ה- FDA, מדובר על כמות קפאין של 50 עד 60 כוסות קפה בבת אחת, וכפי שד"ר הארסטן ושותפיה מדווחים, מדובר על כמות שיכולה להרוג בן אדם.

החוקרים כתבו כי צריכת קפאין של יותר מ-1-2 גרם גורמת לתופעות רעילות משמעותיות. במקרה זה, המטופלת הייתה בת מזל ששרדה את האירוע, בהינתן שהרופאים מצאו כי רמות הקפאין בדם שלה הגיעו ל-147.1 מ"ג לליטר בשבע שעות מתחילת המקרה. זה היה גם לאחר שהתחיל הטיפול, כפי שציין הצוות, מה שככל הנראה מראה כי ריכוז השיא היה גבוה בהרבה מאותה נקודה.

עוד בוואלה!

זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתעשו הפסקה מקפה

לכתבה המלאה

בשנים האחרונות דווחה עלייה במקרים בהם מטופלים מגיעים לחדר המיון עם מנת יתר של קפאין, מצב שבאופן נדיר יכול להוביל לסכנה אמיתית, בעיקר כאשר הקפאין מגיע במינונים גבוהים במיוחד.

תופעות לוואי שכיחות של קפאין מגוונות וכולל בין היתר אי שקט ועצבנות, כאבי בטן, עלייה בלחץ הדם ובקצב הלב, נדודי שינה וקשיי ריכוז. תסמינים חמורים יותר יכולים להופיע לאחר מנת יתר של קפאין וכוללים חוסר שקט קיצוני, פנים סמוקות, מתן שתן מרובה, פגיעה בחשיבה, עלייה מסוכנת בקצב הלב עד כדי הפרעות בקצב הלב.

ואכן, שעות קודם למקרה הנוכחי, כשהגיעה האישה לטיפול נמרץ, היא חוותה דפיקות לב, הזעה, חרדה וקשיי נשימה. בבדיקה, הרופאים גילו שיש לה דופק מהיר באופן חריג ולחץ דם נמוך, והיא חווה גם קשיי נשימה והקאות.

קפה. ShutterStock
ככה הוא לא מזיק, יחסית. כוס קפה/ShutterStock

בדיקת א.ק.ג גילה שהיא סובלת מקצב לב חריג הנקרא טכיקרדיה חדרית העלולה להוביל לדום לב. בנוסף, הבדיקות שנערכו לה הראו הצטברות חומצה בגופה, המכונה חמצת מטבולית, יחד עם אלקלוזיס נשימתי (חוסר איזון של פחמן דו חמצני וחמצן בדם) וספירה גבוהה של תאי דם לבנים. המטופלת קיבלה טיפול בהחלפת נוזלים ואלקטרוליטים, אך מכיוון שמצבה לא השתפר, היא הועברה לטיפול נמרץ שם חוברה למכונת הנשמה ובמקביל קיבלה תרופות לייצוב מצבה.

למזלה של האישה, הטיפול הצליח. לאחר יומיים היא נותקה ממכונת ההנשמה אך נותרה תחת השגחה בטיפול נמרץ עוד שבוע. חודש לאחר השחרור, הרופאים שלה אומרים כי היא משתקמת ומקבלת תמיכה מבני משפחתה.

  • עוד באותו נושא:
  • קפאין
  • קפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully