וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופא בטור אישי: אל תגיעו למרפאות אם זה לא מצב חירום

ד"ר יובל האן

12.3.2020 / 11:10

"האם יתכן והמלצה כזו תגרור מקרים מסוכנים? כן. האם יש דרך אחרת להקטין את ממדי התפשטות המגיפה? כנראה שלא" | ד"ר יובל האן, רופא ילדים, הסתכל למציאות המשתנה בעיניים וכתב הנחיות שכולנו חייבים לקרוא ולהפנים

עריכה: עמית שמחה

בזמן בו העתיד כל כך מעורפל ולא ברור, אפילו ברמה של השעות והימים הקרובים, המסר היחיד שלי כרופא ילדים חד וברור: אם אתם לא נמצאים במצב רפואי שבו הייתם ממהרים למוקד רפואה דחופה (!) ללא התלבטות גם בימים של "שגרה" טרום הקורונה - פשוט אל תגיעו למרפאות, למוקדים או לחדרי המיון. הישארו בבית. ברובן המכריע, המחלות תחלופנה לבד ללא כל התערבות רופא.

שיעול? בבית, שלשול? בבית, חום? בבית. גם אין צורך להגיע למרפאות לצורך הפניות, חידוש מרשמי שגרה, חתימה על כל מיני טפסים, אישורי מחלה - כל הדברים הללו ללא יוצא מן הכלל יכולים להתבצע כיום באופן טלפוני או דיגיטלי במגוון דרכי התקשורת והאפליקציות של הקופות. פשוט הישארו בבית.

ואם מגיע הרגע בו אתם חרדים באמת - פנו למרפאה. הנה כמה דוגמאות מרפואת ילדים, או רפואה בכלל שכן מחייבות הגעה לבית חולים או למרפאה:

1. חום גבוה שלא חולף מספר ימים ברצף - כזה שהחולה סובל ומותש ממנו. לא המספר על הצג חשוב אלא הרגשתו הכללית וחיוניותו של החולה. בעיקר לאחר ירידת החום.

2. תינוק צעיר מגיל חודשיים עם חום

3. קוצר נשימה או מאמץ נשימתי ניכר/ כיחלון/ הפסקות נשימה

4. אפטיות, חוסר תגובתיות לסביבה

5. הקאות מרובות

6. כאבי בטן עזים

7. סירוב לאכול אצל ילדים או אי הטלת שתן

רגליים של תינוק בטרמפולינה. ShutterStock
תינוק מתחת לגיל חודשיים עם חום - חייב לראות רופא. תינוק/ShutterStock

הפעילו שיקול דעת לכל מקרה ומקרה, ונהגו באחריות כלפי עצמכם וכלפי הסובבים אתכם. ואם אתם חייבים להגיע למרפאה, יש כמה כללים שחשוב להישמע אליהם:

1. הקפידו להגיע רק עם החולה ולא עם בני משפחה נוספים.

2. הקפידו על ההנחיות והימנעו לצאת מהבית אם אתם בבידוד - וצרו קשר עם מד"א.

3. הישמעו להנחיות הכתובות בפתחי המרפאות, דאגו לעדכן מראש את הרופא ואת המזכירות מהי סיבת הגעתכם כדי שיוכלו להיערך בהתאם.

האם יתכן והמלצה כזו תגרור מקרים מסוכנים כאלו או אחרים? כן. האם ישנה דרך אחרת להקטין את ממדי התפשטות המגיפה? כנראה שלא. לכן אני לוקח את האחריות המלאה על מילותיי ועומד מאחוריהן. עלינו להבין כי אנו נתונים במציאות אחרת, ובהתאם צריכה להשתנות דרך המחשבה והפעולה.

אחיות מסמנות באצבעותיהם לב במחקלת חולי הקורונה בבית חולים טהראן, איראן, 8 במרץ, 2020. AP
חובתנו לשמור גם על הרופאים. אחיות עם בגדי מיגון מקוורנה/AP

וגם מילה אישית: אני רופא. זה תפקידי וזו השליחות שנטלתי על עצמי. לעולם אהיה שם עבור מטופליי ולא משנה מה. גם מחר בבוקר וגם תמיד. אבל, ייתכן וקרוב הרגע שבו נראה עוד ועוד רופאים ואנשי רפואה באשר הם מפסיקים לשרת אותנו - לא מתוך פחד או הימנעות, אלא מתוך היותם נזקקים לבידוד או חלילה חולים. אין לנו מטפלים אחרים, אם לא נעשה את המקסימום לשמור - גם עליהם ועל בריאותם - נתעורר ברגע מאוחר מדי.

נכון. זה מעורפל ומפחיד. זה מקום שטרם היינו בו. אבל אין לנו ברירה, אלא לנצח גם במלחמה הזו שנכפתה עלינו.

*רשימת הדוגמאות למצבי חירום היא חלקית בלבד ולא יכולה להקיף את מגוון מצבי החירום הקיימים. לכן תמיד יש להפעיל שיקול דעת ולהתייעץ עם גורם מוסמך מרחוק בעת התלבטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully