וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מזהירים: האלכוג'ל שלכם לא מונע הידבקות בקורונה - וזאת הסיבה המטרידה

18.3.2020 / 0:30

חומרי החיטוי לידיים אינם יעילים נגד נגיף הקורונה - אם לא תדעו להשתמש בהם נכון. אחרי שמומחים תיקנו אותנו והסבירו מהי הדרך הנכונה לשטוף ידיים, כעת הם טוענים שגם הדרך בה אנו משתמשים באלכוג'ל לא מונעת הידבקות בנגיף. כך תעשו את זה נכון

הדרך הנכונה לשטוף ידיים/World Health Organization (WHO)

אם יש דבר חיובי בטרפת הקורונה הנוכחית הוא שכולנו היגייניים יותר, אבל הדרך לשם לא הייתה פשוטה. למדנו ששטיפת ידיים מהירה אינה יעילה והתחלנו לזמזמם פזמוני להיטים של 20 שניות כדי להקפיד על ניקוי יעיל יותר, למדנו שצריך לשטוף היטב גם בין האצבעות ובגב כף היד - אזורים שזכו להתעלמות מוחלטת עד לפני חודש - והצטיידנו במלאי חדש של אלכוג'ל כדי לפזר טיפות שלו על היד שלנו בכל פעם שנמנע מאיתנו להגיע לברז וסבון. אבל מסתבר שכל זה לא מספיק. מומחים טוענים שעל אף שכישורי שטיפת הידיים שלנו בהחלט השתפרו, אופן השימוש של רובנו באלכוג'ל אינו יעיל מספיק ולמעשה חושף אותנו לנגיף הקורונה בכמעט 100 אחוזים. אז כפי שלימדנו אתכם כיצד יש לשטוף ידיים - הגיע הזמן שנלמד אתכם איך יש להשתמש נכון באלכוג'ל.

מחקרים מראים כי שימוש נכון באלכוג'ל עשוי למנוע הדבקה בנגיפים נשימתיים רבים - בהם נגיף הקורונה. האלכוהול פועל על ידי השמדת הממברנה החיצונית המגנה של הנגיף וגורם לכל חלקיק להתפרק מיד. הפרופסור מארק ווילקוקס, מיקרוביולוג מבית החולים הלימודי של לידס, טוען כי חומר חיטוי יעיל חייב להכיל לפחות 70 אחוזי אלכוהול, כך שאנשים שמכינים בעצמם אלכוג'ל בבית לא יצליחו להגיע לתוצר יעיל מספיק מכיוון שרוב המשקאות האלכוהוליים - אפילו החזקים ביותר - מגיעים לכ-40 אחוזי אלכוהול בלבד.

חומר חיטוי לידיים. ShutterStock
אתם לא יודעים כיצד להשתמש נכון באלכוג'ל - אז כדאי שתלמדו/ShutterStock

תחילה נסביר מדוע השימוש באלכוג'ל הוא חיוני. מחקר שנערך בשנת 2014 על ידי מדענים מאוניברסיטת אריזונה בארה"ב, בדק כיצד מתפשטים נגיפים בבית כאשר בני משפחה משתמשים באופן קבוע בג'ל על בסיס אלכוהול - כמו גם שוטפים ידיים פעמים תכופות יותר. הם עקבו אחר שבע משפחות, כשכל משפחה כללה זוג הורים ולפחות שני ילדים. על אחד המבוגרים בכל בית - "מפיץ הנגיף" המיועד - פיזרו על הידיים נוזל המכיל נגיפים וחיידקים זיהומיים. לאחר 8 שעות, המדענים מצאו סימני זיהום על ידיו של כל אחד מבני הבית, כמו גם על משטחים המשמשים לעתים קרובות ברחבי הבית. במילים אחרות, הנגיף השתולל לו.

לאחר מכן הם חזרו על הניסוי, אך הפעם הציבו בקבוקי אלכוג'ל בכל רחבי הבית והמליצו למתנדבים להשתמש בהם עד שלוש פעמים ביום. התוצאות חשפו כי השימוש הפחית את רמת הזיהום הנגיפי על הידיים והמשטחים בכ-99 אחוזים. ניסויים אחרים שנעשו על ידי אותם חוקרים מצאו כי התפשטות הנגיפים במקום העבודה ירדה ב-84 אחוזים כשעובדים התבקשו להשתמש באלכוג'ל לאורך היום. "התחלתי להשתמש באלכוג'ל לעיתים קרובות יותר אם אני מסתובב בעבודה או נוסע", אומר פרופסור ווילקוקס, "שלשום ספרתי עם כמה משטחים הידיים שלי באו במגע תוך שעה אחת של תנועה, כמו ידיות ומעקה מדרגות. בערך 10".

פרופסור ווילקוקס ממליץ להשתמש באלכוג'ל בכל פעם שהידיים שלנו נמצאות במגע עם משטחים שעשויים להיות מזוהמים - למשל לאחר שימוש בתחבורה ציבורית, בכניסה לחנויות ובכל מקום ציבורי.

אנו נוהגים לשים 2 טיפות אלכוג'ל על היד ולשפשף אותה בשנייה, אך בניגוד למה שאתם חושבים, פרופסור ווילקוקס טוען שהיעילות אינה מתבטאת בכמות אלא באיכות. לדבריו, כמו בשטיפת ידיים - יש לשפשף את הידיים היטב כדי שהג'ל יימרח על כל חלקי היד, כולל גב כף היד, בין האצבעות ופרק כף היד. הוא הוסיף: "אני רואה אנשים שקוראים לעצמם מומחים שמדגימים בטלוויזיה כיצד יש לשים אלכוג'ל בזמן שהם עונדים שעון. אי אפשר למרוח אלכוג'ל כראוי אם יש לכם שעון על היד - כי חשוב גם לעבור על פרק כף היד, באזור בו נמצא השעון. הסיבה לכך היא שכל חלק ביד שיכול להימצא במגע עם הפנים עלול להעביר נגיפים אל הפה, האף או העיניים - נקודות הכניסה העיקריות של נגיף הקורונה.

תזכורת: השלבים לשטיפת ידיים בברז

שלבים לניקוי ידיים בברז. ירון זילברשטיין, עיבוד תמונה
שלבים לניקוי ידיים בברז/עיבוד תמונה, ירון זילברשטיין

ומה עושה מי שסובל מעור סדוק?

על אף התועלת של האלכוהול בהגנה מפני הנגיף, השימוש החוזר עשוי להזיק לעור שלנו - כפי שיעידו על כך רבים שמשתמשים בקביעות באלכוג'ל. הסיבה לכך היא שאלכוהול הוא היגרוסקופי, כלומר הוא סופח מולקולות מים מסביבו. לכן, שימוש קבוע עלול להוביל לעור יבש. "זה יכול להיות בעייתי, במיוחד עבור אלו הסובלים מבעיות עור כמו אקזמה או דרמטיטיס", הוסיף פרופסור ווילקוקס. כמה מחומרי החיטוי לידיים מיוצרים עם אלטרנטיבות לאלכוהול, כמו טריקלוזן - כימיקל שנועד להילחם בהתפשטות זיהומים, אולם טריקלוזן הוא תרכובת אנטי בקטריאלית ולכן היא חסרת אונים כנגד נגיף הקורונה. "אין באמת אלטרנטיבה לאלכוהול", הוסיף הפרופסור, "כימיקלים אחרים כמו אקונומיקה ייהרגו גם את נגיף הקורונה, אבל אתם ממש לא רוצים לשטוף את הידיים שלכם באקונומיקה, שכן זה יכול לשרוף לכם את העור".

ד"ר אנשאו סוהא, רופא עור בבית החולים סנט ברתולומיאו שבלונדון, טוען כי פחות סביר שהאלכוג'ל יגרום לבעיות עור יותר מאשר שטיפת ידיים חוזרת. "סבון ומים מסירים שמנים מהעור וזה יכול לגרום לדרמטיטיס, בו העור מאדים, כואב וסובל מדלקת", הוא אומר, "אם ניתחתי 10 פעמים היום ושטפתי את הידיים עם סבון ומים בין כל אחד מהם, הייתי כמעט בוודאות מסיים את היום עם דרמטיטיס. אנו משתמשים בחומרי חיטוי בבית החולים כל הזמן בלי שום בעיות".

שטיפת ידיים עם סבון עדין ומים רק במצבים הכרחיים - כמו למשל לאחר השימוש בשירותים ולפני אכילה - עשויים להספיק אם אתם סובלים מעור כואב או סדוק. לאחר מכן תוכלו להשתמש בקרם לחות. בנוסף, מומלץ להשתמש באלכוג'ל עם קרם לחות מובנה לעור. "אם יש לכם עור סדוק, המצב הגרוע ביותר הוא שישרוף לכם העור לזמן קצר, אבל זה לא מזיק" הוסיף ד"ר סאושה, "אלכוג'ל בטוח גם לילדים".

שימו לב: גם אם יש לך ידיים יבשות או כואבות כתוצאה מהיגיינה יעילה במיוחד, אל תמרחו עליהן קרם ידיים לפני שאתם מורחים אלכוג'ל. אם יש שומן או לכלוך על הידיים, ייתכן שהאלכוהול לא יבוא במגע מלא עם נגיפים האורבים על העור. "אם אתם יוצרים משטח חלקלק, האלכוהול עלול לא לעבוד טוב והנגיף לא יחוסל", אומר פרופסור ווילקוקס, "השתמשו קודם באלכוג'ל והמתינו עד שהעור יתייבש. רק אז מרחו את קרם הלחות על הידיים שלכם. זה לא יבטל את השפעת הג'ל מכיוון שהאלכוג'ל הורג את הנגיף כמעט באופן מיידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully