וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תדעו שאתם בדרך להתקרחות והאם אפשר לעצור את זה?

בשיתוף דימדיקו, בשיתוף דימדיקו

5.3.2020 / 7:39

למרות השיפור במעמדה של הקרחת הגברית, גברים ברחבי העולם - ובישראל בפרט, עדיין מבלים זמן ניכר מחייהם בחיפוש מודאג אחר סימנים ראשונים לדלדול בכמות השערות שלהם. הנה הדרכים לזהות את התופעה ולהילחם בה

גבר מקריח. דמדיקו,
גברים סובלים מנשירה בעיקר בצדי המצח ובקודקוד. גבר מביט בשיערו במראה/דמדיקו

בעשורים האחרונים הקרחת הגברית נהנית מעדנה מסוימת, אפילו סקס אפיל. גברים כבר לא מנסים להסוות אותה כמו פעם ומעדיפים להתמסר אליה וללכת בראש חלק לחלוטין, ובכל זאת רובם היו שמחים לא לאבד את מרבית השיער שלהם אם רק הייתה להם האפשרות. כיום יש אפשרויות לזהות התקרחות בשלב מוקדם יחסית, ואף לטפל בה ברמות שונות של יעילות.

בשלב הראשון צריך להבין אם אכן מדובר בהליך התקרחות - הידלדלות של השיער עד לקרחת, או שמדובר בנשירת שיערות, שזו תופעה הפיכה. הדרך הטובה ביותר לדעת היא להתייעץ עם רופא עור, אבל יש כמה סימני זיהוי ברורים למדי.

בין נשירת שיער להתקרחות

נשירת שיער היא תופעה נורמלית הקשורה למחזור צמיחת השיער (80 - 150 שיערות ביום). במקרה של נשירה מוגברת הנגרמת מהתנוונות של זקיקי השיער, הסיבות השכיחות בקרב נשים הינן: שינויים הורמונליים (כמו גלולות, מחזור, הריון ולאחר לידה), סטרס נפשי או גופני, חוסר בברזל כתוצאה מתזונה לא מאוזנת ומחלות מסוימות. גברים סובלים מנשירה מוגברת בצורה נרחבת יותר, וזה קורה באזורים ספציפיים - למשל בצדי המצח ובמרכז הקרקפת (מה שאנחנו מכירים כ"מפרצים" וקדקוד); אצל הנשים שסובלות מהתופעה קו השיער נשמר בכל אזורי הראש, אבל השיער עצמו הופך להיות דליל - מה שגורם לשביל המרכזי להתרחב ולחשוף קו קרקפת בולט יותר בקרקפת.

אצל גברים ההתקרחות מתחילה מוקדם, לעתים אפילו לפני גיל 20, ואילו אצל נשים הידלדלות תתחיל בדרך כלל בגיל המעבר. ההתקרחות יכולה להתרחש מסיבות שונות - בעיות רפואיות, נטילת תרופות, תזונה לקויה, חוסר בוויטמינים וברזל, לחץ נפשי ועוד, ולרוב טיפול במקור הבעיה תגרום לה לחלוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לגזור ולשמור: כל החידושים בתחום הטיפול בהתקרחות

בשיתוף דימדיקו
התקרחות. ShutterStock
כמעט כל מקרי ההתקרחות הגברית הם מרקע גנטי. גבר בודק את מפרצי השיער שלו/ShutterStock

ברוב המקרים התקרחות, דלדול שיער ונשירת שיער מתרחשים אצל גברים ונשים מסיבה גנטית הנקראת "התקרחות אנדרוגנית" Androgenetic Alopecia. בעקבות נטייה גנטית מתרחש ייצור מוגבר של הורמון הדהידרוטסטוסטרון DHT (שהוא תוצר של ההורמון הגברי טסטוסטרון, וקיים גם במינון נמוך אצל נשים). ה-DHT מצטבר ביתר בכלי הדם המזינים את זקיקי השיער ומשבש את מחזור פעילותם התקין: תקופת צמיחה, תקופת מנוחה, נשירה וחוזר חלילה. ה-DHT גורם לפגיעה באספקת הדם ובהזנה הטבעית של זקיקי השיער, כך שהם יכולים להישאר במצב מנוחה ולא להצמיח שערות חדשות. בנוסף, ה-DHT גורם לפגיעה באיכות השערות, בחוזק ובעובי שלהן.

התקרחות על רקע גנטי אינה בהכרח קשורה לקשר משפחתי ישיר עם מישהו שגם סבל או סובל מהתקרחות, אך אם קרוב משפחה שלכם סובל מזה, הסיכוי שגם אתם תסבלו גדול יותר. כ-95 אחוזים ממקרי ההתקרחות הגברית הם מרקע גנטי (אלופציה אנדרוגנטית).

מה אפשר לעשות כדי לבלום את ההתקרחות?

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בתחום הטיפולים בתופעת ההתקרחות על רקע גנטי. אלו האפשרויות הקיימות כיום:

תרופות ממשפחת פיניסטריד - פרופסיה
היתרון: הטיפול קל לביצוע (נטילת כדור פעם ביום) ואחוזי ההצלחה גבוהים.
החיסרון: טיפול מצריך מרשם רופא ומעקב רפואי ואינו מתאים לנשים. כמו כן, עלולות להופיע תופעות לוואי קשות.

תכשירים ממשפחת מינוקסידיל
היתרון: מדובר בטיפול מקומי שניתן לרכוש ללא מרשם רופא, ומתאים לנשים ולגברים. אחוזי ההצלחה בינוניים.
החיסרון: מדובר בטיפול שאינו קל לביצוע (מריחת חומר על הראש פעמיים ביום למשך כמה דקות), יש לו תופעות לוואי - בין היתר שיעור יתר באזורים שונים בגוף, כולל בפנים, והוא אינו מתאים לנשים בתקופת הריון והנקה.

מכשיר טכנולוגי הריג'ן
היתרון: טיפול עצמי פשוט ונטול כאבים בבית, שמתאים לנשים ולגברים ובעל אחוזי הצלחה גבוהים. דגם ההריג'ן קלאסיק, מבטיח 30 אחוזים שיפור מצרפי בעובי וצפיפות השיער בטיפול יומי של 4 חודשים; ההריג'ן פרמיום מבטיח40 אחוזי שיפור מצרפי ב-6 חודשי טיפול יומי.
החיסרון: נדרש אבחון מקדים לחיזוי מוקדם של הצלחת הטיפול ונדרשת הקפדה טיפולית מהבית (מספר דקות טיפול בכל יום).

זריקות רפואיות PRP/PRF
היתרון: טיפול שמתאים לנשים וגברים ולא תובעני מדי- לרוב מדובר בסדרת טיפולים ראשונית (אחת לחודשיים שלושה) ואחריה טיפול חוזר פעם בשנה.
החיסרון: אפקטיביות לא ידועה, הליך רפואי חודרני שיכול להתלוות בכאבים חולפים ותופעות לוואי קלות.

השתלת שיער כירורגית
היתרון: טיפול שמתאים לגברים (חלק מהמשתילים ממליצים על הפרוצדורה גם לנשים). ניתן להשיג תוצאה טובה לאחר השתלה-שתיים. על פי מגזין Healthline, אחוזי הצמיחה (כלומר צמיחת שיער חדש בזקיק שהושתל) נעים בין 10 ל- 80 אחוזים בתוך 3-4 חודשים.
החיסרון: הליך כירורגי, בו כל טעות של המשתיל יכולה ליצור נזק בלתי הפיך וקשה למצב השיער. בנוסף, לצורך ההשתלה יש צורך באזור תורם עם מספיק שערות וקיימות מגבלות נוספות כמו גיל המושתל (בדרך כלל לפחות 30).

בשיתוף דימדיקו, בשיתוף דימדיקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully