וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הסוד לשיניים בריאות: טיפול מונע מדי שנה

ד"ר אירנה זילברשר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

18.2.2020 / 8:32

אם אתם חוששים מביקור אצל רופא השיניים ומאמינים שאין צורך להגיע למרפאה אם אין בעיה ממשית, כדאי שתחשבו מסלול מחדש: ביקורת רופא שנתית ו-2-3 ביקורים שנתיים אצל השיננית יסייעו לכם לטפל בבעיות כשהן עוד קטנות. פחות כואב, יותר זול

אילוסטרציה. ShutterStock
ככל שתגבר המודעות לבדיקה, נתוני המחלות והסיבוכים יפחתו. אישה במרפאת שיניים/ShutterStock

מחקרים שנערכו במהלך השנים האחרונות מציגים תמונה עגומה למדי של תחזוקת חלל הפה והשיניים בישראל: חלקים ניכרים מהאוכלוסייה הישראלית נזקקים לטיפולי שיניים מורכבים; עקירות שיניים נערכות בישראל כבר בגיל 45-50, שזה הרבה פחות מממוצע הגיל המקביל במדינות אירופה ומוקדם מדי, לפי כל הסטנדרטים הבריאותיים; וכמות השתלים המושתלת בקרב מטופלים ישראלים עולה פי 3 על הכמות הממוצעת במדינות אירופה.

עם זאת, לצד הנתונים המדאיגים יש גם מקום לתקווה: אם לפני 20-30 שנה כלל לא היתה מודעות לחשיבות הביקורים השגרתיים המונעים אצל רופא השיניים, כיום המודעות הולכת וגדלה ורבים מקפידים על הגעה לביקורים סדירים אצל הרופא שלהם.

ככל שתגבר המודעות בישראל לחשיבות העניין, כך יש לקוות כי הנתונים הקיימים כיום ילכו וישתפרו, וכי כלל האוכלוסייה תיהנה משיניים יותר בריאות לאורך זמן רב.

מדוע חשוב להקפיד על ביקור שגרתי לפחות אחת לשנה?

בדיקה שגרתית תקופתית אצל רופא השיניים נועדה לגלות ולמנוע בעיות במערכת חלל הפה, כשהן עדיין בשלבים מוקדמים. הזיהוי המוקדם מאפשר טיפול בבעיה ומניעה של החמרת המצב לפני שהמטופל מתחיל לסבול מכאבים, ובשלב שבו הפתרון עדיין מצריך אמצעים פשוטים ואינו מחייב טיפולים מורכבים שכרוכים בכאבים רבים, זמן התאוששות ממושך ובעלויות גבוהות יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

אחת ולתמיד: איזו "סתימה" עדיפה - שחורה או לבנה?

בשיתוף זאפ Doctors
מחלת חניכיים. ShutterStock
מחלת חניכיים לא מטופלת עלולה להוביל לאובדן שינים. אישה עם דלקת בחניכיים/ShutterStock

אילו בעיות עשויה הבדיקה השגרתית למנוע?

גילוי עששת מוקדמת:
גילוי עששת מוקדמת מאפשר טיפול באמצעים פשוטים (למשל ביצוע סתימה), ומונע את הצורך להגיע לטיפולים מורכבים יותר כמו טיפולי שורש, מבנים וכתרים.

גילוי מחלת חניכיים:
מרבית האנשים הסובלים מאובדן שיניים בגיל 50-60, או קודם לכן, מגיעים למצב בעקבות מחלת חניכיים שלא טופלה כראוי במועד. ביקור תקופתי אצל רופא השיניים, בשילוב ביקורים אצל שיננית פעמיים בשנה, ימנעו את הצורך בביקור אצל פריודונט (מומחה למחלות חניכיים) ויאפשרו לעצור את מחלת החניכיים במועד, לפני שתצריך אמצעים מורכבים יותר כגון הקצעות שורשים, ובשלב מתקדם יותר גם ניתוחי חניכיים או אובדן שיניים וצורך בעקירות ובשתלים.

גילוי שחיקת שיניים:
בבדיקה השגרתית יוכל רופא השיניים לזהות סימנים מוקדמים לברוקסיזם - שחיקת שיניים הנובעת מחריקת השיניים בזמן השינה. באמצעות הזיהוי המוקדם ניתן יהיה להתאים למטופל סד לילה, שימנע את המשך שחיקת השיניים ובעיות מורכבות אחרות העלולות להתלוות לבעיה.

גילוי בעיות מפרקים:
כחלק מהבדיקה, יבחין הרופא בקיומן של בעיות מפרקים או מגבלות כלשהן בתפקוד הלסת, ויפנה את המטופל לטיפול מתאים, לפני שתיווצר החמרה נוספת.

גילוי מוקדם של סרטן חלל הפה ומחלות נוספות של הרקמות הרכות:
בדיקה שגרתית אצל רופא השיניים תכלול גם בחינה מקיפה של חלל הפה והרקמות הרכות, באמצעותה ניתן למנוע מחלות שונות של חלל הפה והרקמות הרכות. כך מתאפשר גילוי מוקדם של סרטן חלל הפה.

מה כוללת השגרה המונעת?

שגרת הטיפולים המונעים כוללת ביקור אצל רופא השיניים אחת לשנה, במהלכו יבצע הרופא סדרת צילומים פשוטה וגם סקירה מקיפה של חלל הפה, הרקמות הרכות והחניכיים - זהו חלק מהותי בבדיקה ויש לוודא כי רופא השיניים אכן מבצע אותו.

לצד ביקורים אלה, יש להגיע לניקוי אבנית אצל שיננית פעמיים-שלוש פעמים בשנה. חשוב להתייעץ עם רופא השיניים ועם השיננית לגבי התחזוקה היומיומית של חלל הפה, לקבל מהם הדרכה בנוגע לשמירה על היגיינת הפה ולקבל המלצות בנוגע למוצרים בהתאמה אישית לצרכי המטופל, העשויים לתרום לשגרת ההיגיינה שלו.

אילוסטרציה. ShutterStock
ביקור שגרתי הוא אמצעי לזיהוי מוקדם של בעיות ולמניעת החמרתן. בדיקת שיניים/ShutterStock

כיצד כדאי לבחור את המרפאה המתאימה?

הביקור השגרתי לצורך מניעה מתבצע מול רופא שיניים כללי, אך חשוב מאוד לוודא כי המרפאה בה מתבצעת הבדיקה מעסיקה גם מומחים בתחום. במרפאה כזו, לאחר זיהוי ראשוני של בעיה - אם קיימת, יוכל רופא השיניים להפנות את המטופל בקלות ובנוחות לבדיקה מעמיקה יותר של אחד המומחים, הנמצא בחדר סמוך, ולהבטיח טיפול מהיר בבעיה שזוהתה.

לסיכום: ביקור שנתי אצל רופא השיניים כטיפול מונע, לפחות אחת לשנה, מהווה חלק חשוב ביותר בשמירה על בריאות השיניים וחלל הפה, ומהווה אמצעי לזיהוי מוקדם של בעיות, מניעת החמרתן ופתרונן באמצעים יחסית פשוטים וזולים. חלק נוסף משגרת המניעה והשמירה על היגיינת הפה הוא הגעה לשיננית, לפחות פעמיים בשנה, ושמירה על תחזוקה יומיומית של הפה.

ד"ר אירנה זילברשר היא בעלת נסיון רב שנים ברפואת שיניים ומקבלת מטופלים במרפאת השיניים ד"ר זילברשר בזכרון יעקב. במרפאה מבצעים טיפולים כירורגים מומחי פה ולסת מומחה פריודונט (מחלות חניכיים) וטיפולי אסתטיקה של הפנים.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

ד"ר אירנה זילברשר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully