וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שעדיף לא לפצל בין ניתוחי אף אסתטיים ורפואיים

ד"ר שושנה קרמר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

4.2.2020 / 11:31

מעוניינים לעבור ניתוח אף קוסמטי בשילוב תיקון מעברי אוויר? חשוב להבין כי מדובר בניתוח מאוד מורכב וכי יש לבחור ברופא שמיומן גם בפן האסתטי וגם בפן הרפואי. כך, תימנעו מסיבוכים ותזכו לתוצאה איכותית

אישה לקראת ניתוח פלסטי באף. ShutterStock
ניתוח שכיח, אבל מורכב מאוד. אישה לקראת ניתוח פלסטי באף/ShutterStock

ניתוחי אף הם אמנם שכיחים מאוד, אבל שכיחותם אינה מעידה על פשטותם. למעשה, ניתוחי אף כלל אינם דומים לניתוחים פלסטיים אחרים ונחשבים ניתוחים מורכבים מאוד, המחייבים במקביל מיומנויות של מנתחים פלסטיים ומיומנויות של מנתחי אף, אוזן גרון (א.א.ג).

בשל המורכבויות השונות, ההמלצה המקצועית ברחבי העולם היא להימנע מפיצול של ניתוחי אף אסתטיים ושל ניתוחי אף רפואיים. כך, מומלץ לכל מי שמעוניין בניתוח אף אסתטי לוודא שלמנתח יש ניסיון מוכח גם בפלסטיקה וגם ברפואת א.א.ג.

מהי הייחודיות של ניתוחי אף?

כאמור, ניתוח אף אסתטי אינו דומה במהותו לשום ניתוח פלסטי אחר, כגון מתיחת פנים, הרמת עפעפיים, מתיחת בטן, ניתוחי הגדלה והקטנת חזה ועוד. הסיבה לכך היא משולשת: אסתטית, טכנית ורפואית.

מבחינה אסתטית: האף הוא האיבר היחיד הממוקם בדיוק באמצע הפנים. אין שום דרך להסתירו, כך שכל "תקלה" אסתטית שעלולה להיגרם בניתוח, תבלוט לעין והניתוח עלול לגרום ליותר נזק מאשר תועלת.

מבחינה טכנית: ניתוח אף הוא הניתוח היחיד שבו נדרש המנתח להתעסק במקביל עם כל סוגי הרקמות: תאי עור, רקמה תת-עורית, רירית, סחוס, עצם ושרירים. כל רקמה "מתנהגת" באופן שונה לחלוטין.

מבחינה רפואית: האף הוא איבר חשוב במערכת הנשימה. כל שינוי פלסטי שמבוצע באף עלול להשפיע על מערכת האף כולה, בטווח הקרוב והרחוק. כך למשל, הסרת חלק גדול מדי ממחיצת האף במהלך ניתוח רפואי, עלולה לגרום בעתיד לצניחה של האף לאחר ניתוח פלסטי.

מהם הסוגים השונים של ניתוחי אף?

נהוג לסווג את ניתוחי האף לשני סוגים עיקריים:

ניתוחים פלסטיים: ניתוחים שמטרתם לשפר את המראה האסתטי של האף (שיוף גבנונית, הקטנה או הגדלה של הנחיריים, עיצוב צורת האף וכו').

ניתוחים רפואיים: ניתוחים שמטרתם לתקן בעיות שונות בחלל האף, הפוגעות בתפקוד האף ומקשות על הנשימה. כך למשל, סטייה של מחיצת האף, קונכיות מוגדלות וכו'.

לכאורה מדובר בשני סוגים שונים של ניתוחים, אך לאור המורכבות הרבה, כל אחד מהניתוחים למעשה מחייב התייחסות, הבנה ומיומנות של המנתח גם בתחומי הניתוח האחר. הדבר נכון בעיקר כשהמטופל מעוניין לבצע, בהווה או בעתיד, את שני הניתוחים. במקרים כאלה, ההמלצה הגורפת היא להימנע מהפרדת הניתוחים ולבצע את שניהם בניתוח אחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הכירו את העדשות המיוחדות שמתקנות לכם את הראייה

בשיתוף zap doctors
מנתח בחדר ניתוח. ShutterStock
כדאי למצוא מנתח מיומן שמכיר את כל ההיבטים של ניתוח פלסטי ורפואי. מנתח בפעולה/ShutterStock

מדוע כדאי לשלב ניתוח אף פלסטי ורפואי?

מטופלים רבים הנדרשים לבצע ניתוח אף רפואי, מעוניינים או היו רוצים לבצע (בשלב כלשהו) גם ניתוח אף פלסטי. במקרים כאלה, כדאי לשלב את הניתוחים ולהימנע מפיצולם למועדים שונים או בין מנתחים שונים.

ביצוע ניתוח משולב אצל מנתח א.א.ג, המיומן גם בניתוחים פלסטיים, מבטיח למטופל הסתכלות כוללת על שני הצרכים במקביל - רפואי ופלסטי - בצורה מסונכרנת, שאינה פוגעת אחד בשני. כך למשל, תיקון אסתטי של סטיית אף חיצונית (אף שהמבנה שלו אינו ישר, אלא נוטה לאחד הצדדים) מחייב יישור של מחיצת האף הפנימי.

מנתח פלסטי שיבצע את הניתוח יידע ליישר את החלק הנוטה הצידה של מחיצת האף (בדרך כלל מדובר בחלק התחתון של מחיצת האף), אך ייתכן מאוד שאותו יישור יחסום את מעבר האוויר התקין לחלק שהוצר.

מנגד, מנתח א.א.ג שיבצע רק ניתוח אף רפואי, עלול לא לקחת בחשבון צרכים פלסטיים עתידיים. למשל בניתוח רפואי, שמטרתו להסיר שכבה מהסחוס של מחיצת האף, יסיר המנתח את כמות הסחוס הנדרשת מבחינה רפואית, אך מבחינה פלסטית הכמות שהוסרה עשויה להיות גדולה מדי, באופן שעלול להגדיל את הסיכון לצניחה של האף לאחר ניתוח פלסטי (צניחה הנגרמת כתוצאה מחוסר תמיכה מספקת).

ההמלצה: ניתוח אחד עם מנתח אחד

ההמלצה הרווחת בכל המרכזים הרפואיים המובילים בעולם היא כאמור להימנע מפיצול של ניתוחי אף ולשלב יחד את הניתוח הפלסטי והניתוח הרפואי. גם במקרים שבהם המטופל מגיע רק לצורך מטרה אחת (ניתוח פלסטי או רפואי), ההמלצה היא לבחור במנתח שמוסמך ומיומן לבצע גם ניתוחי אף רפואיים וגם ניתוחי אף פלסטיים.

לסיכום: למרות שכיחותו הגבוהה, חשוב לזכור שניתוח אף אסתטי או רפואי הוא ניתוח מורכב המחייב הבנה רחבה ומיומנויות רבות, המשלבות גם את תחום הרפואה הפלסטית וגם את תחום רפואת אף, אוזן גרון. לכן, לפני שבוחרים את מנתח האף כדאי מאוד לא להתבייש או להסס ולשאול אותו לגבי הידע והמיומנות שלו בכל אחד מהתחומים. כמו כן, מומלץ לשאול כמה ניתוחי אף המנתח ביצע ולבקש לראות תמונות "לפני ואחרי" של הניתוחים שבוצעו. ככל שתבקשו יותר מידע ותשאלו יותר שאלות, כך תגדילו את סיכויי ההצלחה של הניתוח שאתם עומדים לעבור.

ד"ר שושנה קרמר היא מומחית לניתוחי אף אוזן גרון ולניתוחי אף.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

ד"ר שושנה קרמר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully