וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את העדשות המיוחדות שמתקנות לכם את הראייה

תומר רינת בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

4.2.2019 / 7:20

העידן המודרני מחייב אותנו לראות בשלושה מרחקים שונים: קרוב, רחוק ומרחק ביניים. במקום להחליף משקפיים בכל מצב, עדשות מולטיפוקליות "יעשו את העבודה" עבורכם. וגם: מה מיוחד במשקפיים מוטיפוקליות לטייסים?

אישה עם משקפי ראייה. ShutterStock
עם המשקפיים האלה לא תצטרכו להתפשר. אישה עם משקפיים/ShutterStock

משקפיים רב מוקדיים (בעלי עדשות מולטיפוקליות) מאפשרים לתקן את הראייה לקרוב, לרחוק ולמרחק ביניים (מחשב) - מבלי שיהיה צורך להחליף משקפיים ומבלי להתפשר על חדות הראייה בכל הטווחים.

עדשות מולטיפוקליות או עדשות רב מוקדיות (מולטי - הרבה, פוקל - מוקד) הן למעשה עדשות שמורכבות משלושה מוקדים שונים של עדשות, שכל אחת מהן מותאמת לטווח אחר. המעבר בין העדשות עובר בהדרגה, דרך אין ספור מוקדים (מספרים) שונים, מהמספר לרחוק ועד המספר לקרוב:

• החלק העליון של העדשה מתקן את הראייה לרחוק.

• מרכז העדשה ממוקד למרחק ביניים (שמתאים לעבודה מול מחשב).

• החלק התחתון ממוקד למרחק קריאה (כ-40-35 ס"מ).

מדוע צריך עדשות מולטיפוקליות?

מערכת הראייה שלנו פועלת באופן שונה, בראייה לרחוק ובראייה לקרוב:

• בראייה לרחוק - העיניים שלנו בדרך כלל מביטות ישר וקולטות "בטבעיות" (כמו מצלמה) את האובייקט שממוקם במרחק. התמונה עוברת דרך הקרנית והעדשה ומתמקדת בחלק האחורי של העין (הרשתית).

• בראייה לקרוב - העיניים מביטות בדרך כלל כלפי מטה. עדשת העין היא זו שאחראית על המיקוד והיא פועלת באמצעות שרירים שמכווצים ומשחררים אותה, בהתאם למרחק.

בדיקת ראיה. ShutterStock
חשוב שתדעו מהו ליקוי הראייה שלכם. בדיקת ראייה/ShutterStock

השוני בין פעולות הראייה בא לידי ביטוי גם בליקויי הראייה:

ליקוי ראייה לרחוק - עשוי להיגרם כתוצאה מכך שהעין ארוכה או קצרה מדי, או שאחד מהאיברים האופטיים אינו מתפקד כנדרש, מה שיגרום לכך שהתמונה "תתקבל" לפני או אחרי הרשתית. התוצאה היא ראייה מטושטשת.

ליקוי ראייה לקרוב - הינו תוצאה של תהליך ההתבגרות הטבעי של הגוף, מכיוון שמיקוד הראייה לקרוב מופעל באמצעות שרירים. עם הגיל (בדרך כלל לאחר גיל 40) נחלשים גם שרירים אלה ומאבדים מגמישותם ומיכולתם להתכווץ. כתוצאה מכך, נפגעת בהדרגה היכולת למקד את הראייה לקרוב. התמונה שמתקבלת היא תמונה מטושטשת.

צילינדר (אסטיגמציה) - ליקוי ראיה בכל הטווחים שגורם לתמונה "להמרח" בכיוון מסויים. עדשה המתקנת צילינדר תמקד את התמונה ותבטל את המריחה. לכל צילינדר יש עוצמה וכיוון שונה ויש למדוד אותו בזמן בדיקת הראיה.

כיצד פועלים משקפיים לתיקון הראייה?

לאור ההבדלים בין מנגנוני הפעולה של הראייה לרחוק והראייה לקרוב, כדי לתקן ליקויי ראייה יש להתאים את עדשת המשקפיים לסוג הליקוי ולמטרה שאותה רוצים להשיג.

כל עוד ליקוי הראייה הוא רק בראייה לרחוק, ניתן לתקן אותו באמצעות משקפיים רגילים אשר ימקדו את התמונה על הרשתית, שהיא המסך עליה מתקבלת התמונה בתוך העין. עם זאת, במקרים בהם יש ליקוי ראייה לקרוב (עם או בלי לקוי ראייה לרחוק) נוצרת בעיה - שהרי אם מישהו ירכיב משקפיים שמתקנות את הראייה שלו לטווח הקרוב, כאשר הוא ירים את העיניים כדי להביט לרחוק, הוא יראה מטושטש.

הדבר נובע משתי סיבות עיקריות:

1. משקפיים לראייה מקרוב מטשטשים את הראייה לרחוק - ויהיה צורך להסיר אותם, בכל פעם שמביטים לרחוק. זהו מטרד לא קטן, בפרט כאשר אורח החיים של אותו אדם דורש ראייה לקרוב ולרחוק בעת ובעונה אחת (כגון: נהגים, רופאי שינים, טכנאים, פקידות קבלה וכדומה).

2. משקפי ראייה לקרוב ממקדים את הראייה למרחק ספציפי אחד. ככל שהליקוי לקרוב גדול יותר, כך "עומק השדה" קטן יותר וטווח הראייה מצטמצם. לכן, משקפי קריאה לא יתאימו למחשב (ולהיפך).

הפתרון: משקפיים בעלי עדשות מולטיפוקליות

קיימים שלושה סוגים עיקריים של עדשות מולטיפוקל:

• עדשות "In Door" שמתאימות לאנשי משרד. בעדשות אלה מקטינים או "מוותרים" על אזורי ראייה לרחוק ומשתמשים בחלק גדול יותר של העדשה לטובת שימוש בצרכים של חדר (עד 2 מטר), כגון מחשב וקריאה. בכך, מגדילים את טווחי הראייה ומצמצמים אזורים מתים.

• עדשות לשימוש רגיל יומיומי.

• עדשות שמתאימות לאנשים שנמצאים כל היום בחוץ. כך, למשל: נהגים שצריכים להסתכל על הדרך ובמקביל להסתכל על תוכנת הניווט. בעדשות אלו שדה הראיה לראייה למרחוק יקבל עדיפות על פני הראייה למקרוב.

מהם החסרונות של העדשות המולטיפוקליות?

עדשות מולטיפוקליות הן פתרון נהדר שמשפר משמעותית את איכות החיים, אך יש להן שני חסרונות עיקריים:

צמצום שדה הראייה: מאחר שכל אזור בעדשה הוא בעל מספר שונה, שדה הראייה (האופקי והאנכי) מצטמצם, ביחס למשקפיים חד מוקדיות. הסיבה לכך היא שמבחינה טכנית, חלקה התחתון של העדשה בנוי כמעין משפך. ברוב המקרים, שדה הראייה המצומצם שנוצר מספיק לרוב הפעילויות (כשמסתכלים לקרוב - לא זקוקים לשדה ראייה רחב), אך מי שרגיל למשקפי קריאה, שבהם כל העדשה ממוקדת בטווח הקרוב, יבחין קרוב לוודאי בהבדלים בשדה הראייה שהצטמצם.

תקופת הסתגלות: חסרון נוסף (אם כי זמני) הוא שברוב המקרים, ההסתגלות לשינוי התדיר בעוצמת המוקדים בכל אזור בעדשה אורכת מספר ימים (עד שהעין והמוח "לומדים" להתבונן באזור הנכון לטווח הנכון).

מה חשוב לדעת כשרוכשים עדשות מולטיפוקליות?

בניגוד למשקפיים רגילים, חשוב מאוד להתאים באופן אישי משקפיים בעלי עדשות מולטיפוקליות, כדי למקסם את היתרונות שלהם ולהתאים אותם לאורח החיים האינדיבידואלי של המשתמש.

1. היבדקו אצל אופטומטריסט מוסמך, בעל ניסיון בהתאמת עדשות רב מוקדיות. העדשה היקרה והאיכותית ביותר לא תספיק אם הבדיקה או ההרכבה של העדשות במסגרת אינה מדויקת.

2. התאימו את סוג העדשות לאופי החיים והעיסוק שלכם. עדשות שיותאמו לנהג יהיו שונות מעדשות שיותאמו לאיש משרד או לרופא שיניים.

רופאה המרכיבה משקפיים ועוטה מסיכה סטרילית על הפנים. ShutterStock
סוג העדשות צריך להתאים גם לעיסוק שלכם. רופאה עם משקפיים/ShutterStock

3. בחרו מסגרת אופנתית, המתאימה למבנה הפנים שלכם, אך לא מסגרת קטנה מדי שתצמצם את שדה הראייה.

4. אפשרו לעצמכם תקופת הסתגלות, עד שבועיים. מיום ליום, תרגישו שהראייה טבעית יותר.

5. חשוב מאוד לרכוש עדשות מולטיפוקל מתקדמות ואיכותיות, שיהיו דקות ואסתטיות, בעלות שדה ראייה רחב ויאפשרו מעברים קלים בין המוקדים.

6. היו לכם בעבר משקפי מולטיפוקל? ציינו זאת בפני האופטומטריסט. ניסיון העבר ילמד את האופטומטריסט הרבה על השימוש העתידי.

7. מדדו את המשקפיים המוכנים בנוכחות האופטומטריסט, שידריך אתכם בשימוש נכון המתאים לצרכים הספציפיים שלכם לכל כיוון מבט. כך, ההסתגלות למשקפיים תהיה קלה ומהירה.

8. אם מתעוררת בעיה כלשהי, חשוב לחזור לחנות ולשוחח עם האופטומטריסט. לעיתים, יש צורך לכוון את המשקפיים על הפנים או לקבל הסבר נוסף על שימוש נכון במשקפיים, שיסייע משמעותית להסתגלות מהירה ולשביעות רצון מהעדשה.

לסיכום, כדי להתאים את סוג העדשות הנכון ביותר, חשוב להבין את הצרכים היומיומיים, ובהתאם להם למדוד באופן מדויק את המרחקים שבהם נעשה שימוש. כך, למשל: עבור שחקנית ברידג' - יותאמו מרחקים מדויקים לקלפים שמוחזקים ביד ולקלפים שעל השולחן. לעומת זאת, לטייס שזקוק לראייה מקרוב דווקא כלפי מעלה (מיקום המכשירים) - יותאמו משקפי מולטיפוקל הפוכים (הרחוק למטה והקרוב למעלה).

תומר רינת הוא אופטומטריסט מוסמך B.S.c, דור שלישי לאופטומטריסטים בארץ, המנהל המקצועי והבעלים של רשת "אופטיקה הדור השלישי" בגבעתיים, פ"ת וכ"ס

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors

תומר רינת בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully