וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמזים הנסתרים של הגוף לכך שאתם סובלים מקריש דם

מלבד רשימת התסמינים המוכרים לקריש דם מסכן חיים - כמו ורידים ברגליים, עישון, גלולות למניעת היריון, טיסות ממושכות ועוד, יש כמה איתותים נחבאים יותר של הגוף לכך שמשייט לאורכו גוש עם פוטנציאל קטלני. הנה הבולטים שבהם

קריש דם אילוסטרציה. ShutterStock
גוש במרקם ג'לטיני עם כוונה טובה - לעצור את הדימום. אילוסטרציה של קריש דם/ShutterStock

המכונה המתוחכמת שנקראת גוף האדם בנויה מהרבה מערכות ומנגנוני פעולה. כשהם עובדים כמו שצריך אנחנו לא מרגישים בהם, אבל כשמשהו משתבש ופוגע בתפקוד המכונה, הגוף שולח תמרורי אזהרה - חלקם ישירים וברורים לזיהוי, וחלקם נסתרים כמו חלקים קטנים של פאזל, שצריך לחבר כמה מהם כדי להתחיל להבין את התמונה השלמה.

קחו לדוגמה את מערכת כלי הדם שלנו. באופן רגיל, בכל פעם שאנחנו נפצעים ומדממים יש מנגנון המערב תאי דם אדומים, טסיות דם וסיבי חלבון שנכנס לפעולה ויוצר מהדם הנוזלי מעין גוש במרקם ג'לטיני כדי לעצור את הדימום. הבעיה מתחילה כאשר משהו בהליך קרישת הדם משתבש (למשל הקריש אינו מתמוסס באופן טבעי) ובתוך כלי הדם נוצרים קרישים עודפים שעלולים להיסחף עם זרם הדם ברחבי הגוף.

הסימנים והתסמינים של קריש דם שונים זה מזה בהתאם למיקומם - בלב, במוח, בזרוע, ברגל, בריאה או בבטן. חלק מהתופעות הללו שכיחות, אך הקריש עלול להיות קטלני כשהוא פוקק עורקים ראשיים חיוניים: קריש שמגיע לריאות עלול יצור תסחיף ריאתי ואם הוא מגיע למוח הוא גורם לשבץ מוחי. ככל שהתסחיף גדול יותר וככל שכלי הדם שנסתם גדול יותר - הנזק רב יותר.

הנה הסימנים השקטים לקרישי דם שיש לשים לב אליהם.

ורידים ברגליים. ShutterStock
חלק ניכר מהרמזים נמצא בגפיים. ורידים ברגליים/ShutterStock

כאבים ורגישויות ברגליים
אנשים שחוו קריש דם ברגל אומרים שהם חשו בה עוויתות כאב או התכווצות שרירים. תחושות כאלה עלולות להיות תוצאה של פקקת ורידים עמוקה (DVT) - קריש דם שמתהווה בווריד מרכזי, לעיתים קרובות בגפיים התחתונות. הקריש יכול להתפתח לאט או להופיע פתאום, בעיקר אחרי ישיבה ממושכת או צפופה, כמו בטיסה למרחקים ארוכים. התעלמות מקריש דם ברגל עלולה להיות מסכנת חיים - בערך לאחד מכל שלושה אנשים שסובלים מ-DVT יהיה תסחיף ריאתי, אם הקריש יתנתק ויגיע עם הדם לריאות.

שינויים בצבע או בטמפרטורה של העור

אם נראה שאזור ברגל אחת אדום או בצבע אחר מהרגיל, קריש דם הוא בהחלט גורם אפשרי לכך ועל פי המרכז לבקרת ולמניעת מחלות (CDC), יש לבדוק זאת אצל רופא. הקריש משבש את זרימת הדם הרגילה, וכתוצאה מכך צבע העור יכול להשתנות. קרישי דם "רגילים" יוצרים בדרך כלל סימני חבורות וצלקות שעוברים או דוהים עם הזמן, אך אם יש סימנים אדומים הנמתחים על העור לאורך הוורידים, ייתכן שהבעיה חמורה יותר.

בדומה לשינוי צבע העור, ההפרעה של הקריש לזרימת הדם עלולה להוביל גם לשינוי בטמפרטורה שלו. במקרה של קרישים ברגליים, העור הסמוך לאזור הקריש יתחמם ויהפוך תוך זמן קצר להיות לוהט ומגורה, ולעתים התחושה תהיה מלווה בעקצוצים, גירודים ופעימות חזקות באזור. אם התסמין לא חולף ואף מחמיר, למרות השימוש בתרופות או משחות, זה הזמן להתייעץ עם רופא. בדרך כלל, שלושת הסימפטומים מופיעים יחד: עור חם, התכווצויות ברגליים ושינוי בצבע העור.

אישה מתקשה לנשום ומחזיקה את החזה. ShutterStock
תסחיף ריאתי יכול לגרום לקוצר נשימה וכאבים בחזה. אישה מתקשה לנשום/ShutterStock

נפיחות
כאשר נוצרים קרישי דם באחת הגפיים, הם מונעים מהחמצן שבגוף להגיע לאותו אזור בעזרת מערכת כלי הדם ומתחילות להופיע נפיחויות שונות. אם אתם מתחילים לסבול מנפיחויות בוורידים המתגלות ביד או ברגל אחת בלבד, כדאי להתייעץ עם רופא בהקדם האפשרי.

כאבי גב
כאבי גב אולי לא נראים כמו אחד מתסמיני קרישי הדם הסבירים, אך יכולים להוות אינדיקציה לכך שקיים קריש דם באזור האגן או בווריד הבטן העיקרי. תסמין זה נדיר יותר, אך סוגים אלה של קרישי דם יכולים לגרום לנזק קבוע אם לא מטפלים בהם, מכיוון שהם מנתקים את הדם לגפיים.

הזעה מוגברת
בשילוב עם תסמינים אחרים, הזעה מוגברת יכולה להיות תסמין לקריש דם בריאה או בלב שאסור להתעלם ממנו ויש לטפל בו באופן מידי.

קוצר נשימה
תסחיף ריאתי יכול לגרום לתסמינים כמו קוצר נשימה, קשיי נשימה וכאבים בחזה. במקרים מסוימים, אנשים עם תסחיף ריאתי עשויים לסבול מירידה בלחץ הדם ולהתעלף, או אפילו להשתעל דם. אם אתם מוצאים את עצמכם מתקשים לנשום, סובלים מנשימה בלתי סדירה, הלב שלכם מאיץ ואתם חשים פרפורים בחזה וחולשה קשה, יתכן שמתפתח אצלכם קריש דם.

כאבי ראש כרוניים ורצופים
כאבי ראש חריפים וחזקים במיוחד, שמובילים לקשיים זמניים ביכולת הדיבור או בראייה, הם איתות מוחשי וחשוב לאפשרות שמתפתח קריש דם במוח. במקרה כזה יש לפנות לעזרה רפואית באותו הרגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully