וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: קרוב למחצית מהמרשמים לאנטיביוטיקה מיותרים

אחרי שעמידות חיידקים לאנטיביוטיקה הוכרזה כאיום בריאותי מהמעלה הראשונה, מחקר של רשויות הבריאות בארה"ב מצא כי 43 אחוזים מהמרשמים הניתנים לחולים אינם הולמים ולא מתאימים לסוג המחלה שממנה הם סובלים

מערכת וואלה! News

בווידיאו: דוגמה מהעובש שמנו נוצר הפניצלין הראשון

ארגון הבריאות העולמי כינה כבר בשנת 2016 את העמידות של חיידקים לאנטיביוטיקה - אחד מעשרת האיומים הגדולים ביותר לבריאות העולמית. על פי דיווחי המרכז לבקרת מחלות ומניעת מחלות (CDC), בארה"ב בלבד, 35 אלף איש מתים מדי שנה כתוצאה מזיהומים עמידים לאנטיביוטיקה.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי BMJ מצביע על אחד מהגורמים המשמעותיים שיוצרים את הבעיה: הרופאים רושמים אנטיביוטיקה מתי שלא צריך. למעשה, עד 43 אחוזים ממרשמי האנטיביוטיקה בארה"ב עשויים להיות "לא הכרחיים", כך על פי המחקר.

חיידקים הם יצורים זעירים שלרוב לא מזיקים ואפילו מועילים לבני אדם, אבל במצבים מסוימים מינים של חיידקים עלולים לגרום לזיהומים ולמחלות. אנטיביוטיקה היא קבוצת תרופות המשמשת לטיפול בזיהומים חיידקיים והיא פועלת משתמשת במנגנונים שונים על מנת להרוג או להפסיק את הצמיחה או ההתחלקות של חיידקים.

עוד בוואלה!

למה אנטיביוטיקה כבר לא משפיעה עלינו?

לכתבה המלאה

ובכל זאת, מחקרים מראים שלעתים קרובות אנטיביוטיקה ניתנת ללא צורך, נגד מחלות נגיפיות כמו שפעת והצטננות. ולא מדובר רק בבזבוז משאבים, אלא זה גם עשוי גם לתרום לעמידות של החיידקים משום שהם משתפרים ומשתכללים בהתחמקות מתרופות בכל פעם שהם נתקלים בהם.

אנטיביוטיקה. ShutterStock
ניתנת פעמים רבות ללא צורך. אנטיביוטיקה/ShutterStock

מחברי המחקר שפורסם ב-BMJ ניתחו נתונים מהסקר הלאומי לטיפול רפואי אמבולטורי, המבקש מדגם מייצג של רופאים אמריקאים לתאר את הביקורים הרפואיים שקיבלו במהלך תקופת זמן מסוימת. הכותבים בדקו נתונים של יותר מ-28 אלף ביקורים רפואיים שהתרחשו בשנת 2015. מבין הביקורים הללו, כ-130 מיליון (13 אחוזים) כללו מרשם אנטיביוטי ונכללו במחקר.

ההשלכות כבר כאן

הממצאים הראו כי מתן אנטיביוטיקה ניתן במהלך 13.2 אחוזים מהביקורים הללו. בהתבסס על דיווחי המשרד הרפואי, הגיעו החוקרים למסקנה כי 57 אחוזים מהמרשמים הללו נכתבו כראוי לטיפול במצבים הידועים כמגיבים היטב לאנטיביוטיקה. רבע נכתבו מסיבות בלתי הולמות באופן מפורש, כמו למשל "טיפול" במחלות נגיפיות, כאשר זיהומים בדרכי הנשימה העליונות היו מהנפוצות ביותר. 18 אחוזים היו חסרים אינדיקציה מתועדת או בלתי הולמת - כשלעצמה בעיה שצריכה לתקן, וכזו שמקשה על החוקרים לנתח במדויק את התופעה של מרשמים לא תקינים.

כאשר בדקו את הנתונים ביתר פירוט, הם גילו כי 20 אחוזים מהמבוגרים בגילאי 18-64 ו-22 אחוזים מהמבוגרים בני 65 ומעלה קיבלו אנטיביוטיקה ללא אינדיקציה מתועדת לעומת 8 אחוזים מהמטופלים מתחת לגיל 18.

קהילת הבריאות כבר רואה את ההשלכות של מרשמים פסולים אלה. בנוסף למקרי המוות המפורטים בדו"ח האחרון של ה-CDC, אומרים כי כ-2.8 מיליון אמריקאים נדבקים ושורדים זיהומים עמידים לאנטיביוטיקה מדי שנה, כך טוענת הסוכנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully