וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת העיניים שפוגעת גם בילדים - והדרך לטפל בה

ד"ר זוהר חבוט-וילנר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

15.12.2019 / 11:59

אובאיטיס היא קבוצת מחלות דלקתיות המערבות את החלק הפנימי של העין. אובאיטיס קדמית היא סוג האובאיטיס השכיח ביותר בקרב ילדים. טיפולים מתאימים הניתנים בזמן מעלים באופן משמעותי את הסיכוי לשמור על ראייה טובה. מדריך

בדיקת עיניים לתינוקות. ShutterStock
פוגעת גם בילדים. אובאיטיס/ShutterStock

אובאיטיס (Uveitis) היא קבוצת מחלות דלקתיות המערבות את הענביה - Uvea - וסביבתה.
הענביה היא החלק הפנימי של העין המורכבת מהקשתית, הגוף הריסני והדמית.

אילו סוגי אוביאטיס קיימים?

ניתן למנות מספר סוגים של אוביאטיס. כל אחד מהם מתמקד בחלק אחר של העין:

אובאיטיס קדמית: מערבת את החלק הקדמי של העין. מקורה בקשתית ו/או בחלק הקדמי של הגוף הריסני.

אובאיטיס אמצעי: מערבת את זגוגית העין. מקורה בחלק האחורי של הגוף הריסני ו/או הפארס פלנה ו/או החלק ההקפי ביותר של הרשתית.

אובאיטיס אחורית: מערבת את הדמית ו/או הרשתית. מקורה בדמית ו/או ברשתית.

כמו כן, תיתכן אובאיטיס המערבת את כל מקטעי העין - קדמית, אמצעית ואחורית.

מה גורם לאובאיטיס?

אובאיטיס יכולה להיות זיהומית ולהיגרם בעקבות מגוון רב של מחוללים, או לא זיהומית. במקרה כזה יתכן קשר למחלות כלליות של הגוף המערבות גם את העין, או שהיא תופיע כמחלה בעין בלבד. פעמים רבות, למרות בירור מקיף, לא מוצאים את הסיבה להתפרצות הדלקת. במקרים מסוימים, גילוי המחלה העינית מוביל לאבחנת מחלה כללית שלא הייתה ידועה קודם לכן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כל מה שחשוב לדעת על הגידול השפיר השכיח ביותר במוח

בשיתוף zap doctors

מהם הסימפטומים האופייניים?

התלונות המלוות את המחלה קשורות בסוג האובאיטיס: באובאיטיס קדמית תיתכן אי-נוחות, כאב עיני, ולעיתים גם הקרנת הכאב לראש, קושי להביט במקור אור, עין אדומה וירידה בראייה. באובאיטיס אמצעית ואחורית לעומת זאת, ייתכנו ירידה בראייה והפרעה בראייה, המתבטאות בראיית נקודות או צורות "צפות" בשדה הראייה. כאשר מופיעות תלונות אלה, חשוב מאוד להגיע לבדיקת עיניים מקיפה, כדי לאבחן את סוג המחלה ולקבל את הטיפול המתאים במהירות.

כיצד מאבחנים את המחלה?

לשם אבחנת המחלה חשוב להכיר את הרקע הרפואי של המטופל, לרבות מידע אודות מחלות במשפחה, שימוש בתרופות, חשיפה לבעלי חיים, טיולים בארץ ובעולם ועוד.

אבחנת המחלה מתבצעת באמצעות בדיקת עיניים יסודית במנורת סדק. בדיקה זו מאפשרת לראות אם המחלה מערבת עין אחת או שתיים ולהגדיר את סוגה. על פי צורך מבצעים בדיקות נוספות של העין: צילומי עיניים, הדמיה של איברים נוספים בגוף כמו חזה, אגן וראש וכן בדיקות דם. חשוב להדגיש שבדיקות אלה מותאמות לכל מקרה באופן מושכל.

מה חשוב לדעת אודות אובאיטיס בקרב ילדים?

חמישה עד עשרה אחוזים מכלל חולי האובאיטיס הם ילדים מתחת לגיל 18. המחלות הקשורות באובאיטיס בילדים דומות לאלה שבמבוגרים, והמחלה השכיחה ביותר בקרב ילדים היא דלקת מפרקים של גיל הילדות (Juvenile Idiopathic Arthritis - JIA). מדובר במחלה מפרקית המערבת בעיקר את הברכיים, הקרסוליים, מפרקי כף היד והמפרקים הקטנים בידיים וברגליים. אשר לעיניים, מדובר באובאיטיס קדמית שנוכחת פעמים רבות ללא ממצאים בולטים, (כגון עין אדומה). לכן פעמים רבות הילדים אינם מדווחים על תלונות כלשהן.

שעור הילדים אשר עלול לחוות פגיעה בראייה הוא כשליש מחולי ה-JIA. לפיכך, חשוב מאוד שילדים עם JIA ייבדקו בבדיקות עיניים שגרתיות, שכן, כאמור, פעמים רבות הם אינם חשים בשינוי בראייה ולא מתלוננים על כאבים, וכך עלולים לאבחן את מחלתם כשהיא כבר בשלביה המתקדמים.

מהן דרכי הטיפול?

הטיפול באובאיטיס אצל ילדים מחייב שיתוף פעולה ומעקב צמוד בין מומחים משני תחומים ברפואה- רפואת עיניים וראומטולוגיה: מומחי עיניים העוסקים באובאיטיס, מומחי עיניים העוסקים ברפואת עיניים בילדים ומומחים במחלות ראומטולוגיות בילדים.

טיפול באובאיטיס קדמית כולל טיפות עיניים ולעיתים גם משחות המכילות סטרואידים, הניתנות במינונים שונים, בהתאם לחומרת הדלקת. נוסף על כך, ניתנות טיפות המרחיבות את האישון ומרפות את שרירי הגוף הריסני, שמקל על הכאב ומונע סיבוך של היווצרות הידוקים של הקשתית לעדשת העין.

הטיפול באובאיטיס אמצעית ואחורית שונה, שכן במצבים אלה הטיפול המקומי בטיפות אינו יעיל ויש צורך בטיפול החודר טוב יותר לעין. האפשרויות הן הזרקת סטרואידים סביב העין או לתוך הזגוגית או מתן סטרואידים דרך הפה ובמקרים קשים יותר אף מתן תוך ורידי. עמוד התווך של הטיפול האנטי דלקתי הוא עדיין הטיפול בסטרואידים. זהו טיפול יעיל אך עלול להיות כרוך בתופעות לוואי, אם בשל שימוש במינון גבוה או בשל שימוש ממושך.

אילוסטרציה. ShutterStock
אבחנת המחלה מתבצעת באמצעות בדיקת עיניים יסודית/ShutterStock

תופעות הלוואי שעלולות להופיע בטיפול דרך הפה כוללות: עליית ערכי סוכר, שינוי במלחי הגוף, דילול עצם והופעת שברים, השמנת יתר, שינוי במצב הרוח, הפרעות שינה וכן הפרעה בגדילה, המהותית ביותר כשמדובר בילדים. ככל שמינון הסטרואידים גבוה ומשך הטיפול ארוך כך הסיכוי לתופעות לוואי עולה. במקרים שבהם הטיפול בסטרואידים אינו מהווה פתרון, או כאשר הוא מלווה בתופעות לוואי, יש להוסיף טיפול אנטי דלקתי אחר, תוך הורדה הדרגתית של הטיפול בסטרואידים.

דלקת מפרקים של גיל הילדות, היא מחלה כרונית המערבת את החלק הקדמי של העין ולכן יש צורך בטיפול ממושך. במחלה זו אין מקום לטיפול בסטרואידים דרך הפה וגם לא לטיפול ארוך טווח בטיפות סטרואדליות במינון גבוה כטיפול קבוע.

לפיכך, נדרש טיפול חליפי נוגד דלקת שאיננו כולל סטרואידים. הטיפול המקובל הקיים שנים רבות הוא טיפול ב"מטוטרקסט" - תרופה נוגדת דלקת מקבוצת האנטימטבוליטים. הטיפול ניתן באופן פומי או בהזרקה תת עורית אחת לשבוע. התחלת השפעת הטיפול היא בין 8-6 שבועות, ובתקופה זו יש להמשיך בטיפול בטיפות סטרואידים. במרבית המקרים התרופה יעילה אך במצבים שבהם היא אינה יעילה או כאשר מופיעות תופעות לוואי, יש צורך בטיפול אחר.

בשנים האחרונות החל שימוש בתרופות ביולוגיות (נוגדנים ספציפיים כנגד חלבונים המעורבים בתהליך הדלקתי). (Tumor necrosis factor-alpha (TNF-a, הינו חלבון בעל חשיבות רבה בהיווצרות התהליך הדלקתי התוך עיני וניטרול פעילותו עשוי להביא לדיכוי התהליך הדלקתי. אדלימומב-יומירה (Humira) הוא נוגדן מואנש כנגד TNF-a הניתן בהזרקה תת-עורית אחת לשבועיים.

אילו מחקרים תומכים בטיפול הביולוגי החדשני?

דיווחים אודות השימוש ביומירה בקרב ילדים עם אובאיטיס פורסמו לראשונה ב-2006. מחקר ה- Sycamore שהתפרסם ב-7201 בעיתון היוקרתי New England Journal of Medicine בחן את היעילות והבטיחות בשימוש ביומירה בשילוב עם מטוטרקסט בקרב ילדים עם אובאיטיס קדמית משנית לדלקת מפרקים של גיל הילדות. המחקר הראה כי תוספת הטיפול ביומירה הביא לתוצאות טובות יותר, ובאחוז גבוה של המטופלים התהליך הדלקתי התוך עיני היה נשלט, והטיפול אפשר גם את הפחתת הטיפול בטיפות סטרואידיות ואף את הפסקתו אצל מטופלים רבים.

האם טיפול זה מגובה באישורים פורמליים?

יומירה מאושרת בסל התרופות לטיפול בילדים מעל גיל שנתיים עם אובאיטיס שאיננה זיהומית (כל סוגי האובאיטיס) ובקרב מבוגרים מעל גיל 18 עם אובאיטיס שאיננה זיהומית המערבת את המקטע האחורי של העין.

האם הטיפול כרוך בתופעות לוואי?

הטיפול ביומירה לרוב אינו גורם לתופעות לוואי אך מעלה את הסיכוי למחלות זיהומיות. כמו כן, יש להימנע מקבלת חיסונים חיים במהלך הטיפול.

במקרים בהם יומירה אינה יעילה, יש לעבור לטיפול ביולוגי אחר. קיימים מגוון טיפולים ביולוגים נוספים: אינפליקסימב (רמיקייד), אף הוא נוגדן ל-TNF-a הניתן כטיפול תוך ורידי במסגרת בית חולים; טוסיליזומב (אקטמרה), נוגדן ל-IL6, ניתן תת עורית או תוך ורידית וריטוקסימב (מבטרה) נוגדן ל-CD20 הניתן לתוך הוריד.

מהן ההמלצות הכלליות להורים?

על פי המלצות משרד הבריאות יש לבצע בדיקות עיניים בילדים באופן שגרתי בגיל חצי שנה, פעם נוספת בגיל שלוש ושוב לפני הכניסה לכיתה א'. בנוסף, מומלץ לגשת לבדיקת עיניים כאשר הילד מדווח על אחד מהתסמינים הבאים: ירידה בראייה, קושי להביט במקור אור, ראיית גופים צפים בשדה הראייה, כאב בעין או אי נוחות עינית, כאשר התלונות אינן חולפות. במצבים בהם ההורים מבחינים בקושי של הילד בראייה לקרוב או לרחוק, וכאשר נראה כי העין שלו אדומה או כאשר מראה האישון אינו נראה תקין.

במקרה שאכן מאובחנת מחלת האובאיטיס יש חשיבות רבה להתמיד בטיפול המומלץ וכן במעקב מסודר, וזאת על מנת לוודא שהטיפול יעיל ושלא נדרש טיפול אחר.

בימים אלה עמותת "לראות" מקימה את קהילת מטופלי האובאיטיס ,אנו מזמינים את החולים ומשפחותיהם להירשם לקהילה שמטרתה להוות כתובת להחלפת דעות, בקשת מידע, המלצות רפואיות וקבלת מידע בנוגע לזכויות החולים ,ואף להוות קבוצת תמיכה לחולים בכל גיל ולמשפחותיהם.

לקהילה

לאתר עמותת לראות

לסיכום, אובאיטיס (Uveitis) היא קבוצת מחלות עיניים דלקתיות שיכולות להופיע גם בגיל הילדות. אבחון נכון ומהיר חשוב ביותר על מנת להתאים את הטיפול המיטבי. כיום ישנם טיפולים מתקדמים, לרבות טיפולים ביולוגיים שמביאים לתוצאות טובות במקרים רבים.

ד"ר זוהר חבוט-וילנר היא מנהלת שירות אובאיטיס, מנהלת המרפאה המשולבת למחלות דלקתיות של העין והמפרקים ורופאה בכירה ביחידת הרשתית במרכז הרפואי תל- אביב. יו"ר חוג אובאיטיס באיגוד רופאי העיניים בישראל.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

ד"ר זוהר חבוט-וילנר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully