וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גם גברים סובלים מגיל המעבר ואיך זה מתבטא?

ד"ר רונן הולנד, מאמר אורח

19.12.2019 / 6:41

אצל נשים המושג מוכר מאוד, אבל גיל המעבר אצל גברים הוא תופעה נפוצה ופחות ידועה המשפיעה דרמטית על אורח חייהם והזוגיות שהם מנהלים. אז מה התסמינים ואיך בכלל מטפלים בתופעה? מומחה מסביר

כריס נות', מיסטר ביג. splash
שינויים הורמונלים גם אצל גברים. השחקן כריס נות'/splash

כן, זאת לא טעות - גם לגברים יש גיל מעבר. התופעה מוכרת היטב אצל נשים (בעיקר בגלל הפסקת המחזור החודשי) אבל גם אצל גברים יש שינויים הורמונליים שעלולים לגרום לירידה משמעותית באיכות החיים. ירידה בחשק המיני, פגיעה בזקפה, עייפות ואפילו דיכאון הם חלק מהתסמינים הנפוצים בגילאי 50-60 אצל גברים והסיבה עלולה להיות ירידה ברמת הורמון הטסטוסטרון. לפי הסטטיסטיקה כל גבר שני בגיל 60 הוא בעל רמות טסטוסטרון נמוכות מהרצוי.

לטסטוסטרון יצא שם רע בגלל שימוש לא נכון ומסוכן אצל מפתחי גוף, אבל למעשה הוא הוא אחד החומרים החשובים הקיימים בטבע. הטסטוסטרון הוא כאמור הורמון - חומר שמיוצר אצלנו בגוף ואחראי לתפקודים רבים - בניית מסת שריר, חילוף חומרים, ניצול תקין של שומן ופחמימות, חשק מיני, ייצור זרע ופוריות, זקפה, חוזק העצמות ואפילו ייצור של תאי דם. רמות נמוכות מידי שלו עלולות לגרום לתופעות שונות, חלקן פוגעות באיכות החיים (הפרעות בתפקוד המיני), וחלקן ממש מסכנות חיים (שברים בעצמות, סוכרת לא מאוזנת).

ייצור הטסטוסטרון מתחיל אצל העובר הזכר עוד בבטן אימו - בזכות הטסטוסטרון יתפתחו פין ושק אשכים. בהיעדר טסטוסטרון - יתפתח עובר ממין נקבה. כמעט כל הטסטוסטרון מיוצר על ידי האשכים שמקבלים "הוראה" מהמוח בגיל ההתבגרות להתחיל לייצר כמויות גבוהות של טסטוסטרון. בזכות העלייה בייצור הטסטוסטרון מתחיל גיל ההתבגרות - צמיחת שיער פנים, הגדלת הפין, צמיחה לגוף, עיבוי הקול וחשק מיני.

למרבה הצער, ייצור הטסטוסטרון הולך ונחלש ככל שאנחנו מתבגרים וזהו תהליך טבעי, אבל אצל חלק מהגברים כבר בשנות ה-40 וה-50 לחייהם מתחיל חוסר בטסטוסטרון ואצל חלק מהגברים יהיה ייצור מספיק של טסטוסטרון גם בגיל 80

הגברים סובלים בשקט

חשוב לזכור שחוסר טסטוסטרון יכול להיות בעיה רפואית אמיתית ולהיות קשור להשמנת יתר, סוכרת, שומנים מוגברים בדם ואפילו מחלות לב ותמותה. למרבה הצער רק 5 אחוזים מהגברים שסובלים מירידת טסטוסטרון מקבלים טיפול נכון. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שרוב הגברים סובלים בשקט ולא מספרים בדרך כלל (לא לחברים ולא למשפחה) על תסמינים שקשורים לתפקוד מיני ולאיכות חיים.

כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאק בעורק. ShutterStock
יכול להיות בעיה רפואית אמיתית. הצטברות כוסלטרול בדם/ShutterStock

בדיקת טסטוסטרון היא לא בדיקה שגרתית וצריך לבקש אותה מרופא המשפחה. אם בדיקת הדם מראה ירידה בטסטוסטרון, כדאי לפנות לאורולוג לקבלת טיפול משלים. הטיפול חייב להיות תחת פיקוח רפואי עם מרשם תקין דרך בית מרקחת. הטיפול בחוסר הטסטוסטרון ניתן בצורת ג'ל מריחה על העור או בעזרת זריקה תקופתית, כאשר חשוב לציין שהטיפול לא מתאים לכולם - גברים שמתכננים עוד להביא ילדים לעולם אינם יכולים לקבל טסטוסטרון וכך גם גברים שקיים אצלם חשד לסרטן הערמונית.

טיפול בטסטוסטרון הוא לא קסם או "מעיין הנעורים" אבל בטיפול תרופתי נכון ומשולב אפשר לשפר משמעותית את איכות החיים ולחזור לפעילות מינית מספקת לגבר ולבת זוגו.

ד"ר רונן הולנד הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית ורפואה מינית ומנהל המרפאה לבריאות הגבר של "מכבי שירותי בריאות" מחוז המרכז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully