וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה שרדה 6 שעות של דום לב, ושבה לחיים ללא נזק בריאותי

לאחר שאיבדה את הכרתה בסופת שלגים במהלך טרק בהרים, פונתה האישה לבית חולים והרופאים הצליחו להציל את חייה בזכות אותה הסיבה שכמעט הרגה אותה. השבוע היא חזרה לשגרת חיים מלאה, אבל לפסגות מושלגות לא תשוב בקרוב

לב אנושי פועם/Getty image

בסרטון: לב אנושי פועם

אודרי מאש, בריטית בת 34 שחיה בברצלונה, הייתה לפני כחודש בעיצומו של טרק בפירנאים עם בעלה כאשר הגיעה סופת שלגים לאזור שבו הם טיילו. בשעת צהריים הטמפרטורה צנחה והתחיל לרדת שלג, ואחר זמן קצר הבחין בעלה של אודרי, רוהאן, שאשתו מדברת בצורה מוזרה. זמן קצר לאחר מכן היא הפסיקה לזוז ונפלה מחוסרת הכרה. רוהאן הצליח להתקשר לחברים, והם הזעיקו כבאים וכוחות איתור והצלה. בזמן הזה הוא היה משוכנע שאשתו מתה, כפי שסיפר לערוץ טלוויזיה המקומי TV3: "ניסיתי למצוא לה דופק. לא יכולתי להרגיש נשימה, לא הרגשתי פעימות לב".

מזג האוויר הגרוע עיכב את ההצלה, אך לבסוף חולצו בני הזוג באמצעות מסוקים. מאש סבלה מהיפותרמיה קשה וטמפרטורת גופה ירדה ל-18 מעלות צלזיוס בלבד (טמפרטורת גוף רגילה היא 36-37 מעלות צלזיוס). היא הועברה במסוק לבית החולים Vall d'Hebron בברצלונה, שמחזיק מכונת חימצון חוץ-גופי באמצעות ממברנה (Ecmo). כאשר הוא מחובר לחולה, ה-ECMO משתלט על תפקוד הלב והריאות, מחמצן את הדם מחוץ לגוף ואז מכניס אותו מחדש, ומאפשר לשני האיברים לנוח.

עוד בוואלה!

כך תצילו את עצמכם ב-6 מצבי חירום רפואיים

לכתבה המלאה

ד"ר אדוארדו ארגודו מביה"ח ואל דברון הסביר ל- TheGuardian שלמרות שה-ECMO מעולם לא שימש בספרד לצורך הליך החייאה, הרופאים בבית החולים החליטו להשתמש במכונה "כדי להרוויח קצת זמן ולאפשר למוח של מאש לקבל חמצן בזמן שהם טיפלו בגורם לדום הלב". בשעת ערב מאוחרת, סך הכל 6 שעות לאחר שהתמוטטה ואיבדה את הכרתה, הטמפרטורה של מאש עלתה ל-30 מעלות צלזיוס, והרופאים החיו אותה באמצעות דפיברילטור.

אודרי מאש, בריטית ששרדה דום לב של 6 שעות, והצוות הרפואי שהציל אותה. מתוך הפייסבוק הרשמי של ביה"ח Vall d'Hebron בברצלונה. אתר רשמי
אודרי מאש והצוות שהציל אותה בבית החולים Vall d’Hebron בברצלונה/אתר רשמי

המוח האנושי בדרך כלל סובל מנזק בלתי הפיך אם הלב מפסיק לפעום למשך חמש דקות. מאש שרדה ללא נזק נוירולוגי מכיוון שהירידה הקיצונית בטמפרטורת הגוף שעצרה את לבה האטה גם את חילוף החומרים במוח שלה, וזה אפשר לאיבר להתמודד טוב יותר עם חוסר החמצן. "למרות שההיפותרמיה עמדה להרוג את אודרי, זה גם הציל אותה כיוון שהמצב של גופה - ומעל לכל המוח שלה - לא החמיר" הוסיף ד"ר ארגודו. "אם היא הייתה במצב של דום לב כל כך ממושך בחום גוף רגיל, היינו קובעים את מותה. אבל ידענו שבזכות ההיפותרמיה הקשה היה לנו סיכוי להציל אותה עם ה-ECMO". עוד אמר ארגודו שמדובר במקרה הארוך ביותר להישרדות של דום לב שתועד בספרד; מקרים דומים אירעו באלפים ובסקנדינביה.

זה כמו נס, אבל כזה שעשו הרופאים

מאש שהתה ביחידה לטיפול נמרץ שישה ימים למעקב אחר סימנים של נזק נוירולוגי. "אני מרגישה טוב אבל קצת מופתעת מכל תשומת הלב שזה קיבל - זה בטח שבוע חלש בחדשות", היא התבדחה. "התאוששתי הרבה יותר מהר ממה שציפיתי, וכנראה גם ממה שציפו הרופאים. יצאתי מטיפול נמרץ אחרי שישה ימים והביתה שישה ימים אחרי זה. הרופאים חשבו שזה ייקח כמעט חודש. זה כמו נס, אבל בזכותם".

מאש סיפרה שתחזור בקרוב לעבודתה כמורה לאנגלית, ובהמשך היא מתכננת לחזור לשגרת הטיולים האהובה עליה. "אני חושבת שבעלי קצת יותר מעורער ממני מהחוויה", היא אמרה. "הוא צריך לחיות עם הזיכרונות, אני התעוררתי כשהכל נגמר. אני לא חושבת שנגיע להר גבוה בחורף הזה, אבל אני מקווה שבאביב ובקיץ הבא נוכל לחזור לעשות הליכה ארוכה ולהרגיש בטוחים בזה. אני לא רוצה שזה ייקח מההנאה שלי מההרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully