וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הזה מעלה את הסיכון לחלות באלצהיימר בכמעט פי שלושה

מחקרים רבים כבר קשרו בין השכלה ובין מצב בריאותי, אבל המחקר הנוכחי ביקש לבדוק האם יש קשר בין אי ידיעת קרוא וכתוב ובין דמנציה. התוצאות הדי מדהימות, הוכיחו שיש קשר חזק, אבל הוא ככל הנראה בר תיקון

מחתת אלצהיימר יכולה להתחיל אפילו עשרות שנים לפני הופעת התסמינים/מערכת סיםור בדקה

בווידיאו: התפתחות האלצהיימר יכולה להתחיל עשרות שנים לפני שהמחלה מתגלה

אם אתם קוראים את הכתבה הזו, זה כבר דבר טוב - מחקר חדש מאוניברסיטת קולומביה מגלה כי אנשים אנאלפביתים הם בעלי סיכוי של כמעט פי שלושה לסבול מדמנציה, כך מדווח אתר ה-CNN.

המדענים הגיעו למסקנה זו לאחר שחקרו 983 אנשים מעל גיל 65 באזור וושינגטון הייטס בעיר ניו יורק. הנבדקים נשאלו אם הם יודעים קרוא וכתוב, ונבדקו כישורי שפה, זיכרון, ראיה חזותית ומרחבית. האנאלפביתים לא רק קיבלו ציון גרוע יותר במבחן, אלא היו גם בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח דמנציה תוך מספר שנים. קריאה וכתיבה עוזרים לאנשים "לעסוק בפעילויות רבות יותר שמשתמשות במוח, כמו קריאת עיתונים ועזרה לילדים ולנכדים בשיעורי בית", הסבירה עורכת המחקר, הנוירו-פסיכולוגית ג'ניפר מאני.

פעילויות כאלה נקשרו בעבר לשיעורי דמנציה נמוכים יותר, אך מחקר זה מחבר בין ציוני זיכרון וחשיבה גבוהים יותר - ולא רק יכולת קריאה ושפה - להפחתת סיכון דמנציה. "תוצאות אלה מראות שקריאה עשויה לסייע בחיזוק המוח בדרכים רבות שעשויות לסייע במניעה או עיכוב של הופעת הדמנציה", אומרת מאני.

עוד בוואלה!

מה בעצם ההבדל בין אלצהיימר לדמנציה?

לכתבה המלאה

בסך הכל ביקרו החוקרים אצל 237 אנשים אנאלפביתים ו-746 אנשים יודעי קרוא וכתוב. בתוך 4 שנים בממוצע, שיעור הדמנציה בקרב האנאלפביתים שהיה על 35 אחוזים עלה ל-48 אחוזים ואילו השיעור בקרב יודעי קרוא וכתוב שעמד על 18 אחוזים עלה ל-27 אחוזים.

עובדת סוציאלית עוזרת לאישה מבוגרת. ShutterStock
חשוב לקרוא ולכתוב בכל גיל. שתי נשים קוראות/ShutterStock

אמנם זו כבר הפכה להיות עובדה ידועה שהשכלה טובה יותר משמעותה בריאות טובה יותר, אך מטרתו העיקרית של המחקר הייתה לקבוע כיצד אוריינות (היכולת לקרוא ולכתוב) יכולה, או לא יכולה, לעזור לאנשים לשמור על תפקוד מוח בריא ככל שהם מזדקנים.

המחקר שפורסם בכתב העת Neurology הוא חלק ממחקר ארוך טווח בנושא הזדקנות שנערך בארה"ב מאז 1992. במהלך שלושת העשורים האחרונים חקרו המדענים 6,500 אנשים מזדקנים בעיר ניו יורק. הממצאים של המחקר, אם יאוששו במחקר המשך, מראים כי לימודי קורא וכתוב, גם בגיל מבוגר יותר, יכולים לעזור ולהגן מפני דמנציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully