פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה קורה למוח שלכם כשאתם עושים דיאטה?

      אתם חושבים רק על איך הגוף שלכם יראה, אבל חשבתם מה קורה למוח שלכם כשאתם מחליטים להוריד את כמויות האוכל שנכנס לכם לגוף? הנה כמה עובדות ותיאוריות מעניינות

      מה קורה למוח שלכם כשאתם עושים דיאטה?

      ישנם אינספור טיפים בנושא דיאטה, טריקים ומתכונים, שלכולם מטרה אחת - לגרום לכם לרדת במשקל. בפועל, כמות האוכל שאתם מכניסים לפה היא שתקבע כמה, אם בכלל, תרדו במשקל. למרבה הצער, לצד המוטיבציה שלכם והרצון להיראות הכי טוב שאפשר, יש כמה הגבלות ודחפים טבעיים של הגוף שעלולים לעכב אתכם ליעד הנכסף.

      תיאוריה אחת נקראת משקל ה-set point, לפיה לכולנו יש משקל קבוע שנקבע בהתאם לגנטיקה שלנו והמאזן הקלורי שאנו צורכים. הגוף דואג לשמור על המשקל הקבוע הזה על ידי פעולות שונות כמו איתותי רעב ושובע ושינוי קצב חילוף החומרים.

      על פי תיאוריה זו, המשקל נשאר קבוע למשך תקופה מסוימת (בערך עשר שנים), ואינו משתנה במהירות. אולם כאשר מסתכלים על ה-set point לאורך כל תקופת החיים, ניתן לראות שהוא משתנה עם הגיל. כך למשל בכל עשור, ההוצאה האנרגטית שלנו יורדת בכ-10 אחוזים באופן טבעי, ולכן אנו מעלים במשקל ככל שעולים בגיל. אך ברמה היום-יומית במוח שלנו קיים מנגנון שמירה על המשקל, כך שאם אכלנו בחג ארוחה ענקית, עתירת קלוריות, יום למחרת המוח יגרום לנו לאכול פחות ולהוציא את האנרגיה העודפת שנכנסה לגופנו.

      הגוף שלנו עושה זאת כנראה באמצעות שתי דרכים, האחת משפיעה על האכילה בטווח הקצר והשנייה בטווח הארוך. בטווח הקצר, הגוף מרגיש את רמות הגלוקוז בדם בכל רגע נתון. אם הרמות נמוכות, הגוף יאותת על רעב ואם הרמות גבוהות, הגוף יאותת לנו על שובע. בטווח הארוך, הגוף מעלה או מוריד את ההוצאה האנרגטית שלו על פי מאגרי השומן בגוף. שני ההורמונים, גרלין ולפטין, הורמון הרעב, והורמון השובע, אחראים למעשה לווסת את נקודת המוצא של הגוף. הם אלה שאומרים לגוף מתי לחפש מזון, מתי להאט ולשמר אנרגיה ומתי לאחסן אנרגיה.

      מוח (ShutterStock)
      מה אתם נותנים למוח שלכם לאכול? (אילוסטרציה: shutterstock)

      לכן, כשאתם מתחילים דיאטה חדשה - או שאתם לא צורכים מספיק אנרגיה לצרכי המוח - אתם יכול לחוות תסמינים כמו חולשה, רעב, דיכאון, עייפות וכאבי ראש, בין שאר הסימפטומים. שינוי אופן פעולתו של המוח לוקח חודשים ולעיתים אף שנים, ולכן יש לקחת בחשבון את יעדי הדיאטה והמשקל בטווח הארוך.

      תאי המוח אוכלים את עצמם

      איכות הדיאטה היא משתנה נוסף והכוונה היא למאכלים שגורמים למוח להיות שמח ובריא יותר. מומלץ להתרחק ממזונות מעובדים ולהרבות באכילת פירות וירקות טריים, בשר רזה, עופות, דגים ודגנים מלאים. התמקדות רק בספירת בקלוריות היא רק אחד הדברים הרבים שמונעים מרבים לרדת במשקל. ובגדול, כללים נוקשים, ציפיות לא מציאותיות לגבי אכילה והיצמדות לאופנות משתנות הם ככל הנראה האסטרטגיות הפחות טובות לגוף ולמוח שלך.

      ולסיום, אם לפעמים נדמה לכם שהמוח שלכם מנסה לחבל במאמצי הדיאטה שלכם, יכול להיות שאתם צודקים. מדענים גילו שכשלא אוכלים מספיק זה עלול לעורר תגובה בשם "אוטופגיה עקב הרעבה" במוח. בגדול, זה אומר שתאים שלא מקבלים מספיק אנרגיה ממזון מתחילים לאכול את עצמם כדי להפריש חומצות שומן חיוניות. כשזה קורה, המוח מגביר את סימני הרעב בגוף שמגבירים את התאבון. מידה מסוימת של אוטופגיה נחשבת לסבירה ואפילו נחוצה כדי לגרום למוח להמשיך לפעול ביעילות, אך לתת-תזונה מתמשכת עלולות להיות השלכות שליליות על המוח בטווח הארוך.