וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כבר בגיל 8 אפשר לדעת איך המוח יהיה בגיל 70?

מחקר שנפרש על פני כמה עשורים בדק האם תוצאות מבחני זיכרון בגיל הילדות יכולים לנבא ירידה קוגניטיבית במוח בגילאים מבוגרים. הממצאים המפתיעים יכולים לעזור בחקר מחלת הדמנציה והבנתה

מוח. ShutterStock
האם מצב המוח בגיל מבוגר נקבע כבר בילדות?/ShutterStock

בדיקות חשיבה וזיכרון שנערכות לילדים בגיל שמונה עשויות להעיד על ביצועיהם במבחנים דומים גם בעוד 60 שנים, כך על פי מחקר חדש מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון. עורכי המחקר אומרים כי הממצאים עשויים לשמש כדי לסייע בהאטת הירידה הקוגניטיבית בקרב קשישים.

במחקר השתתפו 502 בריטים, כולם נולדו באותו שבוע בשנת 1946, והם נבדקו כשהיו בני שמונה ואז שוב בין הגילאים 69-71. מבחן אחד שעשו כלל התבוננות בסידורים שונים של צורות גיאומטריות וזיהוי הצורה החסרה מתוך חמש אפשרויות, בעוד שמבחנים אחרים העריכו מיומנויות כמו זיכרון, תשומת לב, התמצאות ושפה.

החוקרים מצאו קווי דמיון בין הבדיקות שהושלמו בילדות ובזקנה: הם גילו שמי שהביצועים הקוגניטיביים שלו היו ב-25 האחוזים המובילים בילדותו, עשוי להישאר ב -25 האחוזים המובילים בגיל 70.

"מציאת מנבאים אלה חשובה מכיוון שאם נוכל להבין מה משפיע על הביצועים הקוגניטיביים של האדם בהמשך חייו, נוכל לקבוע אילו היבטים עשויים להשתנות על ידי חינוך או שינויים באורח החיים כמו פעילות גופנית, תזונה או שינה, מה שעשוי בתורו להאט את הדעיכה של ההתפתחות הקוגניטיבית", הסבירו החוקרים.

אישה מרכיבה פאזל. אילוסטרציה זיכרון. ShutterStock
מי שהצטיין במבחן הזיכרון בילדות, הצטיין גם בבגרותו. פאזל/ShutterStock

המשתתפים ביצעו סריקות PET ו-MRI לאיתור עמילואיד בטא - גושי חלבון בין תאי העצב במוח - הקשורים למחלת אלצהיימר. הם מצאו כי לאנשים עם פלאק של עמילואיד-בטא היו ציונים נמוכים יותר במבחן הקוגניטיבי, כמו גם במבחן הצורות החסרות, בו הם קלעו בממוצע 8 אחוזים פחות.

"המחקר שלנו מצא כי ניתן להבחין בהבדלים קטנים בחשיבה ובזיכרון הקשורים לפלאק עמילואידי במוח אצל מבוגרים אפילו בגיל בו מי שעתיד לפתח דמנציה עדיין רחוק שנים רבות מלסבול מתסמינים", אמרו החוקרים. "נמצא גם כי כישורים קוגניטיביים בילדות, השכלה ומצב סוציו-אקונומי כולם משפיעים באופן עצמאי על הביצועים הקוגניטיביים בגיל 70".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully