וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפתיע: איך הצום משפיע על השיניים שלכם?

ד"ר ערן פרמון, מאמר אורח

7.10.2019 / 6:15

תודו שלא חשבתם על זה. מסתבר שיממה בלי אוכל או שתיה היא בעלת השפעה לא קטנה על הפה והשיניים שלכם. אז מה קורה שם בדיוק בזמן שאתם מכפרים על עוונות? רופא השיניים ד"ר ערן פרמון מסביר

חריקת שיניים. ShutterStock
מה קורה אחרי יממה של צום לשיניים? פה של אישה/ShutterStock

צום יום הכיפורים הוא הזדמנות לחשבון נפש עבור רבים. אבל בעוד שחלק מהצמים מוטרדים אם יחזיקו מעמד ללא אוכל או איך הצום ישפיע על הקיבה והבטן שלהם, מסתבר שיממה ללא אוכל היא בעלת השפעה לא פחותה על השיניים והפה.

הפגיעה של הצום מתבטאת בכמה אופנים בשיניים ובפה:

1. פחות רוק. הרוק מכיל חומרים חשובים לבריאות הפה והשיניים והוא זה ששומר על השיניים מזיהומים וחיידקים. בצום חלה הפחתה משמעותית בהפרשת הרוק ולכן מתקפת החיידקים מתגברת והתפתחות העששת מואצת.

2. עליה ברמת החומציות. במצב של צום רמת החומציות בפה עולה ולכן התפתחות העששת מואצת.

3. יובש בחלל הפה. הימנעות משתייה גורמת ליובש משמעותי בפה.

4. שינויים בחוש הטעם. תחושת היובש, שינויי החומציות בחלל והתפתחות חיידקים ופטרת בעיקר על הלשון גורמת לשינויים בחוש הטעם. מומלץ מאוד לצחצח את הלשון לפני ואחרי הצום באמצעות מברשת ייעודית.

5. ריח פה חזק. בצום ממושך עקב חוסר בשטיפה רציפה של חלל הפה נוצר ריח פה חזק.

6. צמיחת פטריה. בזמן הצום מתפתחת פטרייה על גב הלשון (נראית כשכבה לבנה) שפוגעת בחוש הטעם. מיד עם סיום הצום חשוב לצחצח את השיניים ואת הלשון בקפידה ולנקות את השכב הלבנה.

7. מנוחה לשרירי הלעיסה. הצום תורם למנוחת שרירים ולהפחתת שחיקת שיניים בשעות היום.

8. מנוחה למפרקי הלסת. הצום תורם להפחתת לחץ על מפרקי הלסת והפחתת התנועה הצידית של הלסתות. מומלץ לבצע תנועת ניעור קלה של הלסתות לצדדים מידי שעה בכדי למנוע "תפיסת" המפרק.

המטרד הגדול - ריח פה רע

אחד הדברים שמקשים על צמים הוא ריח הפה, ולכן יש מעטים שבוחרים לצחצח את שיניהם במהלך הצום עם מברשת יבשה, ללא מים או משחה. הבחירה הזו לא רק שאינה מועילה לריח הפה, אלא עלולה לפגוע בשיניים.

גיף ריח רע מהפה פה. Giphy
המטרד הגדול ביותר הוא הצחנה מהפה/Giphy

הסיבה לכך היא שבמהלך צום ממושך, עולה רמת החומציות בפה ולעיתים עולים גם מיצי קיבה. צחצוח שיניים ללא משחת שיניים וללא שטיפה יסודית של הפה גורם לפיזור החומציות בכל הפה ולפגיעה בשיניים. שפשוף השיניים בחומצה עלול לגרום לתופעה של שחיקה חומצית: החלשות זגוגית השן (האמאייל) והדנטין (החלק העיקרי שמרכיב את השן).

שחיקה חומצית באופן כרוני גורמת לנזקים משמעותיים ובלתי הפיכים לשן - מחלישה את המבנה הפיזי שלה וגורמת לרגישות, לשברים בשן ולעששת. שחיקה חומצית עלולה אף להחליש כתרים קבועים (להמיס את החרסינה וכו') וסתימות, ולא פוגעת רק בשיניים עצמן.

מה לאכול לפני הצום ולאחריו כדי להפחית את הפגיעה בשיניים?

בשעות הקודמות לצום מומלצת שתיה מרובה (לפחות שני ליטר מים בשעתיים שלפני הצום), הימנעות ממשקאות מוגזים/מיצי פירות/ משקאות חריפים בשעות הקודמות לצום, ולהמעיט ככל הניתן מאכילת מאכלים מלוחים או חמוצים.

מומלץ לסיים את הצום עם סוכריות חמוצות ומסטיקים ללא סוכר שגורמים להפרשת רוק ומאזנים את הכמות שלו בפה. אל תמהרו לצחצח שיניים מיד בתום הצום, עדיף לבצע שטיפות פה (בתכשירים המכילים פלואוריד).

ד"ר ערן פרמון הוא רופא שיניים ומנהל מרפאת 'מאלו קליניק' ברמת השרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully