וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש תקווה לחולי סרטן הכליה

בשיתוף חברת BMS, בשיתוף חברת BMS

6.10.2019 / 9:33

פריצות דרך מחקריות שהתרחשו בשנים האחרונות מאפשרות לחולים בסרטן כליה לעצור את התדרדרות המחלה שעד היום נחשבה לבעייתית מאוד באבחון ובטיפול בה. ד"ר ויקטוריה ניימן, אונקולוגית המטפלת בחולים אלה, מסבירה כיצד ניתן להפוך את מה שנחשב עד לפני שנה לבדיוני - לאפשרי

סי טי כליות. ShutterStock
הסרטן הזה לרוב מתגלה במקרה בבדיקות אחרות. סי טי כליות/ShutterStock

סרטן כליה גובה מדי שנה את חייהם של כ-143 אלף בני אדם ברחבי העולם. על פי נתוני מכון המחקר הבינלאומי לסרטן, סרטן כליה הוא הגידול ה-5 הנפוץ ביותר בקרב גברים וה-7 בקרב נשים. בישראל מאובחנים מדי שנה כ-900 חולים, מתוכם מעל 800 בגידול מסוג RCC) Renal Cell Cancer). אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בהתמודדות עם המחלה הוא הקושי לאבחן אותה בשלב מוקדם. היעדר כמעט מוחלט של תסמינים בשלביו המוקדמים או בדיקות סקר לאיתור סרטן כליה, מובילים לכך שהגידול לרוב מאובחן במקרה, כאשר אנשים עוברים בדיקות מסיבות שונות.

במקרים חריגים כאשר מופיעים תסמינים בעקבות התפתחות של גידול סרטני בכליה, הם יכולים לבוא לידי ביטוי באמצעות הופעת דם בשתן, איבוד משקל ללא סיבה מוסברת, תחושת כאב עמום בצד הגוף, חום גבוה ומתמשך, הזעות לילה ותשישות לא מוסברת. יש לציין כי במרבית המקרים - תסמינים אלו לא מעידים על סרטן כליה, אלא על מצבים שכיחים יותר, כמו למשל זיהום או אבנים בשלפוחית השתן או בכליות. למרות זאת, אם הבחנת באחד או יותר מתסמינים אלה, יש לגשת מיד לבדיקת רופא.

סוגיית גורמי הסיכון להתפתחות של סרטן כליה טרם התבהרה לחלוטין לעולם המדע, עם זאת ישנם מספר גורמים אשר ידועים כמגבירים הסיכון להתפתחותו. כך למשל: ידוע שמרבית החולים בסרטן כליה הנם בני 60 ומעלה, עישון מהווה גורם סיכון ישיר להתפתחות סרטן בדרכי השתן בכלל ובכליה בפרט. כמו כן, עודף משקל, ותורשה מהווים גורמי סיכון לחלות בסרטן כליה.

איך מטפלים?

בשלביו המוקדמים של הגידול הטיפול היעיל ביותר הוא הסרה כירורגית של הכליה באופן חלקי או מלא. בשלב המתקדם והגרורתי של המחלה הטיפול המקובל הוא תרופתי. כאשר הסרטן מאובחן בשלב מתקדם, בו הגידול התפשט לאזורים נוספים הטיפול שהיה מקובל עד לא מזמן היה תרופה ביולוגית. כיום מחקרים חדשים פורצי דרך, הרחיבו את הארסנל הטיפולי וכך משפרים את יעילות הטיפול בסרטן כליה באופן משמעותי. "התוצאות היו מפתיעות ומרשימות במיוחד", משחזרת ד"ר ויקטוריה ניימן, מנהלת מחלקת אשפוז במכון דוידוף לאונקולוגיה במרכז הרפואי רבין, את הרגעים בהם היא ואנשי הקהילה האונקולוגית הבינו שיש משהו חדשני, יצירתי ויעיל לטיפול בסרטן הכליה. "זכיתי בהזדמנות נדירה לאפשר למטופלים שלי להיות בין הראשונים בארץ המקבלים טיפול כה יעיל".

עם כניסתן של התרופות הביולוגיות לשוק ב-2005 חלה תפנית חיובית של ממש עם שיעור תגובה של כ-30 אחוזים מבין המטופלים, והישרדות כוללת אשר נעה בין 25-30 חודשים. יש לציין, שלצד השיפור המשמעותי בטיפול במחלה, קיים פרופיל רעילות רחב לאותם טיפולים. עובדה זו דורשת אבחון מוקדם וטיפול מהיר כדי להבטיח פגיעה מינימלית ככל שניתן באיכות החיים של החולה.

"הרגשנו שעם התוצאות האלה הגענו לתקרת זכוכית. בשנת 2015 שחקן חדש בשדה הקרב מול סרטן הכליה שינה את חוקי המשחק ונתן תקווה לחולי סרטן רבים, עם כניסתן של תרופות אימונותרפיות", משחזרת ד"ר ניימן. "נדהמנו לראות שהמחלה הגיבה בצורה חסרת תקדים בלי לגבות מחיר כבד של תופעות לוואי. לא הופתעתי כשתוצאות המחקר על טיפול מישלב אימונותרפי התפרסמו וגרמו לרעידת אדמה בקרב הקהילה האונקולוגית", היא טוענת. שיעור התגובה לשילוב של תרופות אימונותרפיות עומד על 42 אחוזים, מתוכם 11 אחוזים שהשיגו תגובה מלאה ו-68 אחוזים שהשיגו שליטה מסוימת במחלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

"אני עדיין חי למרות כל התחזיות העגומות"

בחסות חברת BMS

"כל הזמן פחדתי שזה יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי"

"אמנם מדובר רק ב-11 אחוזים מהחולים אבל האם אנחנו כבר יכולים לדבר במקרה הזה על ריפוי? אלה מספרים שלא הכרנו, לא ציפינו להם ולא ראינו קודם לכן", מוסיפה ד"ר ניימן. "החולה הראשון שלי למשל התחיל את הטיפול בפברואר 2015 וכבר ב-CT השלישי נקבעה תגובה מלאה של המחלה הגרורתית בריאות. לא האמנתי שזה יכול לקרות וכל הזמן פחדתי שזה יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי. נכון להיום, הוא מנהל אורך חיים רגיל ושגרתי. הוא עובד ללא הפסקה, טס לחו"ל, נוסע לטרקים עם המשפחה. הדבר היחיד שמזכיר לו את זה שהוא חולה אונקולוגי הן הפגישות החודשיות לצורך מתן טיפול. הרשויות החשובות לאישור תרופות (FDA, EMEA) התרשמו מהתוצאות והגדירו את הטיפול המשולב כסטנדרט הטיפול הרצוי.

חשוב להדגיש שאין טיפול מושלם ללא תופעות לוואי. גם בטיפולים אימונותרפיים חדשניים לצד יעילות מרשימה, יש גם מקרים בהם המערכת החיסונית עלולה לתקוף את הגוף ולגרום לתגובות דלקתיות באיברים שונים, כמו למשל הריאות או המעיים. בנוסף, לא ניתן להתעלם מהעלות הגבוהה ומהעובדה שבניגוד למעכבי טירוזין קינאז, את הטיפול האימונותרפי מקבל החולה דרך הווריד ועליו להגיע לבית חולים לטובת חיבור לאינפוזיה לקבלת הטיפול.

ד"ר ניימן סבורה שהתחום ימשיך ויעבור התפתחויות נוספות ומספרת על כך, שכעת חוקרים את הדרך שבה ניתן יהיה להעצים ולהאריך את התגובה לשילוב התרופות האימונותרפיות ותרופות מעכבות טירוזין קינאז. "האתגר המשמעותי ביותר מולו אנו ניצבים הוא יכולת העמידות לטיפולים. בחלוף הזמן, גם עם הטיפולים החדשניים ביותר, הגידול הסרטני עלול להופיע בשנית - על כך אנו שוקדים כעת וגם את המשוכה הזו נפתור".

בשיתוף חברת BMS, בשיתוף חברת BMS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully