וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר בריא? 5 בעיות רפואיות שנפוצות דווקא אצל אנשים רזים

אנחנו חיים בחברה שמהללת את הרזון ובטוחים ש"רזה" זו מילה נרדפת לבריא, אבל האם זה באמת המצב? מתברר שגם אנשים שנחשבים רזים באופן טבעי נמצאים בסיכון לכמה בעיות רפואיות מבהילות במיוחד

אמילי רטאייקאוסקי קייטלין קינג בגדי ים. אינסטגרם, צילום מסך
אמילי רטאייקאוסקי וחברתה קייטלין בתמונת בגדי ים שעוררה סערה ברשת/צילום מסך, אינסטגרם

בשביל אנשים שנאבקים יום יום כדי לרדת במשקל, זה בוודאי מאוד מעצבן להיתקל באנשים שמספרים שהם יכולים לאכול מה שהם רוצים בלי להשמין. אנשים שתמיד היו רזים גם מספרים לפעמים על התמודדות עם קושי של ממש לעלות במשקל, מה שיכול לגרום לאנשים שמתמודדים עם הבעיה ההפוכה לצאת מדעתם.

אבל האמת היא שהדשא של השכן באמת בדרך כלל רק נראה ירוק יותר וגם אנשים שהגנים שלהם לא מאפשרים להם להשמין חשופים לאיומים מסוימים על הבריאות שלהם. אז אחרי שאנחנו מספרים לכם כל כך הרבה על הסכנות שבהשמנת יתר, בואו נבין מהן הבעיות הבריאותיות שעלולות להופיע דווקא אצל אנשים ש"התברכו" בגנים ששומרים עליהם רזים.

1. מערכת חיסון חלשה יותר

מערכת החיסון שלנו כוללת בתוכה צבא שלם של תאי דם לבנים שמשמשים כחומת ההגנה המרכזית של הגוף מפני כל דבר שמנסה לפגוע בו. החיילים בצבא הזה, ממש כמונו, צריכים לאכול על מנת לתפקד כמו שצריך במלחמה היומיומית הזאת. מערכת החיסון שלנו נשענת על ויטמינים ומינרלים כדי להבטיח את חיוניותה. מחקרים מראים כי אנשים רזים מצויים בסיכון מוגבר לסבול מחסרים תזונתיים שעלולים להוביל גם להחלשה של מערכת החיסון ולהגברת הסיכון למחלות.

עם זאת, חשוב להדגיש כי מחקרים אחרים מצאו שגם השמנת יתר עלולה להחליש את מערכת החיסון - לעיתים אף בשיעורים משמעותיים הרבה יותר - כך שהכי טוב להשתדל לשמור על משקל תקין ככל שניתן כדי להגן על הגוף - לא מתחת לנורמה ולא מעליה.

2. חולשה וכאבי ראש

אם אתם רזים מהממוצע ומתמודדים באופן כמעט יומיומי עם עייפות קיצונית, קשיי נשימה, סחרחורות וכאבי ראש - ייתכן מאוד שאתם סובלים מאנמיה - בעיה שנחשבת נפוצה ביותר אצל אנשים עם משקל נמוך. אנמיה נגרמת כתוצאה ממחסור בתאי דם אדומים, שאחראיים על העברת חמצן וחומרים מזינים לכל איברי הגוף. כשיש מחסור בתאים האלו, הגוף מתקשה לתפקד כמו שצריך - מה שגורם לשורה של תסמינים לא נעימים ואף מסוכנים.

הסיבה לירידה בכדוריות הדם האדומות טמונה במחסור בברזל, B12 או חומצה פולית. לכן, אם אתם חושדים שאתם סובלים מאנמיה, חשוב להתייעץ עם הרופא שלכם ולבצע בדיקות דם לזיהוי חסרים תזונתיים.

עוד בוואלה!

6 סימנים שהעיסוק שלכם באוכל בריא הפך לאובססיה מסוכנת

לכתבה המלאה

3. בעיות פוריות

נשים עם משקל גוף שנמוך מהרף התקין נמצאות בסיכון מוגבר לסבול משיבושים במחזור החודשי ומקושי להרות. ואם זה לא מספיק, גם אם הן מצליחות להרות, מחקר שנערך בלונדון ב-2006 ופורסם בכתב העת An International Journal of Obstetrics and Gynaecology מצא כי הן מצויות בסיכון מוגבר ב-72 אחוזים להפיל את העובר.

איש רזה מאוד. ShutterStock
לגברים עם BMI נמוך מהנורמה קיים סיכון גבוה יותר לסבול מבעיות בתפקוד המיני. גבר רזה/ShutterStock

גם גברים רזים לא חסינים מההשפעה הזאת על מערכת הרבייה שלהם. מחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת Journal of Sexual Medicine מצא כי לגברים עם BMI נמוך מהנורמה קיים סיכון גבוה ב-22 אחוזים מהממוצע לסבול מבעיות בתפקוד המיני, לרבות אימפוטנציה, שפיכה מוקדמת וקושי להגיע לאורגזמה.

עם זאת, גם במקרה הזה משקל עודף נחשב מסוכן יותר. אותו המחקר מצא כי גברים עם היקף מותניים של יותר מ-100 סנטימטרים היו בסיכון מוגבר ב-71 אחוזים לפתח את הבעיות האלו.

4. שברים בעצמות

אנשים בדיאטה לומדים להבין שהשומן הוא אויב שצריך להילחם בו בכל הכוח - אך למעשה השומן ממלא תפקידים חשובים ביותר בתפקוד הגוף. אחד התפקידים המרכזיים של השומן הוא ריפוד הגוף והגנה עליו מפני מזג האוויר וחשוב מכך - מפגיעות וחבלות.

רקמות השומן בגופנו גם מפרישות אסטרוגן שאמנם מכונה "ההורמון הנשי" אך קיים גם אצל גברים ובין היתר שומר על עצמות בריאות וחזקות. כשיש ירידה בהורמון החיוני הזה, העצמות הופכות חלשות יותר ונוטות גם להישבר יותר בקלות. זו אחת הסיבות לכך שאנשים רזים מצויים בסיכון מוגבר לשברים ואפילו לאוסטאופורוזיס, מחלה שגורמת לדלדול העצמות ולהחלשתן.

5. מחלות לב וסוכרת

אנחנו יודעים שאלו שתי המחלות שאולי הכי מזוהות עם תופעת ההשמנה - ובדיוק בגלל זה חשוב לנו להדגיש שגם אנשים רזים לא חסינים מפניהן. אנשים עם משקל נמוך נוטים לחשוב שהם לא צריכים לדאוג מבעיות לב ומסוכרת - וכאן למעשה מתחילה הבעיה. השאננות הזאת היא שגורמת לאותם אנשים לאכול מה שהם רוצים, לוותר על פעילות גופנית ולא להגיע לבדיקות לזיהוי מוקדם של המחלות האלו מתוך מחשבה שאין טעם.

התקף לב. ShutterStock
אנשים עם משקל נמוך נוטים לחשוב שהם לא צריכים לדאוג מבעיות לב. מונטור/ShutterStock

ב-2011 הובילה המועצה הבריטית למחקרים רפואיים סקירה גנטית שבחנה נתונים על יותר מ-75 אלף בני אדם. הסקירה קבעה כי אנשים רזים שיש להם גן ספציפי שמונע מהם לעלות במשקל, מצויים בסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2 ובעיות לב. החוקרים מסבירים כי הגן הזה מקשה על אותם האנשים להשמין, אך הוא גם גורם לאחסון של השומן באזורים נסתרים יותר בגוף ובסופו של דבר כאמור עלול לגרום לסיבוכים כתוצאה מריכוזי השומן האלו.

כאן הסיכון הוא כפול - מצד אחד השומן ממשיך להצטבר בגוף ומהצד השני אין שום התרעה שמצביעה על סכנה. לכן גם לאנשים רזים אסור לוותר על הבדיקות התקופתיות לזיהוי מוקדם של המחלות האלו. איתור מוקדם יכול להיות ההבדל בין חיים למוות והוא חיוני גם אם אתם חושבים שאין שום סיכוי שזה יקרה דווקא לכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully