וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה קשה יותר להרזות כשמתבגרים? למחקר הזה יש תשובה

כאילו שהתבגרות היא לא דבר קשה ממילא, מגיע השלב שבו אתם מבינים שאתם כבר לא יכולים לאכול כמו בני עשרים. למה זה קורה והאם יכול להיות שממצאי המחקר הזה יוכלו לעזור במלחמה נגד מגיפת ההשמנה העולמית?

אישה עומדת על משקל. ShutterStock
הגיל עולה ואיתו גם המשקל. אישה נשקלת/ShutterStock

לא מעט אנשים נאבקים במשקל במהלך חייהם, אבל הרבה יותר מהם נאבקים בו כשהם מתבגרים. מחקר שוודי חדש טוען שמצא את הסיבה מדוע ככל שאנשים מתבגרים, קשה להם יותר להרזות או לשמור על המשקל.

החוקרים ממכון קרולינסקה בשוודיה - ממכוני המחקר הרפואי הגדולים באירופה, שמחקרם פורסם בכתב העת המדעי Nature Medicine - בחנו במשך 13 שנים את תאי השומן של 54 גברים ונשים. הממצאים שלהם הראו כי הקצב בו הגוף מסיר ומאחסן את הליפידים, חומצות השומן, שמרכיבות את תאי השומן, יורד עם הגיל. מצב זה הוא שגורם לאנשים להשמין בקלות יתרה, גם אם הם אוכלים בדיוק את אותו התפריט כמו בעבר. למעשה, החוקרים מצאו כי מי מהנחקרים שלא הוריד את צריכת הקלוריות שלו, חווה עליה של 20 אחוזים בממוצע במשקל.

החוקרים בדקו גם את מחזור השומנים אצל 41 נשים שעברו ניתוח בריאטרי בכדי לבדוק כיצד והאם הוא השפיע על יכולתם לשמור על המשקל לאחר הניתוח. הממצאים הראו כי רק מי שהיה לה שיעור תחלופת שומנים נמוך לפני הניתוח, הצליחה להגדיל את מיחזור השומנים ושמרה על הירידה במשקל.

בריטני ספירס. ספלאש
כבר לא קל כמו פעם. בריטני ספירס/ספלאש

"התוצאות מעידות לראשונה כי תהליכים ברקמת השומן שלנו מווסתים שינויים במשקל הגוף במהלך ההזדקנות באופן שאינו תלוי בגורמים אחרים", הסביר פיטר ארנר, פרופסור במחלקה לרפואה במכון קרולינסקה ואחד ממחברי המחקר. "זה יכול לפתוח דרכים חדשות לטיפול בהשמנה".

מחקרים קודמים הראו כי אחת הדרכים להאיץ את תחלופת הליפידים ברקמת השומן היא להתעמל יותר. המחקר הנוכחי תומך בתפיסה זו. "השמנת יתר ומחלות הקשורות להשמנה הפכו לבעיה עולמית", אומרת קירסטי ספאלדינג, חוקרת בכירה במחלקה לביולוגיה תאית ומולקולרית במכון קרולינסקה ואחת המחברות של המחקר. "הבנת הדינמיקה של השומנים ומה שמווסת את גודל מסת השומן בבני אדם מעולם לא הייתה רלוונטית יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully