וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים מול המסך יותר משלוש שעות? זה מה שעלול לקרות להם

נכון החופש הגדול נגמר, אבל עדיין הילדים שלכם מוצאים זמן לגלוש ברשתות החברתיות. השאלה היא כמה זמן הם עושים את זה ביום ומה זה עושה להתנהגות שלהם? מחקר חדש מגלה חלק מהתשובות

צעירות עם סמארטפון. ShutterStock
כמה זמן הם און ליין? צעירות מביטות במסארטפון/ShutterStock

תחילת הלימודים מאחורינו, אבל עוד שנה שלמה לפנינו, והמחקר הזה עשוי וצריך להדאיג הורים למתבגרים: מחקר חדש מצא שבני נוער שמבלים יותר משלוש שעות ביום במדיה החברתית נוטים יותר לדווח על רמות התנהגויות חריגות שעשויות להוות סמן לבעיות בריאות הנפש בהשוואה למתבגרים שאינם משתמשים במדיה החברתית כלל.

המחקר שנערך על ידי חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור של ג'ונס הופקינס בלומברג ופורסם ב- JAMA Psychiatry, בדק את הזמן שמתבגרים דיווחו שהם מבלים במדיות החברתיות השונות, במקביל לדיווח עצמי על התנהגויות שיכולות להיות סמן לבעיות בריאות הנפש: הפנמה והחצנה. ההפנמה יכולה להתבטא בנסיגה חברתית, הפניית רגשות כלפי פנים או קושי בהתמודדות עם חרדה או דיכאון. התנהגויות החצנה יכולות לכלול תוקפנות, אי ציות או התנהגויות מופגנות אחרות.

"מחקרים קיימים רבים מצאו קשר בין שימוש במדיה דיגיטלית או חברתית לבריאות של מתבגרים, אך מעטים בחנו את הקשר הזה לאורך זמן", אמרה עורכת המחקר קירה רייהם, דוקטורנטית במחלקה לבריאות הנפש בבית הספר בלומברג. "המחקר שלנו מראה כי בני נוער המדווחים על רמות גבוהות של זמן שהושקעו במדיה החברתית נוטים יותר לדווח על בעיות על הפנמה שנה לאחר מכן. אנחנו לא יכולים להסיק שמדיה חברתית גורמת לבעיות נפשיות, אך אנו חושבים שפחות זמן במדיה החברתית עשוי להיות טוב יותר לבריאותם של בני הנוער".

השימוש במדיה החברתית בקרב בני נוער הוא נפוץ מאוד. סקרים אחרונים מצאו כי 95 אחוזים מבני הנוער בארה"ב הם בעלי גישה לסמארטפון ולקרוב ל-75 אחוזים מהנוער יש לפחות חשבון במדיה חברתית אחת. לשימוש במדיה החברתית יש גם סיכונים בריאותיים וגם יתרונות. פלטפורמות אלה מספקות לעתים קרובות לצעירים דרכים להתחבר לחברים ומידע ומשאבים על גורמים החשובים להם, אך במקביל קיימים סיכונים אמיתיים של בריונות ברשת ואגרסיות דיגיטליות אחרות.

נער עם סוויטשירט קפוצון. ShutterStock
גורם לבעיות חברתיות כמו הפנמה. בני נוער/ShutterStock

לצורך המחקר הנוכחי, החוקרים השתמשו במדגם ארצי מייצג של מתבגרים אמריקאים בגילאי 13 עד 17 ממחקר אוכלוסין שנערך בין השנים 2013-2016. המחקר אסף נתונים במשך שלוש שנים, והניתוח כלל 6,595 משיבים. בכל שנה נשאלו המשתתפים כמה זמן הם בילו במדיה החברתית וכן שאלות הנוגעות לתסמינים של בעיות חברתיות ונפשיות.

שמירה על שיווי משקל

המחקר מצא כי כ-17 אחוזים מהמתבגרים אמרו שהם לא משתמשים במדיה חברתית כלל, 32 אחוזים דיווחו שבילו ברשת פחות מ-30 דקות, 31 אחוזים דיווחו כי בילו 30 דקות עד שלוש שעות, 12 אחוזים דיווחו כי בילו שלוש עד שש שעות ו-8 אחוזים דיווחו כי בילו יותר משש שעות ביום.

החוקרים מצאו כי כ-9 אחוזים מהמשתתפים דיווחו שחוו רק בעיות הפנמה, 14 אחוזים דיווחו כי חוו בעיות החצנה בלבד, 18 אחוזים דיווחו כי חוו בעיות הפנמה והחצנה כאחד, 59 אחוזים דיווחו שלא חוו בעיות כלל, או שחוו במידה נמוכה.

"למדיה החברתית יש את היכולת לחבר מתבגרים שעשויים להיות מודרים בחיי היומיום שלהם. עלינו למצוא דרך טובה יותר לאזן בין היתרונות של המדיה החברתית לבין תוצאות בריאותיות שליליות אפשריות", אמרו החוקרים. "קביעת גבולות סבירים, שיפור העיצוב של פלטפורמות המדיה החברתית והתמקדות בהתערבויות בשפה התקשורתית, הן כל הדרכים בהן אנו יכולים למצוא שיווי משקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully