וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריחה שרוף בכל מקום, וגילתה שיש לה גידול במוח

צעירה התייעצה עם רופא לאחר ששמה לב שהיא מריחה דברים לא הגיוניים, חשה עייפות באופן כרוני וסובלת מהתקפי מלמולים. זה נגמר בניתוח מוח בזמן שהיא ערה, ובעקבותיו טיפולי כימותרפיה

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
קשה להאמין איזה דברים מתרחשים במוח שלנו. צילום רנטגן של מוח/ShutterStock

יסמין קלאפ מהעיר אקסטר באנגליה הייתה בת 23 כשהרגישה לראשונה שמשהו לא בסדר אתה: "זה היה בשנת 2016, בעבודה. אני זוכרת שקולגות שלי סיפרו שרק הסתכלתי בחלל ומלמלתי. ישבתי שם והבנתי שאני מריחה משהו בוער, ובמקביל הרגשתי שאת כל הקולות שאני שומעת סביבי כבר שמעתי בעבר. זה היה כמו רגע של דז'ה וו. אחר כך לא יכולתי לדבר כראוי במשך זמן מה וגל עצום של עייפות שטף אותי".

קלאפ התאוששה מהסיטואציה המוזרה והמשיכה הלאה בחייה, אבל בספטמבר 2017 הסימפטומים חזרו: "הכנתי לי טוסט במטבח וזה קרה שוב - הריח, הדז'ה וו והקולות. פרוסות הלחם התחילו לבעור אז הייתי מוקפת בריחות אמיתיים ומדומיינים של שרוף. אמא שלי מיהרה פנימה וראתה שאני ממלמלת. הלכנו לרופא והוא הפנה אותי מיד לבדיקת אפילפסיה בבית החולים".

בדיקת האפילפסיה לא העלתה משהו חריג, אך הרופא היה מודאג. קלאפ עברה התקפים מוקדיים (הנקראים גם פרכוסים חלקיים) המשפיעים רק על חלק מן המוח, שבמהלכם אדם יכול להיות מודע לחלוטין לסביבתו, גם אם אינו יכול לזוז או להגיב. היא סבלה מפנטוסמיה: תופעה שבה אנשים מריחים ריחות שאינם קיימים. התופעה הזאת, כמו כמה תופעות אחרות של אובדן חוש ריח, מזוהה עם מחלות של המוח כמו סכיזופרניה, פרקיסנון, מיגרנות, אפילפסיה, אלצהיימר, דיכאון או סרטן של עצבי הריח.

קלאפ עברה בדיקת MRI דחופה והתגלה גידול במוח שלה. בתחילה חשבו הרופאים שהגידול שפיר, אבל אז הבחינו בסריקה בשתי נקודות קטנות שהקפיצו בבת אחת את דרגת החומרה של האבחנה ונאמר לה שהיא תצטרך לעבור ניתוח דחוף להסרת הגידול. וזה לא היה סתם ניתוח, אלא ניתוח awake craniotomy, הדורש מהמנותח להיות ערני כשהוא נמצא מתחת לסכין המנתחים. "זה ממש מוזר כשאני חושבת על זה עכשיו", סיפרה קלאפ, "אין לי מושג איך עשיתי את זה אבל זה הלך לי ממש טוב. תוך יומיים כבר הייתי מחוץ לבית החולים ו-98 אחוז מהגידולים הוסרו".

הרדמה. ShutterStock
הניתוח מתבצע כאשר המנותח ערני. מנתחים מסתכלים למצלמה/ShutterStock

הביופסיה שנלקחה בניתוח הראתה כי הגידול שהוסר ממוחה של קלאפ היה גליובלסטומה בדרגה 4, הגידול השכיח ביותר וגידול מוחי ראשוני בסרטן אצל מבוגרים. זה היה גידול מוחי בדרגה מעורבת, המכיל תערובת של תאים בדרגות שונות ונפוץ בעיקר בקרב גברים ונשים בשנות העשרים והשישים לחייהם.

סוף טוב הכל טוב. קלאפ עברה טיפולים כימותרפיים והקרנות והחלה בתהליך ההחלמה שלה. בתוך שבועות היא הצליחה לחזור לעבודה ולבנות שוב את הביטחון והחיים שלה. היא סיכמה את האירוע: "נאמר לי שהיה לי מזל גדול שהרופא שלי היה נחוש כל כך לעזור לי ולקדם את הבדיקות והאבחון שלי. זה שינה את החיים שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully