וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי קדחת הבהרות והאם היא מסוכנת?

29.8.2019 / 15:12

בשבועות האחרונים יש המון דיווחים בעולם על קדחת הבהרות המועברת על ידי קרציות, בדרך כלל אחרי טיולים בטבע. היום דווחו שני מקרים כאלה גם אצלנו, בבנימינה, אז החלטנו לבדוק מה זה בדיוק אומר

נשיכת קרציה. ShutterStock
נשיכת קרציה/ShutterStock

לאחרונה יש לא מעט דיווחים ברחבי העולם על קדחת הבהרות. בתחילה זו היתה בעיה בעיקר אצל מטיילים באירופה, ואולם היום דווח כי שני מקרים של קדחת הבהרות התגלו בבנימינה. קדחת הבהרות (או טיפוס הבהרות) היא מחלה חיידקית שנגרמת על ידי חיידק ממשפחת הריקציה (rickettsia) ושמועברת לבני אדם על ידי חרקים, בעיקר דרך עקיצת פרעושים או קרציות. תהליך ההדבקה עובד כך שהקרציה מוצצת דם של בעל חיים נגוע, ואז כאשר היא מוצצת דם של אדם היא מעבירה את החיידקים גם אליו ומדביקה אותו. קדחת הבהרות היא מחלה שכיחה בעונת הקיץ הן בצפון הארץ והן באזור חדרה וצפון השרון.

הטיפול בקדחת הבהרות פשוט למדי וכולל אנטיביוטיקה, אולם הבעיה היא שמדובר במחלה יחסית קשה לאבחון וחשוב לאבחנה בזמן, שאם לא כן, היא עלולה להיות קטלנית.

התסמינים של קדחת הבהרות נעים בין מחלה קלה שחולפת ללא טיפול, עד מחלה קשה שעלולה להוביל לסיבוכים כמו פגיעה רב מערכתית ואף לתמותה. התסמינים העיקריים הם שילוב של חום גבוה, כאבי ראש ולאחר מספר ימים הופעה של פריחה. הפריחה הטיפוסית מופיעה על גבי כפות הרגליים וכפות הידיים.

תסמיני המחלה יכולים להופיע לעיתים שבועות ספורים לאחר העקיצה, ולכן לעיתים קשה לזהות את הקשר בין העקיצה לבין המחלה. האבחון מתבצע בהתבסס על שילוב של התסמינים וכן בדיקות דם כולל ספירת דם ובדיקות סרולוגיות (נוגדנים), אבל כאשר קיים חשד קליני גבוה ניתן טיפול אנטיביוטי מכוון לשם מניעת סיבוכים.

מה עושים אחרי עקיצת קרציה?

במקרה שבו מזהים קרציה על גבי הגוף, רצוי להסיר אותה במלואה עם מקל או פינצטה ולא למעוך אותה, על מנת למנוע חדירה של דם נוסף מגופה לתוך הגוף של הנעקץ. לאחר עקיצה חשוב לעקוב אחר הופעה של תסמינים כדוגמת חום, כאבי ראש או פריחה ולדווח מיידית לרופא המטפל.

מאיר אריאל. רפי גולדמן, באדיבות המשפחה
מקרה המוות המפורסם ביותר בעקבות קדחת הבהרות, מאיר אריאל/באדיבות המשפחה, רפי גולדמן

הדרך העיקרית למנוע את המחלה היא כמובן להישמר מקרציות על ידי שמירה על היגיינה בזמן טיולים בטבע ובאזורים כפריים, הליכה עם שרוולים ארוכים ושינה מעל לפני השטח. אחרי טיול בטבע כדאי לחפש קרציות על הגוף והשיער. בקרב תינוקות וילדים, שעלולים שלא להרגיש את הימצאות הקרציה על גופם, יש לבדוק מקומות חבויים בגוף כגון מאחורי האוזניים, או קרוב לאיברי המין.

אם יש לכם כלבים, חשוב להקפיד על טיפול בהם בתכשירים יעלים נגד קרציות. כמו כן מומלץ לבצע טיפול ואיבוק סביבתי במלונת הכלב או במקומות המרבץ שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully