וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני בריאות מזהירים: בטמפרטורה הזאת מסוכן להפעיל מאוורר

מאוורר הוא המצאה גאונית שעוזרת לנו להצטנן בחום מבלי למשכן כליה לחברת החשמל, אבל ארגוני בריאות מזהירים שמעל טמפרטורה מסויימת הוא עלול לסכן את החיים שלכם

אישה ישנה עם מאוורר. ShutterStock
המצאה גאונית. אישה שוכבת מול מאוורר/ShutterStock

המאוורר הוא אחת ההמצאות הגאוניות - הוא פשוט, אבל עושה את העבודה ביעילות מופלאה. הוא חיוני במיוחד בימי קיץ חמים ויכול לתת הפוגה למזגן והקלה בחשבון החשמל, שכן הוא צורך הרבה פחות ממנו ביחס למזגן.

אבל מתברר ששימוש מוגזם במאוורר (כן, יש דבר כזה) ובמיוחד במזג אוויר חם ובמטמפרטורות שמטפסות אל מעבר ל-35 מעלות צלזיוס (אז כאילו, בגדול כל יום באוגוסט בישראל) עלול להיות מזיק ממש - לפחות לטענת ארגון הבריאות העולמי, שזה ארגון שלרוב יודע על מה הוא מדבר ולא מוציא אזהרות סתם. והגדילה לעשות הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה שהוציאה הודעה נחרצת יותר לפיה, אין לעשות שימוש במאווררים כלל כאשר הטמפרטורות מטפסות ל-37 מעלות ומעלה.

גיף מאוורר. Giphy
סיבה טובה לצפות בתחזית גם בקיץ/Giphy

אז מה הסיפור, ומה עומד מאחורי האזהרות המלחיצות הללו? השאלה הזאת בדיוק הטרידה את מנוחתם של מספר חוקרים מאוניברסיטת סידני באוסטרליה (עוד מדינה שחום אינו זר לה), שהחליטו לבדוק האם יש בסיס מדעי לאזהרות בנוגע לשימוש במאווררים במזג אוויר של חום קיצוני.

לשם הבדיקה, הם יצרו ניסוי שבו השתתפו 12 מתנדבים גברים. החוקרים השתמשו לצורך הבדיקה שלהם במדד שנקרא אינדקס עומס חום שמשקלל את טמפרטורת האוויר עם אחוזי הלחות כדי לחשב איך בני אדם חווים ומרגישים חום. המסקנה של החוקרים היתה שהאזהרות של ארגוני הבריאות השונים הן מעט כלליות ולא לגמרי מדוייקות, בעוד שהם מצאו שם יותר ניואנסים.

עוד בוואלה!

מה קורה לגוף שלנו כשאנחנו ישנים עם מזגן?

לכתבה המלאה
אישה מזיעה מול מאוורר. ShutterStock
שוחים בלחות? אתם יכולים לשבת מול המאוורר/ShutterStock

על פי הממצאים שלהם, מאווררים יעילים יותר במזג אוויר חם ולח, מאשר במזג אוויר חם ויבש. אולם, גם הממצאים שלהם איששו ששימוש במאוורר במזג אוויר חם מאוד שבו הטמפרטורות מטפסות מעבר ל-37.2 מעלות צלזיוס עלול להוביל לעומס חום קיצוני יותר על הגוף האנושי.

"הממצאים שלנו הראו שבהינתן התנאים הסביבתיים האופייניים לרוב גלי החום שמתרחשים בארה"ב ובאירופה, ניתן בהחלט להמליץ על שימוש במאווררים להקלה על החום ללא חשש וההנחיות של ארגוני הבריאות מלחיצות ושמרניות יתר על המידה", אמר פרופ' אולי ג'יי, החוקר הבכיר החתום על המאמר, והוסיף כי מאווררים הופכים לסכנה בריאותית רק כאשר טמפרטורת האוויר גבוהה מאוד והלחות נמוכה מאוד - מזג אוויר שאופייני יותר לאזורי ערבה ומדבר כמו לאס וגאס ופניקס בארה"ב, מערב אדלייד באוסטרליה, ובהקבלה לפינה הקטנה שלנו בישראל - באילת, בערבה ובנגב.

מהם התנאים הכי מומלצים לשימוש במאוורר? תלוי. מי שמתגוררים באזורים שבהם שורר אקלים טרופי המתאפיין בלחות גבוהה רוב הזמן, יפיקו ממנו את מירב התועלת ועבורם מדובר בפיתרון יעיל במיוחד להצטננות מהחום. בעוד שלמי שמתגוררים במקומות שבהם שורר אקלים חם ויבש מוטב לדבוק במזגן, למרות עלויות החשמל הגבוהות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully