תשעה באב: לעבור את הצום בחודש החם בשנה בלי להתייבש

אנחנו יודעים שצום אמור להיות קשה, אבל כדי לעבור את היום הזה בלי להזדקק לטיפול רפואי (וכן, זה קורה לא מעט) יש כמה כללים שאתם חייבים להישמע להם. הנה כל מה שחשוב לדעת

  • תשעה באב
  • ט' באב
  • צום
מערכת וואלה! בריאות
זה מה שיחכה לכם בקו הסיום. תה ועוגיות (צילום: shutterstock)

צום תשעה באב אמנם נדחה השנה ביום, אבל זה לא הופך אותו לקל או קצר יותר. כמדי שנה אספנו את כל הכלים שאתם צריכים כדי לעבור את הצום שחל בחודש החם ביותר בשנה באופן קל יחסי, ומבלי לפגוע בבריאות שלכם.

ראשית, נזכיר שהסכנה העיקרית בצום תשעה באב היא כמובן התייבשות, מזג האוויר החם והמחסור בנוזלים עלולים להשפיע לרעה על הגוף אם לא נערכים מראש כראוי. לכן חשוב להכין את הגוף לאתגר ביום שלפני. הדרך הנכונה ביותר לעשות את זה היא להרבות בשתיית נוזלים, בצורה מדורגת על פני כל היום. יש לשתות לפחות שני ליטר ביממה שלקראת הצום, ולהימנע ממשקאות שמגבירים אובדן נוזלים בשתן כמו אלכוהול ומשקאות המכילים קפאין. גם ממשקאות ממותקים מוטב להימנע, שכן הם מעלים את רמת הורמון האינסולין בדם, מצב שיכול לגרום לתחושת עייפות, צימאון והגברת הצורך למתוק במשך הצום.

עוד בוואלה! NEWS

כמה זמן הגוף שלנו יכול לשרוד בלי אוכל?

לכתבה המלאה
זה עושה את כל ההבדל. כוס מים (צילום: Giphy)

יש לציין כי גם אם תשתו היטב ביום שלפני הצום, האתגר של 24 שעות ללא נוזלים באמצע אוגוסט עדיין לא פשוט. לכן, רצוי להימנע ככל האפשר משהייה בחום ומחשיפה לקרני השמש. חשיפה כזו עלולה להגביר אובדן נוזלים דרך הזעה ובכך להחמיר את ההתייבשות. למעשה, במד"א ממליצים "להימנע מכל פעילות פיזית מאומצת במהלך הצום, ולהימצא במרחבים ממוזגים על מנת לצמצם את פגיעות החום האפשריות".

יותר פחמימות, פחות תבלינים

צום תשעה באב מתחיל בשבת הזו עם שקיעת החמה, בסביבות השעה 19:30. הסעודה המפסקת מתקיימת בשבת (סעודה שלישית עבור דתיים), לפני תפילת ערבית. חשוב לדעת שאף שקיימת מסורת של "סעודה מפסקת", גם בתחום המזון חשוב להיערך לאורך כל היום ולא לסמוך על ארוחה אחת גדולה. לאורך השעות שלקראת הצום רצוי לאכול במנות קטנות, וחשוב להקפיד לצרוך את כל אבות המזון באופן מאוזן.

הדיאטנית קרן אן גיימן ממליצה "להקפיד שהפחמימות בארוחות שלכם יהיו מורכבות. פחמימות מורכבות כמו קטניות, פסטה מלאה או אורז מלא, יספקו לכם אנרגיה לזמן ארוך יותר לעומת פחמימות פשוטות". גיימן ממליצה לאכול יותר פחמימות מהרגיל, אבל לא לוותר על מקורות איכותיים לחלבון כמו טופו או חזה עוף ומעט ירקות ופירות.

אורז מלא יספק לכם אנרגיה לזמן ארוך יותר . אורז מלא עם גזר (צילום: נמרוד סונדרס)

מומלץ לא לאכול לפני הצום ארוחה המכילה מזונות מטוגנים, שכן ארוחה שעשירה בשומנים מקשה על העיכול ועלולה לגרום לתחושת אי נוחות במהלך הצום. נסו להימנע גם מאכילת מזונות חריפים, מלוחים ומתובלים מדי, שעלולים לגרום לתחושת צמא וחוסר נוחות במהלך הצום.

אל תסתפקו בעוגיה אחרי הצום

"בצאת הצום חשוב לאכול בהדרגה, ולכן פשוט כדאי לעשות ארוחה הפוכה", ממליצה גיימן, "התחילו משתייה מעט ממותקת כמו תה או מיץ לצד עוגה או פרוסת לחם עם ממרח בכדי להעלות את רמות הסוכר בדם באופן מהיר יחסית. אחרי שהתאוששתם חשוב שתאכלו ארוחה מאוזנת - אפילו מרק על בסיס קטניות כמו מרק אפונה או מרק כתום, למי שלא מסוגל לחשוב על אוכל אחרי צום". היא מדגישה כי התחושה שאפשר להסתפק במשהו קטן אחרי צום היא אשליה בלבד. "מי שלא יאכל ארוחה מאוזנת ועשירה באנרגיה שמחזיקה מעמד זמן רב יותר, מגדיל את הסיכוי להרגשה רעה מאוד למחרת", היא אומרת.

למי אסור לצום?

מי שסובל ממחלה כרונית צריך להתייעץ באופן פרטני עם הרופא המטפל שלו, שכן ההחלטה אם לצום או לא מתקבלת בהתאם לחומרת המחלה והטיפול התרופתי. אותו הכלל תקף גם לגבי נשים הרות. ממד"א מסרו לקראת הצום כי "על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד, להמשיך ליטול תרופות כבשגרה, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה ופעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס".

במגן דוד אדום קוראים לציבור לשמור על קשר עם בני משפחה מבוגרים, על מנת לוודא שהם מרגישים טוב לאורך הצום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully