וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים, כך מערכת היחסים שלכם בילד הראשון משפיעה עליו

אפשר לומר כמעט בוודאות שכל זוג הורים שהביא לעולם ילד ראשון לא צפה את הסערה שהתחוללה לאחר מכן במערכת היחסים. מחקר שעקב אחרי זוגות שילדו לאחרונה ילד ראשון מצא כי מערכת היחסים בין ההורים היא קריטית לא רק לשאלה האם הם ישרדו ביחד, אלא גם למזג העתידי של ילדם

זוג הורים עם תינוק. ShutterStock
הקונפליקטים בין ההורים משפיעים באופן ישיר ועקיף על התינוק. הורים טריים מאושרים/ShutterStock

הנה כתבה שתעשה רע ללא מעט הורים: מחקר של חוקרים מארה"ב, אנגליה והולנד מצא כי ילדים ראשונים להורים שהתווכחו הרבה והיו מצויים במתח, היו בעלי מזג רע יותר ונטו להיות תלותיים יותר ופחות מאושרים. וזה לא הכל. החוקרים מצאו כי מתח בזמן ההריון, של האמא או של האבא, העלה את הסיכון שהילד יפתח בעיות רגשיות בעתיד.

החוקרים מאוניברסיטאות קיימברידג', ברמינגהם, ניו יורק וליידן, עבדו בשיתוף פעולה במחקר הנוכחי. הם סקרו 404 זוגות שנמצאים לקראת סוף ההריון, וכשהילד היה בן 4 חודשים, 14 חודשים ושנתיים. הזוגות נתבקשו למלא שאלונים במשך הזמן הזה שמתארים את איכות הקשר שלהם ואת ההתנהגות של ילדיהם. החוקרים ערכו ראיונות אישיים עם בני הזוג ובאו לביקורים בביתם על מנת ולהעריך את מצבה הרגשי של המשפחה כולה.

"התוצאות שלנו הוסיפו עדויות שמראות על קשר עקבי בין קונפליקט בין-הורי לבין הסתגלות הילדים", כתבו החוקרים בראשות פרופסור קלייר יוז ממרכז למחקר משפחתי בקיימברידג'. המחקר מראה כי מערכת היחסים בין ההורים בחודשים הראשונים ללידת הילד משפיעה באופן משמעותי על הילד החל מהשנה השנייה לחייו. ילדים בגיל שנתיים היו בסיכוי גבוה יותר לסבול מפחדים, לבכות בקלות יחסית ולהיות חרדתיים יותר, אם מערכת היחסים בין הוריהם סבלה ממתחים רבים.

ילד בוכה. ShutterStock
הילד מושפע ממערכת היחסים של הוריות בשנים הראשונות לאחר לידתו. ילד בוכה/ShutterStock

המחקר היה תצפיתי ולכן לא יכלו להסביר מדוע ילדים סבלו מההשפעות הללו, אך הצוות הציע שגנטיקה יכולה למלא תפקיד - כלומר להורים שנוטים יותר להתווכח עשויים להיות ילדים בעייתיים יותר. גם להורמונים בזמן ההריון, כמו הורמון הלחץ קורטיזול, עלולה להיות השפעה, שכן הוא יכול לעבור לעובר מגופה של האם.

אבל, האשמה היא ממש לא רק באמא, וגם לאבא יש תפקיד. "במשך יותר מדי זמן, החוויה של אבות חדשים לא נספרה, או בודדה מחוויותיה של האם", אמרו החוקרים. "זה צריך להשתנות מפני שמערכת היחסים בין האב לאם בשלבים מוקדמים של הילדות היא בעלת השפעה מכרעת על הילד". החוקרים גם מצאו שאבות הושפעו בצורה רבה יותר ממה שחשבו עד כה אם בת הזוג שלהם עברה לידה טראומטית.

ד"ר שרה פולי, ממרכז המחקר המשפחתי של קיימברידג', הוסיפה: "עלינו להעניק תמיכה הרבה יותר גדולה לפני הלידה הראשונה, ולתת לאמהות ואבות את הכלים הדרושים להם כדי לתקשר זה עם זה, וכדי להכין אותם למעבר הגדול שעומד בפניהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully