פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      6 סיבות מפתיעות שגורמות לכם לנחור

      מדובר בתופעה מטרידה, אבל גם כזו שעלולה להוות סמן למחלות אחרות. אם חשבתם שנחירות הן גזירת גורל - אתם טועים. הנה 6 מצבים מפתיעים שיכולים לגרום לכם לנחור כל הלילה

      איש מבוגר מתקשה לישון (ShutterStock)

      קטנה או גדולה, עוצמתית או יחסית שקטה, נחירה בלילה היא ללא ספק אחת מהתופעות המציקות ביותר שניתן להעלות על הדעת. היא פוגעת באיכות השינה של הנוחר ושל הסובבים אותו והיא גם עלולה לסמל מצבים בריאותיים אחרים.

      איך נוצרת הנחירה? כאשר אנו ישנים, השרירים מסביב לגרון שלנו רפויים, מה שגורם לדרכי הנשימה להצטמצם במידותיהן. הנחירה עצמה נוצרת על ידי שילוב של תנועת האוויר דרך רקמות רכות מסוימות כגון החיך הרך והענבל, במעברי האף, או בסיס הלשון. לרוב, ככל שמידת החסימה של דרכי הנשימה גדולה יותר כך עולה עוצמת הנחירה.

      הנה 6 סיבות מפתיעות שעלולות לגרום לכם לנחור:

      1. אתם גברים
      כשליש מהגברים נוחרים באופן כרוני, בעוד רק כחמישית מהנשים נוחרות. חלק מההבדלים מוסברים בהרגלים כמו שתיית אלכוהול ועישון שקשורים לנחירות ויותר שכיחים בגברים לעומת נשים. יחד עם זאת, קיימים גם הבדלים ביולוגיים. חלק מהחוקרים סוברים כי ההבדל נעוץ בשטח הגדול יותר של תיבת הקול בגברים. גברים גם נמצאים בסיכון גבוה יותר לדום נשימה בשינה, תופעה שנקשרה גם היא עם סיכון מוגבר לנחירות. יש הטוענים כי בגברים לעומת נשים מידת השינוי בממדי דרכי הנשימה גדולה יותר בין עמידה לשכיבה, תופעה שהולכת וגוברת עם העלייה בגיל.

      כלב ישן במיטה (ShutterStock)
      תשתדלו לישון פחות על הגב. כלב ישן על הגב (צמילום: shutterstock)

      2. אתם שותים אלכוהול בערב
      שתיית כוס יין בסוף היום עשויה להוריד את הקצב המהיר של היום, אבל זה לא בהכרח הופך את הרגלי השינה שלכם לטובים יותר. אלכוהול מרגיע את שרירי דרכי הנשימה, מה שעלול להוביל לנחירות יתר - גם אם אתם לא נוחרים בדרך כלל.

      3. אתם ישנים על הגב
      שינה על הגב עשויה לגרום לנחירות, זאת מכיוון שכך הלסת והלשון נשמטות באופן טבעי לכיוון הגרון. על פי מחקר אחד, כ-92 אחוזים מהסובלים מנחירות והפרעות שינה יכולים לנשום טוב יותר כאשר הם לא על הגב. שינה על הצד לעומת זאת גורמת לפחות נחירות.

      4. זה עשוי להיות קשור למשקל
      עודף משקל גוף יכול להוביל לטונוס שרירים לקוי וכמות מוגברת של רקמות שומן סביב הגרון והצוואר. שני אלה עלולים לקדם נחירות. בנוסף, פעילות גופנית במהלך היום לרוב מבטיחה גם שנת לילה טובה יותר.

      5. הפה שלכם בנוי בצורה שונה
      כל אחד מאיתנו בנוי אחרת, וכך בין היתר גם האנטומיה של הפה שיכולה לגרום לנחירות. לדוגמה, חיך נמוך יותר, עבה או רך יותר יכול לצמצם את דרכי הנשימה וכך לגרום לנחירות. קיימים מספר מכשירים בשוק כמו מכשירים מסוימים לפה שעשויים להפחית נחירות.

      6. התבגרתם
      בגיל מבוגר הגרון נעשה צר יותר ומתח השרירים בגרון נחלש מה שעלול לייצר נחירות. בנוסף, בגיל מבוגר חווים יותר הפרעות שינה שפוגעות באיכות החיים.