וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תזונה טבעונית יכולה לייעל את הטיפול בסרטן?

מחקר חדש מצא שהגבלת הצריכה של חומצת אמינו שמקורה בבשר וביצים משפרת משמעותית את יעילות הטיפול בסוגים מסויימים של סרטן. השינוי התזונתי 'מרעיב' את תאי הסרטן ומאט התפתחות גידולים

מוקפץ אטריות סובה ובורוקלי. ShutterStock
לפעמים תרופה עובדת טוב יותר כשמשלבים אותה עם התזונה הנכונה. מוקפץ טבעוני עם ירקות וטופו/ShutterStock

תזונה נחשבת לחלק חשוב בניהול מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד, אך מחקר חדש מתווסף לגוף מחקרים הולך וגדל שמצביע על כך שבכוחה של התזונה הנכונה לשפר ולייעל גם את הטיפול במחלת הסרטן.

המחקר, שפורסם ביום חמישי בכתב העת המדעי המוביל Nature, גילה כי הגבלה של צריכת חומצת אמינו מסויימת שמצויה בבשר אדום ובביצים שיפרה משמעותית את יעילות הטיפול נגד סרטן והאטה את קצב התפתחות הגידולים הסרטניים. המחקר התבסס על ניסוי בעכברי מעבדה בלבד בשלב זה. משמעות הדבר היא שלתזונה טבעונית בעיקרה, עשויה להיות השפעה מיטיבה ומעצימה על טיפולי סרטן.

"מדובר בהשפעות חזקות מאוד, חזקות כמו השפעות של תרופות כימיות שנבדקו ונמצאו יעילות", אמר החוקר הראשי ג'ייסון לוקאסל, מרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דיוק בארה"ב. "מה שהמחקר הזה מוכיח הוא שיש לא מעט מצבים שבהם תרופה לבדה לא עובדת, אך כשמשלבים אותה עם תזונה ספציפית, היא עובדת. או מקרים שבהם הטיפול בקרינה לא מספיק יעיל, אבל כשמשנים את התזונה... הוא עובד היטב", הוסיף לוקאסל בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

עכברי מעבדה. ShutterStock
בדיקה ראשונית בבני אדם מצביעה על כך שהגבלת מתיאונין משפיעה בצורה דומה על המטבוליזם שלהם. עכברי מעבדה/ShutterStock

המחקר התמקד בהגבלת הצריכה של חומצת אמינו בשם מתיאונין (methionine), חומר שלו תפקיד קריטי בתהליך המכונה מטבוליזם חד-פחמני, שמסייע לגדילתם של תאים סרטניים. הגבלת צריכת מתיאונין כבר נמצאה במחקרים אחרים כקשורה באנטי-אייג'ינג ובירידה במשקל, אך חשיבותה בתהליך התפתחותם של תאי סרטן גרמה לחוקרים לחשוב שהיא עלולה לטמון בחובה פוטנציאל לשיפור יעילותם של טיפולי סרטן.

להרעיב את הסרטן

בשלב הראשון, בדקו החוקרים את השפעת המתיאונין על עכברים בריאים כדי לאשש את השפעתו על המטבוליזם שלהם, ולאחר מכן עברו לבחון את ההשפעה שלו על עכברי מעבדה עם סרטן המעי הגס וגידולים סרטניים ברקמות רכות (סרקומות). הם גילו שמינון נמוך של כימותרפיה, שבפני עצמו לא הצליח להשפיע על התקדמות סרטן המעי הגס, הצליח להביא ל"עיכוב ניכר בצמיחת גידולים", כהגדרתם, כאשר שולב עם תזונה שהגבילה את צריכת המתיאונין.

באופן דומה, הם מצאו שהגבלה של צריכת המתיאונין בשילוב עם טיפולי הקרנות במקרים של גידולים מסוג סרקומה, הפחיתה את קצת התפתחות הגידולים. "זה להרעיב את תאי הסרטן מרכיבי תזונה מסויימים ברמה הבסיסית ביותר", הסביר החוקר הראשי והדגיש כי בשלב זה אין למהר ולהקיש מהניסוי הזה לגבי סוגי סרטן אחרים, מעבר לאלה שנבחנו בניסוי הנוכחי. הוא הזכיר גם כי בשלב זה הניסוי בוצע רק בעכברים והוא עדיין לא נמצא בשלב שבו ניתן לשחזר אותו בבני אדם.

תא סרטן. ShutterStock
מספר מחקרים כבר מצאו שבכוחם של שינויי תזונה להשפיע על יעילות הכימותרפיה. תא סרטן/ShutterStock

"זה עדיין לא הפיתרון הסופי והחד משמעי לסרטן. זו אינה איזו תרופת קסם לכל המחלות", אמר ד"ר לוקאסל. למרות האמור לעיל, לוקאסל ועמיתיו קיבלו אישור להרחיב את מחקרם ולבחון כיצד הגבלת מתיאונין בתזונה משפיעה על 6 בני אדם בריאים ומסקנתם היתה שהשפעתה על המטבוליזם האנושי דומה להשפעה שהיתה לה על עכברים. המסקנה הזאת מצביעה שלדיאטה כזאת עשויה להיות השפעה חיובית דומה על גידולים מסוגים מסויימים גם בקרב בני אנוש.

לוקאסל אמר כי הוא מקווה שבסופו של דבר ייערך ניסוי קליני גם בבני אדם שיבחן כיצד דיאטה נטולת מתיאונין משפיעה על גידולים סרטניים ועל יעילות הטיפולים נגדם, אך הוסיף כי מחקרים העוסקים בתזונה מתמודדים פעמים רבות עם קשיי מימון, משום שהם בוחנים אפיקי טיפול לא רווחיים (עבור חברות תרופות, למשל).

המחקר הנוכחי מצטרף לשורת מחקרים מהשנים האחרונות שתומכים בסברה שתזונה היא מרכיב חשוב בטיפול בחולי סרטן. מחקר שהתפרסם בשנה שעברה מצא כי סוג מסויים של תרופת כימותרפיה נעשה יעיל יותר כאשר הוא משולב בתזונה דלה בסוכר ועתירת חלבונים ושומנים וישנם מספר סוגי סרטן שונים שמגיבים טוב יותר לדיאטות מופחתות סוכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully