וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם לכאב החד שכולנו נתקפים בו מדי פעם?

לרוב אנחנו יודעים בדיוק למה משהו כואב לנו, אבל לפעמים תוקף אותנו כאב חד ופתאומי שאין לו סיבה ברורה. גם מאחורי הכאבים הללו יש מנגנון מתוחכם, ככה הוא עובד

כאב בטן. ShutterStock
יש לנו קולטני כאב גם בתוך האיברים הפנימיים. כאב בטן/ShutterStock

מכירים את הכאב החד הזה שפתאום מופיע בפתאומיות באיבר אקראי, גורם לכם לחשוב שזהו, הסוף הגיע וכמה חבל שלא אמרתם לאהוביכם שאתם אוהבים אותם לעתים קרובות יותר (ושלא הזמנתן את השמלה היפה מהווישליסט באסוס כשעוד יכולתן), ובדיוק כשאתם מנסים לחשב לאיזה מיון עדיף לכם לנסוע, הכאב חולף באותה פתאומיות שהגיע ואתם שוב סבבה לגמרי?

מקורם של הכאבים הללו הוא בעצבי החישה. כשאתם נחתכים מסכין או נכווים ממשהו חם, קולטני כאב קטנים בעור מזהים את הנזק שנגרם, וגורמים לגירוי בתאי עצב המחוברים אליהם. בעקבות כך נשלח איתות על כאב במעלה סיב העצב. מקבץ של סיבי עצב כאלה מהווה יחדיו עצב פריפריאלי, והוא מעביר את האות הלאה בצורת זרם חשמלי אל עמוד השדרה, ומשם האות ממשיך אל המוח, וליתר דיוק אל התלמוס, אזור במוח שלו תפקיד חשוב בתפיסת הכאב שלנו.

עוד בנושא:
למה כואב לנו יותר כשקר בחוץ?
4 כאבי גב שאסור לכם להתעלם מהם
למה באפריקה אין כאבי גב ואצלנו כן?

לאחר מכן, אותו כאב משודרים אל הקורטקס הסומטוסנסורי, האונה המצחית ולמערכת הלימבית - אזורים במוח שאחראים על תחושות פיזיות, חשיבה ורגשות (בהתאמה). וכל זה קורה במהירות הברק, כך שכשאתם נפצעים אתם מיד חשים בכאב, חושבים לעצמכם "אאוץ'!" ואז מתבאסים או מתעצבנים שנפצעתם. במקביל, הגוף שלכם יפעיל רפלקס שמטרתו לצמצם את הנזק והפגיעה - אם נכוויתם ממשהו חם, היד שלכם תקפוץ ותתרחק ממקור החום, למשל.

גיף פיטר גריפין פמילי גאי. Giphy
גיף פיטר גריפין פמילי גאי/Giphy

בנוסף לקולטני הכאב בעור שמטרתם לזהות כאב חיצוני, יש לנו גם קולטני כאב פנימיים בתוך השרירים, המפרקים, מערכת העיכול ובאיברים הפנימיים, שמטרתם להתריע מפני גירוי מזיק בתוך הגוף, כמו גידולים או זיהומים. אז מה גורם לכאבים העזים והפתאומיים שלכאורה אין להם כל סיבה ברורה?

"אם אתם חווים כאב חד וחזק שלא נראה שיש לו סיבה ברורה, יכול להיות שזו פשוט פציעת לחץ. לפעמים העצב חווה גירוי מאיזשהו לחץ שמופעל עליו או שעצב נלכד בעמוד השדרה - ואז נגרם כאב חד בגב", מסביר פרנסיס מקגלון, מרצה למדעי המוח באוניברסיטת ג'ון מורס בליברפול. לדבריו, רק לעתים נדירות קורה שתאי עצב משגרים אותות כאב באופן ספונטני לחלוטין ושגוי, ללא כל סיבה, וכי לרוב כאבים אקראיים מאותתים על איזושהי בעיה.

עצבים נלחצים כשהרקמות סביבם מפעילות עליהם לחץ. בשפה רפואית קוראים לזה רדיקולופתיה ובשפה עממית לעתים מכנים זאת 'עצב צבוט' (pinched nerve) וחומרת הכאב שנגרמת בעקבות כך יכולה לנוע על טווח רחב, ממתון לחמור מאוד. לחץ כזה יכול להיגרם מתנועות שחוזרות על עצמן או אפילו מחוסר תנועה והישארות באותה תנוחה לזמן ממושך (למשל כשנרדמים עם היד או הרגל בתנוחה לא טובה וישנים ככה כל הלילה). הלחץ יכול להיגרם גם מדלקת עקב זיהום או פציעה, שגורמים לנפיחות מקומית ברקמות שמפעילה לחץ עצבי. גם פעילות ספורטיבית שדוחפת את הגוף למאמץ או לתנועות שאינו מורגל בהן עלולה לגרום לכאב עצבי, שאגב, לא תמיד מוגבל למיקום אחד ועשוי גם ליצור כאבי הקרנה לאיברים נוספים.

עוד בוואלה!

הרגשתם פעם כאב חד בחזה? זה מה שזה היה

לכתבה המלאה
אישה סובלת מכאבים בחזה. ShutterStock
אפילו הכאב הכי מלחיץ שיש - כאב בחזה - יכול להיגרם לפעמים ממשהו לא מזיק/ShutterStock

הכאב שנגרם מלחץ על עצב עשוי להיות קצר מועד מאוד (לעתים אפילו כמה שניות בודדות) ולרוב הוא עובר עם קצת מנוחה, אך ישנם מקרים שבהם יהיה צורך בטיפול, מקרים כמו פריצת דיסק או תסמונת התעלה הקרפלית הם דוגמאות חמורות יחסית לכאבים עצביים שמחייבים התערבות ולעתים אף ניתוח.

"מערכת הכאב בגוף לרוב עושה עבודה מאוד יעילה בלעדכן את המוח שיש דבר מה לא תקין איפשהו בגוף. והתפקיד שלנו הוא להגיב לזה ולטפל בבעיה - איפה שהיא לא מתרחשת", מסביר פרופ' מקגלון.

לרוב, כאב מסמן לנו שמשהו לא בסדר ועלינו להגיב לכך, אך ישנם מקרים שבהם הכאב חולף מיד ולא חוזר ואז רוב הסיכויים שאין סיבה לדאגה. גזים יכולים לגרום לעתים לכאבי בטן עזים ופתאומיים, התכווצות שרירים עלולה לגרום לכאבים בגפיים ואפילו כאבים בחזה - שהם תמיד מבהילים, יכולים לפעמים להיגרם ממשהו לא מזיק כמו PCS.

אולם, אם אתם בכל זאת מוטרדים מהכאבים שאתם חווים, או שהם לא מרפים ומסרבים לחלוף, יש לפנות לבדיקת רופא על מנת לזהות את מקור הכאב ולטפל בגורם לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully