פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      המשקאות שכדאי לשתות לפני אימון גופני, במהלכו ואחריו לשיפור הביצועים

      מחפשים את ה"דלק" שיזרים את הדם לכל אזורי הגוף, יתרום לפיתוח נכון של השרירים ויזין אתכם בהמון אנרגיות חיוניות לאימון הגופני? הנה כל מה שאתם צריכים לשתות כדי לתת לגוף שלכם את כל מה שדרוש לו באימוני הכושר

      גבר שרירי שותה משקה חלבון (ShutterStock)
      תשתו משהו. גבר שותה אחרי אימון (צילום: shutterstock)

      פחמימות מספקות לגוף את האנרגיות שנחוצות לו באימונים גופניים והחלבונים מסייעים לפיתוח השרירים בשעות שאחריו - את זה רוב האנשים שמתעמלים באופן קבוע מבינים היטב, והם בדרך כלל גם משקיעים לא מעט זמן ומחשבה בבניית התפריט לשעות שלפני האימון ולאלו שאחריו.

      אז למה כשזה מגיע למה שצריך לשתות במהלך האימון ובסופו - חלק מהאנשים לא בדיוק יודעים מה נכון להם וממה כדאי להתרחק? ככה תבנו את תפריט השתייה שלכם בשביל מקסימום תוצאות ושמירה מרבית על הבריאות. ספוילר: אחת העצות כאן כנראה הולכת להפתיע אתכם מאוד.

      לפני האימון

      גיף קפה (צילום מסך)
      דרך מעולה להכניס את עצמכם ל"מוד" הנכון. קפה (צילום: Giphy)

      כדי שאימון גופני יהיה יעיל ויעבור בקלות - אחד הדברים שהכי חשוב לעשות זה להכניס לגוף קצת קפאין. לכן, שתיית קפה ממש לפני תחילת האימון היא בהחלט דרך מעולה להכניס את עצמכם ל"מוד" הנכון כדי להתחיל להוציא אנרגיות ולהזיע.

      לא ברור למה קפה זוכה לתדמית כל כך שלילית בקרב חלק מהאנשים. מדובר במשקה עשיר בנוגדי חמצון שעוזרים להפחית את הסיכון לסרטן ולמחלות נוספות. חוקרים מהרווארד אף מצאו כי שתיית קפה באופן קבוע מאריכה את החיים. גם בהיבט של שיפור הכושר הגופני, מחקר מ-2017 מצא כי כשאנשים צורכים את המשקה האהוב לפני האימונים, הם משפרים את הביצועים ואת היכולות האירוביות. מחקרים אחרים מייחסים לקפה תרומה לשיפור הערנות ורמת האנרגיות בזמן האימונים, בצורה שמשפיעה לטובה על התוצאות שלהם.

      עם זאת, גם את הקפה חשוב לדעת איך לשתות. מומחים ממליצים שלא לצרוך אותו מיד לפני האימון, אלא בין שעה לשלוש שעות קודם לכן, כדי ליהנות מההשפעה המעוררת שלו בדיוק בזמן הפעילות הגופנית. בנוסף, כדי להימנע מאי נוחות בבטן בזמן הפעילות, כדאי להפחית את השימוש בחלב ובסוכר במשקה ככל שתוכלו - ולהתרחק ממשקאות עתירי חלב כמו קפה הפוך.

      במהלך האימון

      גיף כוס מים (Giphy)
      מסייעים לפיתוח השרירים ולשמירה על הכושר. מים (צילום: Giphy)

      כדי לאפשר פיתוח של השרירים ולשמר את האנרגיות בזמן האימון, חשוב ביותר להקפיד על שתייה מרובה של נוזלים. פעילות גופנית גורמת לנו כידוע להזיע הרבה כדי לקרר את הגוף - מה שמגביר את סכנת ההתייבשות. בנוסף, כשאנחנו לא שותים מספיק, הגוף מתקשה לשקם את עצמו ולבנות את רקמות השריר.

      כדי להתגבר על אובדן הנוזלים בהתעמלות, ספורטאים רבים בוחרים לצרוך במהלך האימון משקאות איזוטוניים המכילים מינרלים, מלחים וסוכרים שדרושים לשיקום הגוף לאחר פעילות מאומצת. זוהי דרך יעילה להחזיר לגוף את הרכיבים החיוניים האלו אך חלק מהמשקאות האלו מכילים שיעורים גבוהים של סוכר שלא תמיד תורמים לבריאות. המשקאות האלו חיוניים בעיקר לפעילויות מאומצות באופן חריג, כמו ריצת מרתון או טריאתלון ולא כל כך תורמים לאימונים רגילים בחדר הכושר.

      לרוב האנשים שמבצעים התעמלות שגרתית עדיף דווקא להיצמד למשקה הפשוט והמוכר ביותר בעולם - מים. המים יסייעו גם לפיתוח השרירים ולשמירה על הכושר אבל גם יגנו על המוח, ימנעו את התייבשות העור ויתרמו לשימור האנרגיות שלכם.

      בסוף האימון

      גיף בירה (Giphy)
      אבל בלי אלכוהול, כן? בירה (צילום: Giphy)

      עכשיו אנחנו כנראה הולכים להפתיע אתכם מאוד. האם אי פעם חשבתם שימליצו לכם לשתות בירה אחרי אמון גופני כדי לשמור על הבריאות? ובכן, אנחנו אמנם לא ממליצים לבקר בבר הקרוב לחדר הכושר מיד בתום האימון - אבל הטיפ שלנו לא מאוד רחוק מזה. בירה ללא אלכוהול עשויה באופן די מפתיע לשפר את התוצאות שלו ולתרום לשיקום הגוף בסופו.

      באולימפיאדת החורף שנערכה בפיונגצ'אנג ב-2018, התחיל להופיע טרנד משונה בקרב הספורטאים - חלק מהם, בייחוד אלו שהגיעו מגרמניה ומצפון אמריקה - נצפו שותים בירה ללא אלכוהול מיד אחרי התחרויות. הם עשו זאת בעקבות המלצה של מומחים כדרך לשיקום יעיל יותר של הגוף אחרי המאמץ. ההמלצה הזאת הגיעה משני חוקרים, דיוויד ניומן האמריקאי וג'והנס שר הגרמני. השניים חקרו את השפעת בירה - עם אלכוהול וללא, על ביצועים של ספורטאים. במחקרים שלהם השתתפו בין היתר גם ספורטאים אולימפיים. החוקרים גילו בכמה מחקרים שונים כי בירה ללא אלכוהול תורמת להחזרה יעילה של הנוזלים החיוניים לגוף, שאבדו במאמץ האינטנסיבי.

      בנוסף הם קבעו כי הפנולים, נוגדי החמצון העוצמתיים שמצויים במשקה, תורמים למניעת שפעת והצטננות בקרב ספורטאים אחרי הפעילות, מחלות שהסיכון אליהן גבוה במיוחד לספורטאים שמשתתפים במשחקי החורף. הפנולים הם נוגדי חמצון שמצויים גם בבירה רגילה וביין - אך במשקאות האלו כאמור יש גם אלכוהול שדווקא מאיץ את התייבשות הגוף ועלול לפגוע בתוצאות האימון.