וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

90 אחוזים מהזבובים בבתי חולים נושאים חיידקים מסוכנים

חוקרים אספו עשרות אלפי חרקים וזבובים מבתי חולים שונים בבריטניה על מנת ולבדוק אם הם יכולים להיות נשאים של חיידקים. הממצאים החד משמעיים לא הותירו מקום לספק. השאלה היא מה ניתן לעשות?

זבובים על אוכל בצלחת. ShutterStock
רק מגעיל או גם מסוכן? זבובים על אוכל/ShutterStock

כשנוחת לכם זבוב על האוכל בצלחת, אתם לרוב לא מתרגשים, אבל אחרי שתשמעו את תוצאות המחקר הנוכחי, רוב הסיכויים שהתגובה שלכם תשתנה.

מחקר שפורסם ביום שישי האחרון, מצא שזבובים מהווים איום הרבה יותר גדול מהזמזום הבלתי נסבל שלהם. החוקרים מצאו כי תשעה מתוך עשרה זבובים שנאספו משבעה בתי חולים שונים באנגליה, נשאו חיידקים פתוגניים (מחוללי מחלות) על גופם או בתוכו. יותר ממחצית מהחיידקים שנמצאו היו מה שקרוי"חיידקי על", שעמידים ללפחות סוג אחד של אנטיביוטיקה.

עוד בנושא:
למה אנטיביוטיקה כבר לא משפיעה עלינו?
מה קורה אם לוקחים אנטיביוטיקה סתם?
5 כללים שיעזרו לכם להימנע מזיהום מסוכן בבית החולים

החוקרים אספו כמעט 20 אלף חרקים מעופפים במשך 18 חודשים, תוך שימוש במלכודות שונות. מעל שלושת רבעי החרקים שנאספו היו זבובים, כולל זבובי בית, יחד עם כנימות, נמלים, דבורים, צרעות ועשים. החרקים נאספו ממספר אזורים בתוך בתי החולים, כולל ממגשי מזון לחולים, חדרי מטופלים, ממחלקות היולדות ויחידות לטיפול בתינוקות ופגים.

צלחת פטרי עם חיידקים. ShutterStock
חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הם איום ממשי על מערכות הבריאות ברחבי העולם/ShutterStock

"תוצאות הניסוי המיקרוביולוגי הרחב שעשינו הראו כי מגוון רחב של חרקים מעופפים שנאספו מבתי חולים בבריטניה הכילו חיידקים פתוגניים של מינים שונים", אמרו בהצהרה לעיתונות המחברים הראשיים של המחקר מאוניברסיטת אסטון בברמינגהם. לטענתם, מה שהיה מעניין עוד יותר היה השיעור הגבוה של החיידקים העמידים לתרופות שנמצאו בדגימות אלה. "זוהי תזכורת חיה לאופן שבו שימוש יתר באנטיביוטיקה גורם לזיהומים שהופכים קשים יותר לטיפול".

86 זנים של חיידקים זוהו על גבי החרקים או בתוכם, כאשר הם כללו את משפחת האי קולי והסלמונלה שהיו הנפוצים ביותר ונמצאו ב-41 אחוזים מהמקרים. ב-24 אחוזים מהמקרים נמצאו חיידקים מהמשפחה הכוללת את נגיף הרעלת המזון בצילוס (Bacillus) ו-19 אחוזים היו ממשפחת חיידקי סטפילוקוקוס שיכולה לגרום לזיהומים בעור, למורסות ולזיהומים בדרכי הנשימה.

עוד באותו נושא

מומחים מסבירים: למה כדאי להתרחק מאוכל שזבוב הלך עליו?

לכתבה המלאה

איום ממשי

לפי הנתונים האחרונים, לפחות 700 אלף בני אדם מתים מדי שנה מזיהומים עמידים לאנטיביוטיקה ברחבי העולם, והמספר הזה צפוי לעלות לעשרה מיליון בשנה עד שנת 2050. הסיבות לכך רבות והן קשורות בין היתר לשימוש מופרז באנטיביוטיקה ברחבי העולם.

הדרכים למנוע את התפשטות חיידקים עמידים כוללת שיפור אופן השימוש באנטיביוטיקה בבני אדם ובבעלי חיים, מניעת זיהומים, בין היתר באמצעות חיסונים, ומניעת התפשטות של זיהומים באמצעות שיפור אמצעי ההיגיינה ושליטה על מוקדי מחלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully