וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המטופלת שלי רוצה לנצח סרטן אלים עם תזונה נכונה בלבד"

ד"ר ויקטוריה ניימן, מאמר אורח

21.5.2019 / 15:01

נ' חולה בסרטן כליה גרורתי. הרופאה שלה רוצה שהיא תקבל את הטיפול שהיא צריכה, ההורים שלה מייחלים לרגע שהיא תחלים, אבל היא - כמו 37% אחוז מישראלים - מאמינה שאפשר לנצח סרטן עם רפואה אלטרנטיבית. היא טועה

שייק ירוק. ShutterStock
זו לא תרופה לסרטן. שייק ירוק/ShutterStock

כ-37 אחוזים מהישראלים מאמינים שניתן לרפא את מחלת הסרטן על ידי טיפול אלטרנטיבי בלבד, כמו דיאטה, ויטמינים, טיפול בחמצן וכדומה. כך לפי סקר שערכה השנה האגודה למלחמה בסרטן. הנתון הזה נשמע מופרך, אך הוא מסכן את חייהם של הרבה יותר מדי חולי סרטן.

אחת מן ה-37 אחוזים האלה היא נ', צעירה בת 22 שאובחנה לפני שלוש שנים בסרטן כליה. סוג סרטן זה לרוב מאובחן בשלבי הגידול המוקדמים, כאשר כמעט ולא ניתן להבחין בתסמינים מחשידים. כך גם במקרה של נ', שהגידול הסרטני (מסוג נדיר) התגלה במקרה בצילום CT, בעקבות מעורבות בתאונת דרכים. הגידול של נ' הוסר בניתוח, אך כעבור שנה חזר, והפעם בתוספת גרורות קטנות בודדות בריאות. אף שהוסבר לה שסרטן כליה הוא גידול אגרסיבי שמחייב טיפול תרופתי, נ' שהודיעה שהיא מסרבת לסוג כזה של טיפול, ואימצה במקומו דיאטות ייחודיות, טיפולים אלטרנטיביים, ועברה לביצוע של פעילות גופנית אינטנסיבית כדי לטפל במחלה.

עוד בנושא:
הישראלית שקיוותה לנצח את הסרטן בלי תרופות הלכה לעולמה
כך עוזרת הרפואה הסינית לחולי סרטן להתמודד עם הטיפולים הקשים
זה מה שחוקר סרטן אוכל בכל יום כדי להרחיק את המחלה

אומנם בחירה לשנות את אורח החיים כחלק מהמאבק בסרטן היא בהחלט חיובית, אך הפיכתו לתחליף לטיפול תרופתי עלול להוביל לאסון. הסבריי הרבים ותחינותיי לא שינו דבר, נ' המשיכה בשלה. תחושות התסכול התגברו אף יותר עם חשיפת תוצאות הבדיקות המדאיגות. וחוסר האונים הוא לא רק של הרופא המטפל, הוריה של נ' היו מרוסקים כשנאלצו לצפות מהצד כיצד בתם, שמתעקשת שתנצח את המחלה באמצעות טיפולים אלטרנטיביים בלבד, קמלה לאיטה, ללא שום סימן של שיפור.

סרטן כליה - ראיון באולפן. ShutterStock
עכשיו היא מסכימה לתרופות, אבל כבר לא בטוח שהם יספיקו להשפיע. סרטן הכליה/ShutterStock

רק לאחרונה, שלוש שנים לאחר שאובחנה ובהמשך להתפתחות והתרחבות הגידול הסרטני, נ' נעתרה לשכנועי הוריה והחלה בטיפול אימונותרפי, אך במצב תפקודי חמור. לצערי בשלב הזה של המחלה לא ברור עד כמה הטיפול התרופתי כבר יספיק להשפיע.

ב' הוא מקרה זהה ומצער. במהלך שירותו הצבאי, הוא אובחן כחולה סרטן מסוג סרקומה והחל טיפול כימותרפי, על מנת להקטין את הגידול ולאפשר את הסרתו בניתוח. לאחר מספר טיפולים ב', בעצת אמו, החליט להפסיק את התהליך ולעבור לטיפולים אלטרנטיביים. כידוע טיפול כימותרפי מלווה בתופעות לוואי קשות, וב' ומשפחתו החליטו שהטיפול התרופתי מזהם את גופו ורק מסב לו נזק.

עוד באותו נושא

חולי סרטן שפונים להומאופתיה בסיכון מוגבר פי 2.5 למות

לכתבה המלאה

שפע המידע ברשת עולה לנו בבריאות

השנים האחרונות הביאו עמן בשורות חיוביות ותקווה חדשה לחולי הסרטן. כך למשל, בהתאמת הטיפולים למאפייני הגידול, באמצעות טיפולים אימונותרפיים, ובדגש על שילובים שמאפשרים לתקוף את הגידול בשני אופנים שונים במקביל. בזכות פריצות הדרך הטיפוליות, כיום אדם המאובחן בסרטן בשלב גרורתי יכול לחיות לצד המחלה במשך שנים רבות ולהפוך אותה למחלה כרונית.

ואולם, בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מטופלים הופכים פעמים רבות לחוקרים של המחלות של עצמם. מחקרים קליניים עליהם עולם המדע נסמך לא תמיד משכנעים את ההדיוט שניזון מהידע הרב ברשת, מידע שבחלקו מעולם לא הוכח. הצורך לקחת שליטה על המחלה ולנהל אותה, החשיבות של צבירת ידע כדי להתמודד עם הפחד וחוסר הוודאות - הם בהחלט מבורכים. עם זאת, הרשת מוצפת בין היתר במידע שיווקי בידי חברות פרטיות שמקדמות טיפולים חדשניים. מטופלים רבים, ובייחוד הצעירים שביניהם נשבים אחר הבטחות לריפוי מוחלט מטיפולים שונים שמעולם לא הוכחו מדעית ובוודאי שלא קלינית.

יש לציין כי מרבית חולי הסרטן ובני משפחותיהם שמים את מבטחם ברפואה המודרנית, ומשאירים את הטיפולים האלטרנטיביים כתוספת תומכת בלבד. עם זאת, ישנם עדיין חולי סרטן המאופיינים בהכחשה למשמעות המחלה על אורך ואיכות החיים. אחרים מונעים מפחד באשר לתופעות לוואי של טיפולים תרופתיים, בעיקר מכימותרפיה. לדבריהם, טיפולים אלטרנטיביים הם טיפולים נסבלים שלא משפיעים על המראה החיצוני. אך אותם מטופלים חייבים להבין שהתועלת מטיפולים אונקולוגים שהוכחו מחקרית הרבה יותר משמעותית בכל פרמטר שהוא, כולל באיכות חיים.

מטופלי סרטן אומנם לא כשירים לרוץ מרתון תוך כדי טיפול אונקולוגי ספציפי, אך הם בהחלט ממשיכים לחיות את חייהם כאחד האדם, בעצימות מתונה יותר. הרפואה המודרנית שמה את המטופל במרכז ומטרתה להציל את חייו תוך כדי שמירה על איכות חייו. סל התרופות בישראל מאפשר ארסנל טיפולי רחב בהרבה מההיצע הקיים במדינות מערביות רבות. אין שום סיבה לוותר על זה.

ד"ר ויקטוריה ניימן היא מנהלת מחלקת אשפוז במכון לאונקולוגיה, מרכז דוידוף בי"ח בילינסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully