וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מסבירים את יום הזיכרון לילדים קטנים?

אין ספק שהשבוע הזה הוא אחד המאתגרים בעבור רבים מההורים בישראל. אחרי שדיברתם עם הילדים שלכם על שואה וגבורה, מדריכת הורים מסבירה איך הכי נכון לתווך להם את יום הזיכרון

-לקראת יום הזכרון לחללי צה"ל, הכנות בבית עלמין
בקרית שאול ובנחלת יצחק, 7 במאי 2019. ראובן קסטרו
איך מסבירים להם את מה שאתם מייחלים שהם לעולם לא יכירו? יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל/ראובן קסטרו

כל הורה לילדים קטנים מצא את עצמו מתלבט השבוע - איך, אם בכלל מסבירים לילדים קטנים את מה שאתם מייחלים בלבכם שהם לא לעולם לא יבינו? מה להגיד ומה להסתיר? ולאיזו רמת פירוט לרדת איתם?

הסוגיה הרלוונטית שעל הפרק כרגע היא יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, שמגיע רגע לפני חגיגות יום העצמאות - דיסוננס קשה להכלה עבור מבוגרים, ובוודאי שגם לילדים. מדריכת ההורים דליה אילת ממכון אדלר, ריכזה עבורנו כמה שאלות נפוצות של ילדים ודרכים מומלצות להשיב עליהן:

איך מסבירים לילדים את יום הזיכרון?

נקודת הפתיחה של השיחה יכולה להיות יום העצמאות: הסבירו לילדים שכל מדינה חוגגת את יום העצמאות שלה, כמו שחוגגים יומולדת. עם שלם, יוצא לחגוג עם שירים והופעות, זיקוקים, על האש וכו' (ניתן גם לשאול את הילדים אילו עוד מנהגי יום העצמאות הם מכירים והאם דיברו על כך בגן). הסבירו להם שהסיבה שאנחנו יכולים לחגוג את עצמאותנו כעם ומדינה היא הודות לצבא שלנו שמורכב מחיילים ששומרים עלינו וכי לאורך השנים היו חיילים וגם אזרחים שנפצעו או נהרגו כדי שאנחנו נוכל לחיות פה בביטחון. ולכן, רגע לפני יום העצמאות, אנחנו כעם עוצרים להיזכר, להזכיר, להודות, לציין בטקסים, להתגעגע ולהרגיש את העצב.

אפשר לחבר את ההסבר גם לחולצה הלבנה שהילדים מתבקשים ללבוש ביום הזיכרון לגן ולבית הספר: "אנחנו לובשים חולצות לבנות באירועים ומועדים חגיגיים. זו עוד דרך להראות כבוד ליום שהוא משמעותי עבורנו".

אם יש לכם במשפחה או בחוג החברים סיפור על אומץ, גבורה, עזרה, הצלה ותרומה למדינה שאפשר לשתף את הילד בו (כמובן באופן שתואם את גילו), זה יכול להיות זמן מתאים לספר או להזכיר אותו.

עוד בוואלה!

בלי לשקר: איך לדבר עם ילדים על מוות

לכתבה המלאה
הכנה ליום השואה בגן ילדים "אמנון ותמר" ברמת גן, אפריל 2015. מגד גוזני
לילדי הגן הצוות יאפשר לרוב להמשיך במשחק במהלך הצפירה. ילדים עומדים בצפירה/מגד גוזני

צפירת יום הזיכרון

למה יש צפירה?
הצפירה היא משהו חיצוני שעוזר לכולנו כעם לעצור כאיש אחד ולזכור את כל החיילים והאנשים, שנלחמו להגן על הארץ שלנו.

מה עושים בצפירה?
עומדים במקום ומחכים בשקט, חושבים על אלו שהגנו ומגנים עלינו. זה קצת כמו להסתכל על תמונות ישנות ולהזכר בחוויות שונות, רק שפה אנחנו נזכרים בלי תמונות, אלא עם מה שיש לנו במחשבות. יש לנו צבא חזק ששומר ומגן עלינו ואנחנו גם רוצים לעצור ולהודות על כך.

לילדי גן צעירים הצוות לרוב יאפשר להמשיך ולשחק כרגיל גם במהלך הצפירה, אבל רצוי להסביר להם שתושמע צפירה ושהם יראו את הצוות עומד במהלכה, להגיד להם שהם יכולים לבחור האם להצטרף ולעמוד או להמשיך בעיסוקיהם.

אמירות כמו "אסור לצחוק" ו"חייבים לשמור על דממה" מיותרות משום שהן קשות מאוד ליישום בגילאים הצעירים (לא רק גן, גם בכיתות הנמוכות זה יכול להיות מאתגר), כמו שיודעים שיש רגע שאסור לחייך ואז מהמבוכה והמתח זה קורה. לילדי מומלץ אפילו להציף את זה בבית, ולדבר על זה שלפעמים דווקא ברגעים האלה קשה לשמור על איפוק ומה הילד יכול לעשות אם זה קורה לו. עצם השיחה והפתיחות, יכולות לשחרר מהמבוכה והמתח.

חדדו את ההבדל בין אזעקה וצפירה
חשוב להסביר את ההבדל בין השתיים, במיוחד לילדים שאזעקות הן חלק מהשגרה שלהם. אל תסתפקו בדף המסרים היבש של: "בהשמע אזעקת אמת, יהיה צליל עולה ויורד", רצוי ממש להדגים בקול את ההבדל בין שני הצלילים ולהציע לילד להצטרף כדי להבין שמדובר בצפירה בה עומדים ולא רצים למקלט. אפשר גם להסביר שהצפירות מושמעות בימים קבועים וידועים מראש, שאנחנו מכינים את עצמנו אליהן ויודעים בדיוק באיזו שעה הן יושמעו ומה יהיה אורכן, בניגוד לאזעקה שמושמעת באופן פתאומי ולא ידוע מראש.

דליה אילת היא מדריכת הורים במכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully